Met de zomer in aantocht liggen de blikjes Coca-Cola alvast klaar in de frigo. Light weliswaar, want we willen de komende maanden op het strand lopen showen met onze afgetrainde buikspieren. Blijkbaar zijn wij niet de enige die ons vetgehalte (met wisselend succes) in de gaten houden. Mensen kiezen steeds vaker voor suikervrije frisdranken. Vijftien keer meer dan tien jaar geleden, blijkt uit de resultaten van frisdrankproducent Coca-Cola
De verkoop van Coca-Cola zero sugar zit in de lift. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van het suikerloze drankje. Tien jaar na de lancering, kiest 45% van de Belgische gezinnen op regelmatige basis voor de calorieloze cola. ‘Gezondheid en smaak zijn de meest bepalende keuzefactoren voor de Belgen’, vertelt Céline Van den Rijn, marketingdirecteur van Coca-Cola Belgium-Luxemburg. ‘In die zin speelde de herlancering van Coca-Cola zero sugar vorig jaar een belangrijke rol. We blijven innoveren en inspelen op de variatie in dranken, waarnaar de Belgische consumenten op zoek zijn. We houden rekening met veranderende voedingspatronen en levensstijlen.’
Vrouwen lusten het ook
Leuk detail: 43% van de Coca-Cola zero sugar-drinkers is vrouw. Ondanks dat de frisdrank in de markt gezet wordt met een stoer, krachtig en eerder mannelijk imago, trekken ze geregeld een calorieloos frisdrankje open.
Wat vinden onze lezers?
Cedric Verhaegen gaat voor de variant zonder suiker en doet dat puur uit gezondheidsoverwegingen. ‘Om toch een beetje gezond te doen, ga ik altijd voor Zero. Het smaakt lekker en van gewone cola gaan mijn tanden zo plakken. Dat is extreem irritant. Dus ja, suikervrij voor mij!’
De Dendermondse Sarah Del Ben verkiest toch de Coca-cola mét calorieën. ‘Ik ben niet iemand die calorietjes gaat tellen. Ik vind de smaak bij de Zero en Light niet zo lekker als de echte colasmaak. Zelf drink niet vaak frisdrank, alleen bij het avondeten, maar geef me dus maar gerust de suikerbom’, verelt ze.
Ook Oscar Behagel uit Utrecht kiest om diezelfde reden niet voor light. ‘De gewone cola, natuurlijk. Aan de suikervrije zit een subtiel smaakje, waar ik geen fan van ben.’
(foto: Coca-Cola)