Miljoenen mensen hebben intussen de weg gevonden naar het sociale platform van LinkedIn. En daar moet jij als werkzoekende absoluut deel van uitmaken. Om op te vallen, en dus de aandacht te trekken van een potentiële werkgever, zal je dus alles uit de kast moeten halen. We helpen je graag op weg om je profiel net dat beetje meer te geven. Dat beetje meer om de droomjob binnen te halen en onder de neus van je werkloze buurman weg te kapen.
Hoe je het ook draait of keert, LinkedIn is een geweldige tool om jezelf zichtbaar te maken op de professionele markt. Net zoals bij online daten, hecht men wel degelijk belang aan hoe je eruit ziet. Niet per se je looks spelen een rol, wel de manier waarop je jezelf verkoopt. Het gaat om jou (en alleen om jou), dus zorg dat alleen jouw gezicht zichtbaar is. Niet dat van je hond. Niet die van dronken vrienden op Tenerife. Geef de mensen ook een mooie glimlach en vermijd uitdagende kledij. Een gepaste foto is kort gezegd razend belangrijk.
Omdat zakenmensen niet altijd de tijd hebben om je ganse profiel uit te pluizen, heeft LinkedIn je de mogelijkheid gegeven om een headline aan je profiel te geven. 120 karakters krijg je om krachtig mee te geven wie je bent en wat je precies zoekt. ‘Online Marketeer is op zoek naar een nieuwe uitdaging’ kan perfect. Ben je werkzaam? Vermeld dan wat je doet.
Je werkervaring is een onderdeel op je account dat absoluut niet mag ontbreken. Net zoals op een traditionele cv, gebruik je dit onderdeel om je ervaring, expertise en vaardigheden aan te geven. Vul in waar je gewerkt hebt, in welke periode dat was en wat je functie exact was. Ben je een jobhopper, kies dan op z’n minst twee ervaringen. Werknemers met een waslijst aan werkervaring zijn niet altijd in trek en schrikken werkgevers soms af. De inhoud kopiëren van je cv? Kan best. Dat spaart je een hoop werk.
Volledig
Velen vergeten dat er wel degelijk belang wordt gehecht aan aanbevelingen van een vorige of huidige werkgever. Bazen, collega’s, mentors, goede klanten of eender wie waarmee je ooit hebt samengewerkt, allemaal kunnen ze fungeren als een referentie. Vraag ze om onderaan een stukje over je neer te schrijven, zodat je toekomstige werkgever meteen geprikkeld wordt door je goede reputatie.
Vul alles in. Want als je dat doet, dan wordt je profiel tot veertig keer meer bezocht. Ga daarom voor een volledig ingevuld profiel. Ga rustig zitten, neem je tijd en wees volledig.