Modehuis Louis Vuitton gooit zich op de markt van smartwatches

Louis Vuitton is al sinds jaar en dag een van de meest exclusieve modemerken. Honderden euro’s voor een handtas of duizenden voor een reiskoffer, en toch gaan ze dagelijks als zoete broodjes over de toonbank. Vooral Chinezen en de rijksten der aarde investeren massaal in een stukje uit de collectie van de Franse modegoeroe. Dinsdag werd er aangenkondigd dat Vuitton ook een smartwatch op de markt gaat brengen. Vinden de geeks binnenkort ook de weg naar het Franse modehuis? Of blijft het toch iets wat alleen voor een beperkt publiek weggelegd is?

Het is niet voor het eerste dat een modemerk zich op de markt van smartwatches gooit. Eerder kwam Hermès en Michael Kors ook al met een horloge dat slimmer is dan de traditionele uurwerken. De chief excecutive van Louis Vuitton, Michael Burke, vindt het hoog tijd voor een smartwatch met een mooi design. Want inderdaad, de nieuwe Tambour mag er écht wel wezen. ‘Er zijn echt lelijke modellen op de markt’, begint hij. ‘Voor ons moet het er écht moet uitzien. Het internet is groot en wordt alleen maar groter. Je kan toekijken van de zijlijn of proberen de bestaande invloeden te veranderen. Wij gaan voor het laatste.’

Het horloge wordt gemaakt in samenwerking met google en Qualcomm Technology. De Tambour Horizon doet wat de meeste slimme horloges al kunnen: het geeft je updates over nieuwe email’s, telt je stappen en heeft een pak applicaties die je kan synchen met je mobieltje. Toch heeft het geen hartslagmeter en is het niet bedoeld om je smartphone mee te vervangen. En ook het achtergrondlicht gaat volgens de eerste verhalen niet helemaal uit. ‘s Nachts wordt het gedempt, maar echt volledig zwart wordt het niet. Wat wel uniek is, is het aanbod aan polsbanden. Er zal een keuze zijn tussen dertig verschillende voor mannen en evenveel voor vrouwen. Ze zijn volgens het persbericht gemakkelijk te vervangen.

Aan de prijzige kant

Het grote ‘probleem’ is echer de prijs. De stalen Tambour kost 2.450 dollar, terwijl de zwarte variant te koop is voor … 2.900 dollar. Net zoals alles van Louis Vuitton betaal je een groot deel van het bedrag voor het logo. Qua features is de prijs op geen enkele manier te verantwoorden. Maar wie kan zeggen dat hij een smartwatch van Vuitton om zijn pols heeft? Wie helemaal los wilt gaan, kan als optie een oplaadkabel, exclusief opbergtasje, aanschaffen. Die prijs is onbekend. Daar sta je dan met je Apple Watch.

Meer info over de Tambour Horizon vind je hier.

Recent articles

‘In de stilte ligt het antwoord’ van Ryan Holiday (boekrecensie)

In onzekere tijden hebben we allemaal nood aan een houvast, aan voorbeelden en aan praktische tips hoe je moet omgaan met al dat negatieve...

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...
Pieter Kesselaers
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Leave a Reply