Nieuwe Audi A3 ziet het levenslicht: betere rijdynamiek dan ooit

Audi zal de nieuwe A3 Sportback begin maart voorstellen tijdens de Geneva Motor Show. Journalisten kunnen op het eiland van São Miguel in de Azoren de compacte sportwagen alvast uitproberen. Men’s Room maakte de verre verplaatsting niet, maar keek wel even onder de motorkap.

Van A1, van A2, van A(D)rijdynamiek

Er is heel wat aan de vierwielaandrijving gesleuteld. Audi heeft gekozen om de koppeling te verplaatsen voor een betere verdeling over de assen. De elektronische koppelverdeling is specifiek op het A3 model afgestemd en is geïntegreerd in het zogenoemde “Audi drive select dynamic handling”-systeem. Dat is een mondvol om ervoor te zorgen dat je als bestuurder niet je handenvol hebt om de A3 snel maar veilig van punt A naar punt B te brengen. Het systeem houdt rekening met de data van de ophanging, de rijomstandigheden, de eigenschappen van de weg en de rijstijl. Op die manier biedt de berekende koppelverdeling een optimale efficiëntie.

Bij de vierwielaandrijving wordt het koppel variabel verdeeld tussen voor- en achteras. Bij normaal rijden gaat het grootste deel van de motorkracht naar de voorwielen. Bij het vertrekken of als de vooras weinig grip heeft stuurt de koppeling bliksemsnel koppel naar achteren. De koppeling kan al een deel van het koppel naar de achteras sturen wanneer de bestuurder aan het stuur draait bij een sportieve rijstijl. Zodra je accelereert duwt het koppel dus de A3 de bocht in.

ESC

Neen, dat is niet die uitgesleten toets op het keyboard van je laptop maar staat voor Electronic Stability Control. Met een wiel-selectieve koppelverdeling gaat de ESC hier een stapje verder dan voordien. Wanneer je met de A3 een bocht op hoge snelheid neemt, knijpt het programma de remmen op de twee wielen aan de binnenkant van de bocht zacht dicht. Dat verschil in aandrijfkracht op beide assen doet de auto de bocht insturen, waardoor hij de stuurhoek heel precies volgt.

De ESC past de trekkracht en de rijstabiliteit aan naar de wensen van de bestuurder. Dat gebeurt door middel van 3 modi: Met ESC ON gebeurt het accelereren veilig en stabiel, met zo weinig mogelijk wielspin. Met de SPORT-modus kan je op een gecontroleerde manier driften op bijvoorbeeld sneeuw. Ik geloof Audi op hun woord maar voor diegenen onder jullie die dit zouden willen doen, zoek effe eerste een lege parking op om te oefenen. Driften lijkt makkelijker op de televisie dan het in de realiteit is, met of zonder elektronische hulp Met ESC OFF heb je in principe ongelimiteerde wielspin tot je beschikking. Dat is leuk voor puristen zoals ikzelf (lees oldtimers) die nog hebben gereden met een auto waarin de radio het enige elektronische onderdeel was.
Progressieve stuurinrichting en adaptieve ophanging

Het eerste zorgt dat er met de stuurinrichting geen compromis meer moet gezocht worden tussen sportiviteit en comfort. Wanneer het stuurwiel ver wordt afgedraaid, wordt de stuurhoek kleiner en wordt de besturing zeer direct. Dat vermindert de stuurinspanningen in stadsverkeer en bij het maneuvreren. De mensen met een sportieve rijstijl zullen merken dat ook de stuurbekrachtiging zich progressief afbouwt in verhouding tot het verhogen van de snelheid.

Comfortabel soepel of sportief en stevig? Het kan met met de ophanging met adaptieve schokdempingscontrole die drie dempingskarakteristieken aanbiedt (comfort, auto en dynamic)

A3 vs E313

Het Audi drive select-systeem is de interface tussen de gestuurde ophanging, de aandrijfsystemen en de bestuurder. Er is keuze tussen vijf modi: comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. Je maakt die keuze via een fysieke knop naast de versnellingspook. In elke A3 laat Audi drive select de eigenschappen van de gasrespons en de stuurbekrachtiging variëren. Afhankelijk van de uitrusting regelt het systeem ook de S-tronic, de quattro-aandrijving en de ophanging met gestuurde dempers. Het beïnvloedt daarnaast comfort- en veiligheidssystemen zoals de automatische airco, de matrix-ledkoplampen, de gordelvoorspanners en de adaptieve snelheidsregelaar. Toch maar mooi meegenomen wanneer je ’s ochtends 20 km stilstaat naar je werk.

This slideshow requires JavaScript.

Recent articles

Spaghettirestaurant Bavet opent filiaal in Maastricht en Luik

Het bekende spaghettirestaurant Bavet heeft op 21 september een filiaal geopend in het Nederlandse Maastricht. Daarmee staat de teller momenteel op twaalf restaurants in...

Watchmen (Blu-ray) review – Pure fictie die bijna non-fictie is

Een realiteit waarin politieagenten gemaskerd moeten rondlopen om de veiligheid van zichzelf en hun familie te garanderen, is gelukkig nog veraf. In Watchmen, een...

WRC 9 (PS4) review – Onmisbare kost voor de rallyfans

Op het moment dat het echte WRC-seizoen de draad weer oppakt waar ze het in maart hebben moeten laten liggen, verschijnt ook zijn virtuele...

Project Cars 3 (PS4) review – Noch vlees, noch vis

Project Cars 2 is één van de beste racesimulaties van deze console-generatie. Drie jaar later brengt Slightly Mad Studios Project Cars 3 op de...

Een trap is onbetrouwbaar

Scheten na een vezelrijke maaltijd en een trap. Twee zaken die je nooit of te nimmer mag vertrouwen. De ene spreekt voor zich: vezels...

Punten tellen

Kipfilet, 0 punten. Verse fruitsla, 0 punten. Zak chips, 16 punten. Je zou denken dat je naar de resultaten kijkt van Eurosong in een...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply