Kinderen leren het liefst en best op een speelse wijze. In Grabbit verbeteren kinderen hun geheugen en inzicht terwijl ze op zoek gaan naar verschillende soorten groenten. Pieter Kesselaers
SmartGames kennen we van leerzame, leuke bordspellen. Je vindt ze vaak terug op scholen in de speelgoedkasten van kinderen die graag al lerend werken aan cognitieve vaardigheden als concentratie, flexibel denken, geheugen, planning en probleemoplossend denken. Het gamma van de spellenbouwer is enorm uitgebreid en geschikt voor alle leeftijden.
groenten graven
Grabbit is een geheugenspel waarin spelers vier verschillende groentesoorten moeten vinden onder beweegbare tegels. Je kiest bij aanvang één van de vier konijnen. Ieder konijn heeft een eigen kleur om een onderscheid te maken tussen de vier spelers. Zo heb je een donkerbruin, lichtbruin, grijs en witte verspringer. Verder bestaat het spel uit vier verzamelkaarten waarop je de gevonden groenten kan plaatsen, zestien groentefiches die opgegraven moeten worden en vijftien tegels met blaadjes die de groenten bedekken.
huppelen
Iedere speler verzet om de beurt zijn konijn naar een vakje op het bord en schuift de rij tegels op zodat er een groente zichtbaar wordt. De speler neemt vervolgens het stukje en plaatst dit op zijn bord. Maakt de gevonden groenten reeds deel uit van zijn collectie, dan blijft de groente liggen op het spelbord. De andere spelers kennen de hierdoor de locatie en proberen op hun beurt de stukje proberen op te graven. Onder sommige tegels schuilt er echter een mol, die ervoor zorgt dat je een groentetegel opnieuw in het spelbord moet leggen.
Het lijkt ons sterk dat kinderen meer groenten gaan eten door het spelen van Grabbit. Wat wel zeker is, is dat ze verschillende belangrijke vaardigheden trainen en zich zullen vermaken met de leuke konijntjes. Het ideale spel voor korte sessies en andermaal een voltreffer in de reeks van SmartGames.
Leeftijd: 4+
Aantal spelers: 2 tot 4
★★★★☆