Tesla Semi: de vrachtwagen van de toekomst

In 2019 start de productie van de Tesla Semi, een elektrische vrachtwagen die voor meer comfort bij de chauffeurs moet zorgen, veiliger is en de transportkosten moet drukken. Zonder trailer haalt de Tesla de 100 kilometer per uur in zo’n vijf seconden. Dat is tien seconden sneller dan een doorsnee truck aangedreven op Diesel.

De truck van Tesla moet dé vrachtwagen uit de toekomst worden, met eigenschappen die we tot voor kort niet voor mogelijk hielden. De startsnelheid naar honderd in vijf seconden is al redelijk indrukwekkend, maar ook heuvels van 5% mogen geen probleem zijn. Die verwerkt de Semi aan snelheden van over de honderd kilometer per uur. Daarnaast is koppelen niet nodig en wordt er bij het remmen 98% van de kinetische energie van de batterij hersteld.

Rijervaring

In tegenstelling tot de doorsnee trucks, is de cabine van Semi volledig ontworpen rond de bestuurder, met vernuftige trappen voor gemakkelijker in- en uitstappen. Een gecentreerde bestuurderspositie zorgt voor optimaal zicht. Twee touchscreen-displays die symmetrisch aan beide zijden van de chauffeur geplaatst zijn, bieden gemakkelijke toegang tot de navigatie, geven een duidelijke weergave van de ‘blind spot’ en alle data wordt elektronisch gelogd. Dieseltrucks hebben tegenwoordig verschillende externe apparaten nodig om optimaal te functioneren, maar bij de Semi wordt dit allemaal ingebouwd voorzien.

tesla semi truck wit

Gloednieuw is de high-speed DC-laadoplossing, die in dertig minuten zo maar eventjes 650 extra kilometers toevoegt. Drukbezochte routes zouden een dergelijk laadpunt moeten krijgen, zodat opladen tijdens het laden en lossen mogelijk is.

Veiligheid

De volledige architectuur van de Tesla Semi is ontworpen om voor meer veiligheid te zorgen dan eender welke zware truck op de markt, mede door zijn uitzonderlijk laag zwaartepunt. Voor voorruit is gemaakt van slagvast glas en verschillende sensoren aan boord detecteren alle soorten instabiliteit. De surround-camera’s helpen bij het detecteren van objecten en minimaliseren dode hoeken, waardoor de bestuurder automatisch wordt gewaarschuwd bij mogelijk gevaar, zoals veiligheidsrisico’s en obstakels.

Met de Enhanced Autopilot beschikt de Semi over automatische noodremmen, rijstrookaanwijzingen Lane Departure-waarschuwingen en gebeurtenisregistratie. De Tesla Mini kan ook in konvooi reizen, waar één of meerdere Semi-trucks autonoom een lead Semi kunnen volgen.

Recent articles

NieR Replicant review – op zijn eigen manieR

De originele NieR scheerde geen hoge toppen, maar na een succesvolle opvolger (NieR Automata) waren we best benieuwd om de vernieuwde versie van het...

Outriders review – shooter uit Hollywood

De aarde is naar de bom, de mensheid heeft de planeet helemaal uitgeput en gaat elders op zoek naar grondstoffen. Twee schepen worden de...

It Takes Two – Ongeziene multiplayerervaring

Games die je samen op de bank speelt, met een bak bier tussen de benen en grote bak popcorn op de salontafel genieten onze...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...

‘Als je van spelen leren kan’ van Nele Flamang (boekrecensie)

Door de drukte van het leven zien we wat ons het meest dierbaar is over het hoofd: onze kinderen. In haar nieuwe boek Als...
Pieter Kesselaers
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Leave a Reply