Wereld draait door: restaurant helpt bij maken van perfecte Instagramfoto

Een Engels restaurant heeft zijn naam alle eer aangedaan. Dirty Bones in Londen deelt aan elke bezoeker een selfiestick en groothoeklens voor de smartphone uit, in de hoop dat bezoekers de daarna gemaakt foto massaal via de sociale media zullen spreiden. Een marketingstunt die bij velen de wenkbrauwen doet fronsen, maar bij merendeel van de sociale geeks de handen op mekaar krijgt.

Lekker genieten van een gezonde maaltijd met vrienden of familie zit er al lang niet meer in. Geen schotels worden verorberd zonder dat we er eerst een mooie foto van maken, om die nadien op het internet te gooien. ‘Kijk, ik kan mij dit veroorloven’ en ‘Hier, dit is vast lekkerder dan de jouwe’, zijn de signalen die we onbewust uitzenden. Als we dan ook nog eens honderden likes krijgen, dan is de voldoening groot. Soms zelfs groter dan de voldoening die we krijgen na het consumeren van de het met zorg bereide bord. Koud na een kwartier zoeken naar een mooie Instapic?  Dat vinden we al lang niet meer zo erg. Wat telt is de aandacht die we ervoor in de plaats krijgen.

Dirty Bones in Londen ondersteunt het idee van ‘laat je eten koud worden maar maak wel een mooie foto’ helemaal. Sterker nog, klanten krijgen een led-lamp, groothoeklens, mobiele oplader, selfiestick en zelfs een statief om de perfecte foto mee te schieten. Het is de bedoeling dat de foto vervolgens op het internet verschijnt en andere mensen uitnodigt de plaats te bezoeken. Cokey Sulkin van Dirty Bones zet alles in op het nieuwe, maar zeker twijfelachtige concept. ‘We helpen iedereen graag bij het maken van een mooie foto’, vertelt hij. ‘Veel van onze klanten zijn actief op Instagram.’

Verkeerd signaal

Waar is de tijd gebleven dat we met z’n allen écht genieten van de maaltijd waarvoor we veel geld neergeteld hebben? Zijn de goedkeuringen van anderen dan echt zo belangrijk geworden? Advertenties volgens ons overal. Op straat, op het internet, zelfs televisieseries maken alsmaar meer gebruik van het zogenaamde ‘product placement’. Dat wij nu, de brave volgzame Jan Modalen,  ook nog eens ingezet worden ons steentje bij te dragen tot de immer koopzieke maatschappij, gaat wel heel ver.

Bron: HLN

 

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...

bewust leven

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Ga voor een duurzaam schooljaar met deze tips

Voor veel ouders is augustus een dure maand: het nieuwe schooljaar komt eraan en dat gaat gepaard met een hoop nieuw materiaal. Voordat je...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...