Op het moment dat het echte WRC-seizoen de draad weer oppakt waar ze het in maart hebben moeten laten liggen, verschijnt ook zijn virtuele tegenhanger WRC 9. Vorig jaar toonde WRC 8 zich als een serieuze uitdager van Dirt Rally 2.0 voor de titel van beste rallygame ooit. Heeft WRC 9 dezelfde grote sprongen voorwaarts genomen zoals zijn trotse voorganger dat deed ten opzichte van diens voorgaande editie? Alain Van Der Steen
Eenmaal de game lekker ligt te ronken, klaar om uit de startblokken te schieten, lijkt het alsof ik de game van vorig jaar heb opgestart. De opzet van de menuās is dezelfde als die van WRC 8. Enerzijds vreemd omdat ontwikkelaars elk jaar de behoefte hebben om hun user interface een facelift te geven. Anderzijds vind ik het prima, want zo kan je in een vertrouwde omgeving je keuzes maken zonder eerst tig keer op de x-toets en de o-toets te moeten drukken omdat je niet bent waar je verwachtte te zijn. Bovenal maak je als ontwikkelaar zo tijd vrij om te focussen waar het echt om gaat, namelijk de inhoud van wat er op dat menu wordt aangeboden.
de tijd gaat snel, gebruik hem wel
En de mensen van Kylotonn hebben die tijd goed gebruikt! De carriĆØre, wat voor iedere zichzelf respecterende racegame het kloppend hart is, heeft dezelfde diepgang waar we vorig jaar kennis mee mochten maken. Behalve je bolide uit het voorbijflitsende decor te houden zal je ook nu weer je stuurmanskunsten moeten combineren met het broodnodige management inzicht. Dat betekent dus contracten ondertekenen, je team samenstellen, beslissingen nemen over de ontwikkeling van je auto en zo voort. Behalve de carriĆØre modus zijn ook de klassieke gamemodes van vorig jaar aanwezig om je offline en online uren zoet te houden.
nieuwigheden
Je vraagt je ondertussen misschien af of er ook iets nieuws te melden valt. Dat is er zeker. Nog voor de levensechte WRC-helden, kan je als speler scheuren over de stages van de 3 nieuwe rallyās die op de originele 2020 kalender stonden. Dat betekent dus raggen over de ruige savannes van Kenya, de vloeiende en cambergevoelige gravelwegen van Nieuw-Zeeland en de smalle, kronkelende asfaltstraten in Japan. Met de toevoeging van de WRC-3 klasse zijn er nu meer dan 50 officiĆ«le teams beschikbaar. Er staat ook nog een verzameling legendarische bolides in je garage zoals bijvoorbeeld de Lancia Stratos en een aantal bonus wagens met onder andere de Porsche 911 GT3 RS R-GT.
In het online luik is vooral āClubsā het vermelden waard, waar je voor en met jouw vrienden je eigen online kampioenschap kan creĆ«ren. Het is een beetje je eigen online race bubbel, om het een naam te geven passend bij dit door Corona geteisterde jaar.
Dat lijkt misschien wat weinig in de categorie nieuwigheden maar er is nog meer op komst in de vorm van gratis downloadbare extra’s. In oktober kunnen we o.a. zes nieuwe stages voor de Rally van Finland verwachten en in oktober komen daar nog eens zes nieuwe stages voor de Rally van Portugal bij. In oktober wordt ook de Co-driver spelmode geĆÆntroduceerd. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan is ons nog niet bekend maar ik ga ervan uit dat het voorlezen van de pace-notes vanuit jouw woonkamer aan je vriend twee dorpen verderop, voor de nodige hilariteit en blikschade kan zorgen.
stijgende lijn
WRC9 mikt er echter niet op om uit de blinken door nieuwigheden. Ze hebben verder gewerkt op het momentum dat men met WRC 8 heeft bereikt. Het kloppend hart van elke race-game is uiteraard het racen zelf en het is vooral daar dat je een subtiele, maar toch indrukwekkende stijgende lijn zal merken. De handling van de bolides is vloeiender geworden. Het duurt even maar eenmaal je het gevoel te pakken hebt, heb je geen voorruit meer nodig omdat je als volleerd rallyrijder meer zijdelings de bochten zal ingaan dan rechtdoor. Zelfs op asfalt kan je indruk maken met een perfect uitgevoerde Scandinavian Flick. Rijden door plassen is beter geĆÆmplementeerd, iets wat met WRC 8 vaak voor onnodige frustratie zorgde. Grafisch is ook de nodige vooruitgang geboekt en heeft men de laatste restjes rekenkracht van die goede oude PS4 aangesproken zodat jij als speler niet moet raden waar je tegenaan bent geknald.
Vaak worden games beoordeeld op de nieuwigheden die worden geĆÆntroduceerd. Kylotonn geeft blijk van respect voor hun gamers door weliswaar een portie innovativiteit te tonen maar vooral door te luisteren naar de wensen van de community. āClubsā is daar dit jaar een voorbeeld van. De ontwikkelaars hebben van deze game echter geen revolutie willen maken maar eerder een evolutie, door voort te bouwen op de revolutie die WRC 8 was. Er mag volgende keer nog wat aandacht besteed worden aan het geluid en de lange laadtijden, maar een doordacht beleid, kennis van zaken en passie voor de sport maken dat men met deze WRC 9 een game heeft gemaakt die geen enkele rallygame fan mag missen. M
update 27 oktober 2020
NACON en KT Racing hebben de eerste gratis update voor WRC 9 gelanceerd. Er komen nieuwe speciale stages, een nieuwe coureur en de nieuwe Photo Mode. De update is te downloaden vanaf 27 oktober 2020 en zal zes speciale stages toevoegen aan de iconische Neste Rally Finland. Met de Photo Mode kan iedereen foto’s delen en maken van zijn favoriete rallymomenten. Ook werd er al een tweede gratis update aangekondigd, waardoor er onder andere een Co-driveroptie zal toegevoegd worden.
update 29 oktober 2020
NACON en KT Racing hebben meegedeeld dat WRC 9 bij de lancering van de PlayStation 5 beschikbaar zal zijn voor de next-gen-console. “Net als alle gamers, konden we niet wachten om met de volgende generatie consoles aan de slag te gaan. Nadat we er vele maanden aan gewerkt hebben, is het voor ons een eer om op de dag van de lancering aanwezig te zijn met ƩƩn van onze vlaggenschiptitels,āĀ aldus Benoit Clerc, head of publishing bij NACON.Ā “Dankzij de mogelijkheden van de nieuwe consoles konden we WRC 9 naar een nog hoger prestatieniveau tillen voor zeer soepele gameplay, waarmee de expertise van KT Racing in race-simulaties nog eens extra wordt onderstreept.”