GRID (PS4) review – De Battlefield onder de racegames

De GRID-serie op de PS3 was een opvolger van de goed gesmaakte DTM Race Driver reeks op de PS2. Codemasters komt nu na vijf jaar met een vervolg, simpelweg getiteld GRID. Waar is deze PS4-versie op de grid te vinden? Wij zjjn bij Men’s Room niet vies van een potje racen dus we zochten het voor je uit.

De career mode is het hart van de game. Je kan vrij kiezen hoe je die wil beleven met aan wedstrijden deel te nemen in zes verschillende categorieën. Denk daarbij aan Touring, Tuner of Amerikaanse Muscle cars alsook GT en Formule-wagens.Je hebt tijdens de races assistentie van een race-engineer die je over de boordradio repetitieve dingen in je oor meldt waar je niets aan hebt. De man klinkt, met alle respect, als iemand van een helpdesk uit India en spreekt met het enthousiasme en de passie van … wel, iemand van een helpdesk uit India.

Door wedstrijden te rijden speel je o.a. liveries en teamgenoten vrij. Die laatsten kan je inhuren en tijdens de races simpele bevelen geven in een poging jou te helpen je positie te verbeteren of te behouden. Leuk idee, maar in de praktijk geen toegevoegde waarde. Er is hoe dan ook geen gevoel van betrokkenheid bij je team. Je bent dus op jezelf aangewezen in de strijd om de eerste plaats en daar is niets mis mee.

Agressive Intelligence

En een strijd blijkt het ook elke keer te zijn. Bij het intro-filmpje krijg je al een idee dat GRID net zoals zijn jongere broertje op de PS3 te vaak uitmondt op een veredelde kermisattractie: botsauto’s voor gevorderden dus. Of je nu zelf al dan niet iets te agressief bezig bent, de concurrentie beschouwt jou als het middelpunt van een beukfestijn. De AI lijkt niet op hun eigen racelijn te letten maar heeft alleen oog voor jou met de intentie op hoge snelheid wat carrosserie onderdelen te ruilen. En dat gebeurt vaak niet al te subtiel. Op rechte stukken wordt er gewoon vertraagd om je op te wachten en een tik uit te delen. Het lijkt wel online racen in de latere uurtjes. Ben je dat beu en ga je het rammen-gevecht aan dan heb jij als speler blijkbaar als enige last van de meest courante fysica-wetten, de AI is er grotendeels immuun voor. Gelukkig zijn er rewinds beschikbaar die je eventueel ongelimiteerd kan gebruiken.

Graphic Resolution In Detail

Daar lijkt het acroniem GRID voor te staan. Grafisch ziet alles er super verzorgd uit, de auto’s zijn schitterend gemodelleerd, de tracks zijn sfeervol met een levendig publiek en de regen is wanneer je in cockpit view rijd even mooi als die van WRC8. Dat leidt tot spectaculaire ervaringen tijdens de races. Zo geeft bijvoorbeeld het rijden met een V8 Supercar tijdens een regenachtige nachtrace op een stadcircuit de kippenvelmomentjes die een goede racegame kenmerkt. Die tracks zijn trouwens een leuke mix van bestaande en originele die zowel de technische rijders als de racers-met-ballen-die-groter-zijn-dan-de-cilinderinhoud-van-hun-bolide zullen bekoren.

Feelings

De verschillende auto’s klinken niet alleen fantastisch, ze hebben ook hun eigen rijgedrag. Dat geeft het gevoel dat deze arcaderacer af en toe flirt met een simulatie ambitie. Dat leidt wel tot problemen om de juiste moeilijkheidsgraad van je tegenstand te vinden. Wanneer de beste tijd op een circuit afgerond 1 minuut is op ‘medium’, maar de AI op ‘hard’ bijna 4 seconden sneller is en op ‘very hard’, nog eens 10 seconden sneller dan dat, dan wordt het voor de bovengemiddelde racegamer moeilijk om een moeilijkheidsgraad te vinden die uitdagend is en ook nog een kans geeft om mee vooraan te rijden.

Conclusie

Eenmaal terug in de pits blijven we met een teleurgesteld gevoel achter. De gehele presentatie en sfeer heeft een zinloze Amerikaanse over-the-top neiging en mist de passie, de geur van rubber en verbrande olie die de voorvaders van GRID op de PS2 en PS3 wel hadden. Racing game genot wordt te vaak afgewisseld met momenten waar je je controller doorheen je tv-scherm zou willen rammen. Als men de PS4-rekenpower had benut voor raceintelligentie in plaats van er Battlefield-on-wheels van te maken, dan had hier als racegame heel wat meer in gezeten. Hou je van agressief arcade racen dan moet je deze zeker proberen, wil je meer verfijnde raceactie dan laat je deze beter aan je voorbijgaan.

★★★☆☆

Recent articles

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

BR 05 Blue Gold van Bell & Ross heeft 18 karaat goud

We zijn altijd te vinden voor de minimalistische uurwerken van Bell & Ross. De BR 05 Blue Gold is daar geen uitzondering op. Pieter Kesselaers Het...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply