Dragon Quest Builders 2 (PS4) review – Het ideale tijdverdrijf voor de drukbezette medemens

Bouwen zit ons in de genen, vooral wanneer we het kunnen doen in een virtuele wereld zoals in Minecraft. Ook wij spendeerden vele uren in de gigantische blokkenwereld. Achteraf gezien verloren tijd, want onze creaties hadden verder geen enkel doel. Vijanden een pak rammel geven en intussen je personage zien groeien zit ons in de genen. Wij spendeerden vele uren in de gigantische wereld van World of Warcraft. Achteraf gezien verloren tijd, want we kunnen het niet meer opbrengen om iedere expansie aan te kopen. We missen de tijden en geen enkele ervaring kwam ook nog maar in de buurt van deze twee historische videogames. En toen was daar Dragon Quest 2 Builders. Als een geschenk uit de hemel.

Alles voor de liefde

Jezus Christus, wat was het moeilijk deze review te typen. Niet omdat ik de juiste woorden niet kon vinden, wel omdat ik alle vrije tijd die ik heb het liefst spendeer in mijn boerderij tussen de immer vriendelijke dorpsgenoten en mijn eigen kasteel tot in de kleinste details bouw. Maar het is mijn plicht om jullie kennis te laten maken met wat nu al mijn favoriate game van het jaar is. Ik heb geen tijd meer voor games die geen Dragon Quest Builders 2 zijn. Ik heb geen tijd meer voor games die niet zo zorgvuldig afgewerkt zijn als Dragon Quest Builders 2. Ik wil bouwen met een doel, vijanden mollen omdat het zo’n ongelofelijke kick geef en al mijn virtuele vrienden blijven voeden en entertainen tot ze moe en voldaan onder de wol kruipen. Zelfs die wol werd netjes door mij gelegd en de kamer waarin het bed staat werd netjes gedecoreerd, want dat levert hartjes op. En met die hartjes speel je weer nieuwe bouwmogelijkheden vrij. Het naamplaatje boven het bed geeft aan dat alleen hij (of zij) in dat bed mag slapen. Het ontbijt staat klaar. En ook al is dat meestal een krop sla of een droog stuk brood, een bezoekje aan het badhuis maakt dat goed. Ik voorzie een nieuw huis want twee nieuwe dorpsgenoten meldde zich net bij ons aan. Die hebben ook recht op een eigen slaaptstek. Alles voor hartjes. Alles voor liefde. Alles voor Dragon Quest Builders 2.

Dit moest ik even kwijt. Het is handig om te weten waarover DQB2 nu eigenlijk gaat. Simpel: je speelt in een blokachtige wereld zoals je die kent uit Minecraft. Het grote verschil is dat enkel de omgevingen zijn opgetrokken uit blokken en dat de personages een gewoon getekend uitzicht hebben. De vijanden en protagonisten komen uit het rollenspel Dragon Quest, dat hier minder bekend is maar vooral in Japan een ontzettend grote achterban heeft. De opzet van het spel is om gebouwen te bouwen, missies te voltooien en het eiland te verkennen. Het tot een goed einde brengen van de missies geeft je steeds weer een (klein) voordeel om verder te komen in het verhaal. Je krijgt na een killen van een tegenstander bijvoorbeeld zeldzame zaden die nodig zijn of je leert een nieuw recept om een handig item in elkaar te knutselen aan je werktafel. De mogelijkheden breiden uit naarmate je missies voltooit.

Waarin het uiblinkt is dat alles wat je doet ook gevolgen heeft. Je bouwt nooit een kamer zonder reden. En bouwen zal je. In het begin werk je aan de heropbouw van een verwoeste boerderij, daarna kan je he-le-maal los gaan op een groot eiland. Dat eiland is toegankelijk voor je vrienden en kan je samen volbouwen, verkennen of vreemde dingen doe alleen in Dragon Quest Builders 2 mogelijk zijn. Als je eigen creativiteit geen grenzen kent, dan zal je deze ook hier niet treffen.

Niet voor niets

Het bouwen is zoals gezegd niet doelloos kastelen, catacomben en torens neerplanten. Het is beantwoorden aan de noden van je dorpsgenoten. Die vragen al snel een ruimte om te slapen, een plaats om in te baden en een kleine ruimte waarin ze hun behoefte kunnen doen. Afhankelijk van de voorwerpen die je erin plaatst, zullen de kamers benoemd worden en volgens functie in gebruik genomen worden. Een ruimte met muren, een bed, verlichting, een naamplaatje en een tafel krijgt simpel de tag slaapkamer. Een ruimte waarin een bad staat met daarbij alle nodige voorwerpen, zal een badhuis genoemd worden. Je computergestuurde vrienden zullen hier gebruik van maken en dat levert je dan weer extra ervaringspunten op. Naast het bouwen van huizen en functionele ruimten, kan je ook velden oogsten. Dit klinkt allemaal zo ontzettend logisch en dat is het ook. Maar het is uniek dat een bouw sim hier zo verstandig mee omgaat.

Diep ingaan op de allerkleinste details heeft weinig zin, die moet je gewoon zelf ontdekken. Je wordt steeds verrast door de diepte van Dragon Quest Builders 2, op welke manier dat je bouwconstructies invloed hebben op het gedrag van het spel. Voel je de oncontroleerbare drang om te gaan bouwen, stop met zoeken en ga aan het bouwen. Wil je een gigantische wereld ontdekken en een grote verscheidenheid aan monsters kort en klein zijn? Zoek niet langer. Dragon Quest 2 heeft het allemaal. Al moeten we er zeker bij vermelden dat, hoe geweldig het verhaal ook is, de dialogen aan de lange kant zijn. Ondergetekende klikte ze vaak snel weg om weer aan de slag te gaan. Ook werkte de camera in de kleinere kamers soms tegen. Een dubbele klik op je rechter knuppel lost dat euvel op en herstelt de camerapositie vliegensvlug weer naar de oorspronkelijke stand.

De eerste Dragon Quest Builders lieten we aan ons voorbijgaan, we kunnen darmee dus geen vergelijkingen maken. Wel kunnen we zeggen dat deze titel meer te bieden heeft dan Minecraft en minstens even spannend is dan een doorsnee actiegame. Bovendien zit het allemaal verpakt in welgeteld één game die zowel voor de Nintendo Switch als voor de PS4 een absolute aanrader is.

★★★★★

Recent articles

The Last of Us Part II (PS4) review – Een van de spannendste games ooit

“Hier achter de auto kan ik wel even schuilen. Shit, daar komt iemand aan. Ik moet zo snel mogelijk van deze plek, anders word...

De Ardennen van Hans Olink (boekreview) – Wat u nog nog niet wist over onze Ardennen

'A Vendre'. Als Hans Olink het bordje bij een oude boerderij niet had opgemerkt, had hij er nooit gewoond. Gelukkig deed hij dat wel....

Peter Pan-syndroom

Hier zitten we dan allemaal, in onze COVID 19-zomer. Half Vlaanderen kan ondertussen taarten en brood bakken, het wc-papier is terug in stock en...

De favoriete films van de MEROO-redactie

Denk aan een goede film en schrijf er een stukje over neer. Dat was de opdracht die de redactieleden van MEROO voorgeschoteld kregen. De...

F1 2020 (PS4) review – een brandvrije bivakmuts zit zoveel fijner dan een mondmasker

Voor het eerst valt de release van de jaarlijkse F1-game bijna samen met de start van het echte F1-seizoen. Met dank aan Covid-19. Door...

Waarom filmpersonages vaak eerst overhaald moeten worden

In mijn leven heb ik talloze films en series gekeken en sommige standaard gebeurtenissen daarin zijn niet onopgemerkt aan me voorbijgegaan. Wat me opvalt...
Pieter Kesselaers
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Leave a Reply