REVIEW. F1 2018 – Het geloof in de F1 hersteld

Elk jaar komt Codemasters met een nieuwe release van zijn F1-game. Wordt het dit jaar een upgrade à la Ferrari of gaan we richting een DNF à la McLaren? Ondergetekende trok zijn brandvrije overall aan en nam de controller wat steviger vast in afwachting of ik me als Vettel ging voelen of als Vandoorne.


De klassieke update zoals wie-rijdt-er-dit-jaar-met-welke-auto is uiteraard een must, maar wat visueel onmiddellijk opvalt is die foeilelijke halo die men vanaf dit seizoen heeft geïntroduceerd. Vooral in de cockpit view is dat in den beginne even wennen maar al snel kijk je er doorheen en ben je eigenlijk vergeten dat’ie er is. Je auto, de omgeving en alle acties die om je heen gebeuren ogen allemaal super, vooral de regenraces zijn om visueel van te smullen. Maar … hoe rijdt het?

MFD en ERS

De jongens in de Codemasters fabriek hebben weer uitstekend werk verricht. Het is qua besturingssimulatie nog niet op het niveau van pak’m beet een Project Cars of een Assetto Corsa, maar de auto’s sturen heerlijk voorspelbaar en een scala aan mogelijke instellingen qua assists en de AI van je tegenstanders zorgen ervoor dat je plezier aan elke race gaat beleven, of je nou een beginnende prutser of een geroutineerde professional bent. Een stuur beveel ik wel aan want op stratencircuits of in de regen wordt het met een controller wel een extra uitdaging om met alle vier je wielen aan de finish te komen.

De carrière mode is als vanouds de hoofdmoot en werd nu nog beter uitgewerkt. Vooral het R&D systeem dat gehanteerd wordt zorgt er i.c.m. de jaarlijkse reglement wijzigingen voor, dat je continue goed moet nadenken over hoe je je auto verder ontwikkelt. Zo niet, dan loop je de kans om het volgende seizoen met je Mercedes om de oren gereden te worden door Saubers en Williamsen. Ook bij de interviews die van je worden afgenomen tussen de sessies door, moet je onder tijdsdruk uitkijken wat je antwoordt zodat je team en de verschillende afdelingen in de fabriek ten volle achter je blijven staan.
Je kan dit jaar via je Multi Functional Display ook je ERS systeem managen. Het maakt van het besturen van een F1 bolide een nog intenser geheel en geeft een extra dimensie aan hoe je race in te delen, zeker wanneer je voor de volledige racelengte gaat.

Safety Rating

Ook zal je in je achterhoofd moeten houden dat je de motorbelasting zoveel mogelijk moet sparen wanneer de race situatie het toelaat, om te vermijden dat je ergens halverwege het seizoen een grid-penalty aan je broek hebt omdat je door je maximum toegelaten aantal motor componenten heen bent. Gelukkig is je race engineer je beste vriend en fluistert die af en toe wel wat aanbevelingen in je oor tijdens de race.

Deze review was nog voor de release van de game, dus online heb ik niet echt kunnen uittesten, maar Codemasters kennende zullen de servers je niet teleurstellen. Bovendien introduceren ze nu behalve je skill ranking ook een safety rating. Beide parameters zouden er moeten voor zorgen dat je online zoveel mogelijk bespaard wordt van online Pastor Maldonados of andere blinde paarden, of juist in races ingedeeld wordt met mede-race-kamikazes als dat je ding is! De klassieke legendarische bolides zijn nog steeds van de partij en het besturen van Schumacher’s Ferrari 412 T2 uit 1995 of Alonso’s Renault R26 uit 2006 bezorgt de fan nog steeds kippenvel.

Deze game biedt uiteraard niet het brede race aspect van een Gran Turismo of Project Cars. Hou je echter van race games en van F1 en ben je niet bang van wat strategische en tactische management aspecten, dan moet je deze game in huis halen. Heb je niet het geduld of de tijd om je te verdiepen in de carrière mode dan kan je nog steeds veel raceplezier putten uit de andere standaard modes. Ik volg de F1 al op de voet sinds 1975 en deze game heeft, samen met Max Verstappen, mijn vertrouwen en geloof in de sport weer hersteld!

F1 2018 (PS4)
8.6 Onze score
Gameplay8.7
Graphics8.6
Geluid8.1
Levensduur9

Recent articles

‘In de stilte ligt het antwoord’ van Ryan Holiday (boekrecensie)

In onzekere tijden hebben we allemaal nood aan een houvast, aan voorbeelden en aan praktische tips hoe je moet omgaan met al dat negatieve...

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply