Project Cars 3 (PS4) review – Noch vlees, noch vis

Project Cars draait met dit derde deel een nieuwe weg in. En dat merk je.

lekkere adresjes

BareFood Giulia: hippe ontmoetingsplaats voor genieters

Lange tafels, kunst en dierenschedels aan de muur en uitzicht over het groene Hasseltse Leopoldplein. BareFood Giulia is een...

MAVEN: high-end vleesrestaurent in Antwerps pakhuis op ‘t Zuid

Het getuigt van een flinke portief lef om in een tijdperk waarin vegetariërs als hip en trendy beschouwd worden,...

‘Viva Sara is koffie en thee met een verhaal’

Je kan een bakje troost drinken en je kan een bakje troost drinken in stijl. Bij Viva Sara in...
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Project Cars 2 is één van de beste racesimulaties van deze console-generatie. Drie jaar later brengt Slightly Mad Studios Project Cars 3 op de markt.  Met licht kloppend hart zet ik mijn brandvrij mondmasker op en start de brullende motor van mijn PS4. Alain Van Der Steen

Bij het intro-filmpje krijg ik het ongemakkelijke gevoel dat ik een verkeerd schijfje heb opgestart. Bladerend door de menu’s wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Er staat echter wel degelijk Project Cars 3 op mijn tv-scherm dus, nieuwsgierig maar toch een beetje ongerust, start ik mijn carrière. Al van bij de eerste race blijkt mijn ongerustheid terecht, iemand heeft het concept van de Project Cars-franchise volledig omgegooid. Deze volbloed sim-racer is afgebroken en van de grond weer opgebouwd met totaal verschillende, arcade getinte, ingrediënten. Zodra ik bekomen ben van die eerste teleurstelling, ga ik vol goede moed verder. Ook al is het niet wat ik verwachtte, een goede arcade racer kan ook leuk zijn.

afvinken en doorgaan

De carrière lijkt in niets meer op dat van zijn voorganger. Geen keuzes meer in welke richting je je race carrière wil uitbouwen, geen trainingen of kwalificaties meer, summiere tuning mogelijkheden enzovoort. De carrière modus is niet meer dan een sequentiële lijn waar je je door 10 niveaus moet wroeten. Dat gaat van gewone straatauto’s, over hypercars, tot echte racebolides zoals o.a. de Fomule E. Elk niveau bestaat uit een aantal blokken van korte evenementen: een hotlap, een race van amper 2 à 3 ronden en een klein kampioenschap bestaande uit slechts een paar korte races. Tijdens die evenementen moet je doelstellingen halen om tot een volgend evenement toegelaten te worden. Die doelstellingen zijn bijvoorbeeld 5 cleane inhaalmanoeuvres, binnen een bepaalde tijd aankomen, een bepaald aantal bochten “perfect” nemen etc.

Omdat er geen kwalificaties zijn en je bij de start ergens in de achterste helft van de grid wordt gezet in races die slechts 2 of 3 ronden kort zijn, heb je meestal niet veel tijd om de achterstand in te halen. Met een ongezonde dosis trek- en duw-werk kan je je relatief snel naar voren werken. Zelfs op de moeilijkste graad is de AI dusdanig inconsistent dat ze gemakkelijk te verschalken zijn. Na de eerste races kom je dan ook al gauw in een ritme van racen, rammen, doelstellingen afvinken en doorgaan naar het volgende event. Tussendoor kan je nog wat performance en visuele tuning aan je bolide uitvoeren. Vooral de visuele tuning is redelijk uitgebreid, dus hou je van het virtueel inkleuren en hertekenen van je bolide, dan kan je daar wel voldoening uit halen.

Project Bizar 1

Behalve de AI zijn er nog een aantal aspecten die bizar en onevenwichtig te noemen zijn, zoals het penalty systeem. Wanneer je bijvoorbeeld op een straatcircuit de muur schraapt, wordt er gedurende een aantal seconden vol op je rem getrapt en ben je in no-time 10 plekken of meer kwijt. Op andere circuits kan je dan weer ongestraft vol gas als een blind paard een chicane afsnijden. Ook bij de raceklassen heb ik af en toe mijn wenkbrauwen verrast opgetrokken. Wat doet een Mustang van 1966 in een moderne toerwagen race? Waarom rijdt er een V8 Supercar mee in de GT3? En wat heeft een Nascar auto te zoeken in de GT4?

noch vlees, noch vis

Project Cars 3 is geen slechte racegame maar is om te beginnen misleidend vanwege de benaming. Deze game heeft geen enkele relatie met zijn voorgangers. Het voelt meer alsof Need for Speed– en Grid-reeksen de spirituele voorouders zijn. Misschien hadden ze Project Cars 3 beter Grid Unleashed of zo gedoopt. Hoe dan ook, met minder auto’s, minder tracks en mindere graphics kan je dit geen vooruitgang noemen. De combinatie van de setting, de gameplay en de handling levert een mix op van elementen waaruit nooit echt een keuze lijkt gemaakt te zijn. Gelukkig is er nog het online luik met geplande races (met kwalificatie!), waar je je moet voor inschrijven en het “Rivals” concept.

Hou je, net zoals ondergetekende, van alle soorten racegames, sim of arcade, dan kan je, ondanks al het bovenstaande, Project Cars 3 zeker een kans geven. Ben je echter een volbloed sim racer en was je dol op Project Cars 2, dan kan je best de garagepoort van Project Cars 3 dicht laten en door de FIA laten verzegelen.

SourceMEROO

Leave a Reply

duurzaam ondernemen

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...

HOST (House Of Sweets & Things) – het adres voor de bewuste fashionista

Je kan er terecht voor een verrassende collectie kleding, accessoires, decoratie, lifestyle items én zelfs een kopje koffie met iets zoets. HOST, of languit...

LIVE-TO-EXPRESS: oorbellen uit de jaren zestig (en later)

Fast fashion staat niet in het woordenboek van het jonge Antwerpse team van LIVE-TO-EXPRESS. LTE biedt vintage oorbellen aan die ze gerecupereerd hebben uit...

Zwitsers bedrijf Weleda maakt al honderd jaar 100% natuurlijke producten

Dit jaar viert het Zwitserse bedrijf Weleda haar honderdste verjaardag. Sinds 1921 maakt het 100% natuurlijke en gecertificeerde verzorgingsproducten en geneesmiddelen. De kans is...

Onze favoriete duurzame adresjes: van papierwaren tot mode

Duurzaam, ecologisch en eerlijk winkelen doe je bij onderstaande adresjes. Hier geldt maar één regel: het moet goed zijn voor mens én natuur. Van...

Redopapers: Tille en Linde ondernemen uit liefde voor papier en design

In 2018 werden Tille Lingier en Linde Luyten van Redopapers door Unizo uitgeroepen tot Starters van het Jaar. Met liefde voor papier, design en...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

soortgelijke content