Wereld draait door: restaurant helpt bij maken van perfecte Instagramfoto

Een Engels restaurant heeft zijn naam alle eer aangedaan. Dirty Bones in Londen deelt aan elke bezoeker een selfiestick en groothoeklens voor de smartphone uit, in de hoop dat bezoekers de daarna gemaakt foto massaal via de sociale media zullen spreiden. Een marketingstunt die bij velen de wenkbrauwen doet fronsen, maar bij merendeel van de sociale geeks de handen op mekaar krijgt.

Lekker genieten van een gezonde maaltijd met vrienden of familie zit er al lang niet meer in. Geen schotels worden verorberd zonder dat we er eerst een mooie foto van maken, om die nadien op het internet te gooien. ‘Kijk, ik kan mij dit veroorloven’ en ‘Hier, dit is vast lekkerder dan de jouwe’, zijn de signalen die we onbewust uitzenden. Als we dan ook nog eens honderden likes krijgen, dan is de voldoening groot. Soms zelfs groter dan de voldoening die we krijgen na het consumeren van de het met zorg bereide bord. Koud na een kwartier zoeken naar een mooie Instapic?  Dat vinden we al lang niet meer zo erg. Wat telt is de aandacht die we ervoor in de plaats krijgen.

Dirty Bones in Londen ondersteunt het idee van ‘laat je eten koud worden maar maak wel een mooie foto’ helemaal. Sterker nog, klanten krijgen een led-lamp, groothoeklens, mobiele oplader, selfiestick en zelfs een statief om de perfecte foto mee te schieten. Het is de bedoeling dat de foto vervolgens op het internet verschijnt en andere mensen uitnodigt de plaats te bezoeken. Cokey Sulkin van Dirty Bones zet alles in op het nieuwe, maar zeker twijfelachtige concept. ‘We helpen iedereen graag bij het maken van een mooie foto’, vertelt hij. ‘Veel van onze klanten zijn actief op Instagram.’

Verkeerd signaal

Waar is de tijd gebleven dat we met z’n allen écht genieten van de maaltijd waarvoor we veel geld neergeteld hebben? Zijn de goedkeuringen van anderen dan echt zo belangrijk geworden? Advertenties volgens ons overal. Op straat, op het internet, zelfs televisieseries maken alsmaar meer gebruik van het zogenaamde ‘product placement’. Dat wij nu, de brave volgzame Jan Modalen,  ook nog eens ingezet worden ons steentje bij te dragen tot de immer koopzieke maatschappij, gaat wel heel ver.

Bron: HLN

 

Recent articles

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

BR 05 Blue Gold van Bell & Ross heeft 18 karaat goud

We zijn altijd te vinden voor de minimalistische uurwerken van Bell & Ross. De BR 05 Blue Gold is daar geen uitzondering op. Pieter Kesselaers Het...
Pieter Kesselaers
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Leave a Reply