Wereld draait door: restaurant helpt bij maken van perfecte Instagramfoto

lekkere adresjes

BareFood Giulia: hippe ontmoetingsplaats voor genieters

Lange tafels, kunst en dierenschedels aan de muur en uitzicht over het groene Hasseltse Leopoldplein. BareFood Giulia is een...

MAVEN: high-end vleesrestaurent in Antwerps pakhuis op ‘t Zuid

Het getuigt van een flinke portief lef om in een tijdperk waarin vegetariërs als hip en trendy beschouwd worden,...

‘Viva Sara is koffie en thee met een verhaal’

Je kan een bakje troost drinken en je kan een bakje troost drinken in stijl. Bij Viva Sara in...
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Een Engels restaurant heeft zijn naam alle eer aangedaan. Dirty Bones in Londen deelt aan elke bezoeker een selfiestick en groothoeklens voor de smartphone uit, in de hoop dat bezoekers de daarna gemaakt foto massaal via de sociale media zullen spreiden. Een marketingstunt die bij velen de wenkbrauwen doet fronsen, maar bij merendeel van de sociale geeks de handen op mekaar krijgt.

Lekker genieten van een gezonde maaltijd met vrienden of familie zit er al lang niet meer in. Geen schotels worden verorberd zonder dat we er eerst een mooie foto van maken, om die nadien op het internet te gooien. ‘Kijk, ik kan mij dit veroorloven’ en ‘Hier, dit is vast lekkerder dan de jouwe’, zijn de signalen die we onbewust uitzenden. Als we dan ook nog eens honderden likes krijgen, dan is de voldoening groot. Soms zelfs groter dan de voldoening die we krijgen na het consumeren van de het met zorg bereide bord. Koud na een kwartier zoeken naar een mooie Instapic?  Dat vinden we al lang niet meer zo erg. Wat telt is de aandacht die we ervoor in de plaats krijgen.

Dirty Bones in Londen ondersteunt het idee van ‘laat je eten koud worden maar maak wel een mooie foto’ helemaal. Sterker nog, klanten krijgen een led-lamp, groothoeklens, mobiele oplader, selfiestick en zelfs een statief om de perfecte foto mee te schieten. Het is de bedoeling dat de foto vervolgens op het internet verschijnt en andere mensen uitnodigt de plaats te bezoeken. Cokey Sulkin van Dirty Bones zet alles in op het nieuwe, maar zeker twijfelachtige concept. ‘We helpen iedereen graag bij het maken van een mooie foto’, vertelt hij. ‘Veel van onze klanten zijn actief op Instagram.’

Verkeerd signaal

Waar is de tijd gebleven dat we met z’n allen écht genieten van de maaltijd waarvoor we veel geld neergeteld hebben? Zijn de goedkeuringen van anderen dan echt zo belangrijk geworden? Advertenties volgens ons overal. Op straat, op het internet, zelfs televisieseries maken alsmaar meer gebruik van het zogenaamde ‘product placement’. Dat wij nu, de brave volgzame Jan Modalen,  ook nog eens ingezet worden ons steentje bij te dragen tot de immer koopzieke maatschappij, gaat wel heel ver.

Bron: HLN

 

Leave a Reply

duurzaam ondernemen

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...

HOST (House Of Sweets & Things) – het adres voor de bewuste fashionista

Je kan er terecht voor een verrassende collectie kleding, accessoires, decoratie, lifestyle items én zelfs een kopje koffie met iets zoets. HOST, of languit...

LIVE-TO-EXPRESS: oorbellen uit de jaren zestig (en later)

Fast fashion staat niet in het woordenboek van het jonge Antwerpse team van LIVE-TO-EXPRESS. LTE biedt vintage oorbellen aan die ze gerecupereerd hebben uit...

Zwitsers bedrijf Weleda maakt al honderd jaar 100% natuurlijke producten

Dit jaar viert het Zwitserse bedrijf Weleda haar honderdste verjaardag. Sinds 1921 maakt het 100% natuurlijke en gecertificeerde verzorgingsproducten en geneesmiddelen. De kans is...

Onze favoriete duurzame adresjes: van papierwaren tot mode

Duurzaam, ecologisch en eerlijk winkelen doe je bij onderstaande adresjes. Hier geldt maar één regel: het moet goed zijn voor mens én natuur. Van...

Redopapers: Tille en Linde ondernemen uit liefde voor papier en design

In 2018 werden Tille Lingier en Linde Luyten van Redopapers door Unizo uitgeroepen tot Starters van het Jaar. Met liefde voor papier, design en...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

soortgelijke content