Waarom filmpersonages vaak eerst overhaald moeten worden

recent

REVIEW | Octopath Traveler 2 – Stijlvol, grappig en episch

We kunnen ons geen RPG-liefhebber voorstellen die Ocotopath Traveler uit 2018 niet gespeeld heeft. Op alle vlakken overtrof het...

REVIEW | Dead Space Remake (PS5) review – Vijftien jaar later nog altijd top

Het angstzweet breekt ons uit als we terugdenken aan Dead Space. De survival horror liet ons met de beest...

Voor deze vijf activiteiten is geen speelgoed nodig

Door een klik op de betaalknop bij Bol.com, kan je de verveling bij een kind van de baan helpen....

In mijn leven heb ik talloze films en series gekeken en sommige standaard gebeurtenissen daarin zijn niet onopgemerkt aan me voorbijgegaan. Wat me opvalt is dat er erg vaak een situatie is waarbij het (hoofd)personage overgehaald dient te worden, voordat hij of zij in actie komt. In eerste instantie wil deze persoon er niets van weten, maar uiteindelijk weten we allemaal dat hij of zij het toch gaat doen. Waarom is dat zo en waarom accepteren wij deze ‘truc’? Men’s Room heeft het voor je uitgezocht en heeft daarbij hulp gekregen van een echte filmkenner. Dennis Van der Beek

(Let op! Dit artikel bevat enkele spoilers)

24

Eén van de eerste Amerikaanse TV-series die ik zag was 24. Toen het tweede seizoen aanving, had hoofdpersonage Jack Bauer besloten om te stoppen bij de antiterreureenheid, vanwege de dood van zijn vrouw. Een begrijpelijk besluit. Echter dreigt er een nieuwe terroristische aanslag, maar Jack vertikt het in het begin om te helpen. In de eerste aflevering van het tweede seizoen wordt hij toch overgehaald door de president. Wat hierbij belangrijk om te weten is, is dat een aflevering van 24 betrekking heeft op één real-time uur, dus binnen een uur is de beste man overgehaald. Waarom dan toch deze truc?

de filmkenner

We besloten de vraag in zijn algemeenheid voor te leggen aan filmkenner en initiatiefnemer van Het Filmgesprek, Joël Friso. Hij studeerde Media, Religie en Cultuur aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en is daar nu programmamaker. Hij gaf ons een zeer interessant antwoord op onze prangende vraag.

identificatie van de filmpersonages

Volgens Joël heeft het allemaal te maken met de identificatie van de filmpersonages. Filmschrijvers willen de kijker laten meeleven en leggen om die reden vaak een dilemma voor aan een held. Hierdoor ga je je als kijker afvragen wat hij of zij zal gaan doen en belangrijker nog, wat jij in die situatie zou doen. Het is belangrijk dat je je als kijker in de filmpersonages kan verplaatsen.

In de éne film wordt dit iets geloofwaardiger gedaan, dan in de andere, waardoor het soms aanvoelt als een ‘moetje’ en het personage binnen twee minuten overgehaald is. Voor Joël is een film op zijn best als je deze kunt beleven. Een film die er in slaagt je te laten voelen wat de personages voelen.

Spider-Man en Doctor Strange

Joël gaf ons een mooi voorbeeld over een held die geen moment twijfelt, namelijk Peter Parker. In Avengers: Infinity War heeft hij geen seconde bedenktijd nodig wanneer hij een ruimteschip boven New York ziet hangen. Hij zit op dat moment in de schoolbus en zorgt voor een afleidingsmanoeuvre om vervolgens zijn Spider-Man suit aan te trekken en over te gaan tot actie. Geloofwaardig, omdat deze Spider-Man wil zijn waar de actie is.

Een minder geloofwaardig voorbeeld vindt hij Doctor Strange. In die film wordt er veel tijd genomen  om over zijn  ongeluk te vertellen en hoe hij in al zijn koppigheid zijn relaties verwaarloost. Dat komt erg geloofwaardig over. Vervolgens gaat hij, ondanks zijn scepticisme, toch op zoek naar genezing in Kamar-Taj, wat volgens Joël ook nog wel aannemelijk is. Daarna gaat het ineens snel en maakt zijn scepticisme plaats voor  een sterk geloof in andere dimensies aan deze werkelijkheid. Deze transformatie is cruciaal om je te kunnen identificeren met Doctor Strange, maar echt geloofwaardig komt het allemaal niet over.

de reis van de held

Joël verwees ons voor diepgaandere informatie naar De reis van de Held van Joseph Campbell. Campbell was een hoogleraar mythologie en ontdekte dat bijna alle sprookjes, mythen en verhalen een universeel patroon hadden. In de stukken die hij daar over schreef, laat hij  de levensreis/spirituele zoektocht zien die een persoon/held maakt. Filmmakers hebben hier door de jaren heen gretig gebruik van gemaakt. De eerste twee stappen van de levensreis zijn meestal de oproep tot avontuur en de overwinning van weerstanden.

Vooral de laatst genoemde lijkt van toepassing op ons vraagstuk. De meeste personages zullen altijd wat weerstand voelen en de filmschrijvers zullen die weerstand gebruiken om ons als kijker met het personage mee te laten voelen. Zoals wel blijkt, lukt dat in sommige gevallen erg goed, maar zijn er tal van films waarin dat minder geloofwaardig overkomt en het als truc zal blijven aanvoelen. M

Leave a Reply

play

REVIEW | Dead Space Remake (PS5) review – Vijftien jaar later nog altijd top

Het angstzweet breekt ons uit als we terugdenken aan Dead Space. De survival horror liet ons met de beest afzichtelijke monsters die we ooit...

REVIEW | WRC Generations (Nintendo Switch) – Uitdagende rallysim

De tijden waarin we massaal racegames speelden lijken vervlogen. Doorgaans verschijnen er jaarlijks maar enkele noemenswaardige titels waarin je achter het stuur van een...

REVIEW | Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion (+ WEDSTRIJD)

Haast elke Final Fantasy-game heeft intussen een remake ondergaan. Van de games die dateren uit het begintijdperk van he gamen, toch recente titels uit...

REVIEW | Dragon Quest Treasures – RPG voor nieuwelingen

Onze jongste zoon kijkt over mijn schouder mee wanneer ik Dragon Quest Treasures voor het eerst installeer. En je voelt meteen: dit is er...

REVIEW | Het verhaal van Koning Schaak – Leren schaken was nog nooit zo leuk

Leren doen kinderen het liefst spelenderwijs. Het is zelfs bewezen dat leerstof verwerken op een speelse manier efficiënter is dan op de harde manier....

REVIEW | Harvestella (Nintendo Switch) – RPG-verrassing van het jaar

De populariteit van boerderijgames kent de afgelopen jaren een enorme stijging. Games als Animal Crossing, waarbij het runnen van een boerderij slechts een onderdeel...

REVIEW | Mario + Rabbids Sparks of Hope – doldwaas avontuur

De Nintendo Switch was ooit een console met een groot aantal exclusieve games. Door de jaren heen is het aanbod echter grotendeels vergelijkbaar met...

REVIEW | Horse Academy van SmartGames is het ideale puzzelspel voor paardenliefhebbers

Spellenbouwer SmartGames en dierenpuzzels gaan hand in hand. Het is niet voor de eerste keer dat de fabrikant komt met een spelletje waarbij dieren...

REVIEW | JumpIN’ van SmartGames is een uitdagend reisspel voor jong en oud

Waan je tussen de konijnen, paddenstoelen en vossen in een puzzelspel bedoeld voor onderweg. Kan jij het konijntje veilig naar zijn holletje brengen? Pieter Kesselaers SmartGames...

REVIEW | Mario Strikers: Battle League is het beste voetbalspel van het moment

Telkens we met twee voeten vooruit tackelen op de kuiten van de tegenstander worden we bestraft met een rode kaart. Ook karatetrappen in het...

REVIEW | Ga voor geel met Van Aert in Tour de France 2022 (PS5) en Pro Cycling Manager (pc) + wedstrijd

De Belgen mogen de Ronde dan niet gewonnen hebben, met Wout Van Aert hadden we wel de absolute smaakmaker. Met Tour de France 2022...

Penguins on Ice (SmartGames) – blijf vooral ijzig kalm

Knappe koppen opgelet: Penguins on Ice is een uitdagend bordspel van spellenbouwer SmartGames waarbij je ijsblokjes moet draaien zodat ze netjes in elkaar passen.  De...

Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition (Switch) review – Heerlijk wegdromen

Chrono Trigger wordt door de kenners bestempeld als één van de beste rollenspellen uit de geschiedenis. Het eerste vervolg daarop, Chrono Cross, verscheen echter...

Cube Duel (SmartGames) review – Breinbrekers in een kubus

Tetris in een kubus. Zo kunnen we het gezelschapsspel Cube Duel van SmartGames het best omschrijven. Samen, of alleen, vervolledig je de kubus en...

Triangle Strategy (Switch) review – Mocht wat meer game zijn

Japanse role playing games (JRPG) liggen aan de oorsprong van videogames zoals we nu kennen. Het genre staat bekend om zijn relatief eenvoudige gameplay,...

soortgelijke content