Het MotoGP seizoen is nog niet begonnen, met dank aan het-virus-met-een-biernaam. De virusnaam eindigt op 19, de gamenaam op 20. Misschien heeft MotoGP 20 dus een voorsprong op de real deal. Ik zet het mondmasker op, neem de controller ter hand met wegwerphandschoentjes en start de motor.
MotoGP 18 was een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger, MotoGP 19 heeft daarop verder gebouwd en MotoGP 20 weet dat momentum feilloos verder te zetten. Je hoeft dus geen enorme veranderingen te verwachten, maar je krijgt wel een racegame die zich steeds meer profileert als een must-have voor de liefhebbers van simulaties en niet voor de arcade liefhebber. De settings zijn wel dusdanig flexibel dat ook de beginner deze game kan spelen zonder na drie bochten de controller al door het raam geslingerd te hebben. Maar dat zou oneerlijk zijn tegen de makers van MotoGP 20. De jongens van Milestone hebben met veel liefde, de sport in de game vertaald, waardoor MotoGP 20 het best geproefd wordt op de hoogste simulatielevels. Hierdoor geniet je het meest van elke foutloze ronde. Ook al ben je niet supersnel, je kan de sterkte van je AI tegenstanders per percentje met je laten meegroeien, waardoor je ook als 7e nog steeds met je vuist in de lucht onder de finishvlag door gaat.
slijtage
De physics van de machines zijn weer een stapje dichter bij de realiteit. Als je een binaire, oftewel “0 of 1” rijstijl qua gasgeven en remmen hebt, dan ga je de sponsoring heel snel van je raceoverall zien glijden. Je kan behalve de tractiecontrole ook de anti-wheelie van je motor aanpassen, maar ook op de makkelijkste stand zal je toch moeten leren om voeling te krijgen met het gedrag van je motor en de flow van de circuits. Vooral bij het remmen dien je de juiste dosering in de vingers te krijgen qua gebruik van de voor- en achterrem.
Ook andere facetten van het racen zijn verder aangepakt. Er wordt bij de slijtage van de banden niet alleen rekening gehouden met het loopvlak maar ook met de zijkanten. Afhankelijk van het aantal linker-en rechterbochten zal je dus tijdens een race nog meer rekening moeten houden met slijtage en je rijstijl daaraan aanpassen. Brandstofverbruik is nog een factor die je niet uit het oog mag verliezen. Ik viel tijdens mijn eerste race in de laatste ronde zonder benzine, omdat ik de powersetting van de motor niet in de gaten had gehouden. Je kan in de pits voor een trainingssessie, kwalificatie of race, je benzinepeil bepalen, dus als je meer benzine meeneemt dan aanbevolen kan je tijdens de race wat agressiever te werk gaan.
Bij iedere simulatie racegame laat ik alle info van mijn scherm om niet afgeleid te worden maar om bovenstaande redenen heb ik de HUD deze keer wel opstaan. Zonder wordt het lastig om de staat van je banden in te schatten en bijna onmogelijk om je benzinepeil te managen.
Over managen gesproken, behalve je banden en je benzine moet je in de carrière modus nu ook meer aspecten beheren in je dagdagelijkse beslommeringen als professioneel coureur. Een manager, je pit-crew, je R&D afdeling, je zal het allemaal in de gaten moeten houden om zo succesvol mogelijk door te groeien tot je een MotoGP kampioen bent. Dat is op zich geen revolutionaire vernieuwing in het racesimulatie genre, maar het is wel een leuke toevoeging die het commitment van de makers toont om je elk jaar opnieuw een beetje dichter te brengen bij de realiteit.
keuzes
De spelmodi zijn dezelfde zoals elk jaar. Dus ook de historische bikes zijn terug. Daar krijg je verschillende uitdagingen op verschillende moeilijkheidsgraden voorgeschoteld, waarmee je steeds meer helden van toen en iconische motoren kan vrijspelen. Net zoals je je rijstijl moet aanpassen wanneer je overstapt van Moto3 naar Moto2 naar MotoGP, zal je je bij de historische bikes bij elke andere machine moeten aanpassen. Juiste afstelling van de motor is hier meer dan ooit belangrijk om snel te kunnen zijn. Ook online is er uiteraard bij. De lobby’s zijn goed gevuld, de servers zijn solide en het beeld en geluid is van dezelfde hoge kwaliteit als offline. Misschien een tip voor de makers voor het online luik van MotoGP 21: bouw een klassements-systeem in het selecteren van de lobby’s. Zo is de kans groter dat je de eerste bocht doorkomt zonder dat je van de baan wordt geramd door blinde paarden en stomdronken ezels.
toekomst
Twee spelmodi die ik miste, zullen binnenkort via een update worden toegevoegd: de Red Bull rookies cup eind mei en ook de MotoE zal weer van de partij zijn vanaf eind juni. Genoeg om naar uit te kijken dus. MotoGP 20 bouwt verder op de solide basis van de twee voorbije edities. Niet alleen met de obligatoire update van modellen of teams en liveries. De set-up werd gefinetuned, de bandenspanning werd dubbel gecheckt, de rijders kregen een extra massage en toch is er tijd gevonden om wat nieuwe onderdelen in te bouwen. Voor de ervaren racegamer of de beginner, MotoGP 20 heeft voor iedereen genoeg te bieden om zichzelf de Joan Mir of Fabio Quartararo van de toekomst te wanen.
4/5