Black Mirror: Bandersnatch – Meesterwerk of interactieve flop?

Black Mirror dropte afgelopen week ineens een interactieve film op Netflix: Black Mirror: Bandersnatch. Als liefhebber van de serie en als gameliefhebber, klinkt zoiets me als muziek in de oren en besloot ik direct te gaan kijken. Ik was wel benieuwd naar welke keuzes ik mocht maken en vooral naar wat de gevolgen zijn.  Is deze innovatieve zet van de makers van Black Mirror een revolutie in series kijken, of slaat men de plank volledig mis? Je leest het hier.

We keken de anderhalf uur durende film met z’n drieën en werden vrij snel in de gebeurtenissen meegezogen. Bandersnatch vertelt een verhaal over een jonge programmeur die de kans krijgt om zijn game te ontwikkelen bij een grotere studio. Tijdens dit proces krijgt hij, of eigenlijk jij, diverse malen een moment waarop een beslissing gemaakt moet worden. Welk ontbijt kies je? Praat je wel of niet over je moeder? Ga je wel of niet akkoord met een bepaalde deadline? Deze keuzes zijn in het begin spannend en maken je nieuwsgierig naar de gevolgen. Wat gaat er met deze jonge programmeur gebeuren?

Weinig invloed

Je hoopt, zeker als je de andere afleveringen van Black Mirror hebt gezien, dat er weer iets indrukwekkends gebeurt, maar dat blijft eigenlijk de hele flim uit. Er bestaan al langer games waarin jouw keuzes wel degelijk het verloop en de uitkomst van het verhaal bepalen. Dat lijkt bij Bandersnatch veel minder het geval. Je wordt steeds weer teruggezet tot een bepaald moment om nog een keer dezelfde beslissing te maken, waardoor het lijkt alsof de film je toch in een bepaalde richting wil duwen. Dit resulteert dat je er op het eind genoeg van hebt en eigenlijk wilt dat het klaar is.

Gemiste kans

Black Mirror: Bandersnatch is absoluut innovatief en origineel, maar het concept had veel beter uitgewerkt kunnen worden. In het begin heb je het gevoel dat de film het niveau van de betere Black Mirror-afleveringen kan aantikken, maar halverwege wordt het wat saaier en leveren de keuzes die je maakt niet meer de voldoening op waar je op hoopt. Ze vallen in herhaling en geven je het idee dat je niet echt controle over het verloop van de film hebt. Dat is jammer, want een concept als dit kan ervoor zorgen dat je een film vaker dan één keer kijkt.

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...
SmartGames is de maker van een hele reeks logische denkspelletjes. Ze zijn bedoeld om het brein van kinderen én ouderen te trainen. Apple Twist is één van de recentste titels en kan gespeeld worden door iedereen vanaf 5 jaar. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=UFHcQTtvUMs Van kinderen wordt steeds meer verwacht op het gebied...
Kurio maakt al tien jaar tablets voor het jongste publiek. Met een uitgebreid systeem voor ouderlijk toezicht, kindvriendelijke apps en handig formaat, is het alvast onze favoriet. Pieter Kessselaers Veiligheid staat bij Kurio helemaal bovenaan. De tablets zijn voorzien van het Kurio Genius-systeem dat ouders enkele handige features geeft. Hiermee...

©2022 MEROO.be