WRC 8 (PS4) review – De nieuwe rallykoning

De WRC-franchise is vorig jaar in de pits gebleven om zichzelf opnieuw uit vinden. WRC7 was een sterke rally-game maar ging een paar keer de bocht uit. Hebben de makers geleerd van de 7 en is deze WRC8 niet enkel een betere versie van zichzelf, maar kan men ook de strijd aan met de Dirt reeks? Zoals altijd offerden wij ons bij Men’s Room op om voor jullie een antwoord op deze vragen te vinden.

Same difference

Ook nu weer zet de game je bij de start onvoorbereid in een WRC-kanon om te bepalen uit wat voor hout je bent gesneden. Na je vuurdoop suggereert het spel op basis van je rijstijl, of het gebrek daaraan, welke assists je best aanzet. Eenmaal je je ego weer bij elkaar hebt geraapt kan je die suggestie negeren of op een ander moment alsnog aanpassen. Bij de menu’s merk je dat men de zaken met een andere mind-set heeft aangepakt. Je hebt de klassieke mogelijkheden die ook al in de vorige versie(s) beschikbaar waren, maar het oogt erg uitnodigend om een keuze te maken.

Er zijn een paar nieuwigheden zoals de Training parcours waar je kan oefenen om gevoel te krijgen met de game en met de auto’s. Ook nieuw is de Test Area. Dit is een open wereld idee waar je de eigenschappen van de verschillende soorten terrein leert. Ondertussen kan je in pseudo real-time wijzigingen in je set-up naar hartenlust uitproberen. Dit is ook een goede plek om o.a. de deadzone en sensitivity van je controller of je stuur naar wens in te stellen. Standaard staat naar mijn gevoel alles nogal tricky en leek het alsof ik probeerde een Colibri op speed te besturen. Na de nodige aanpassingen ging het beter en had ik geen excuus meer om de auto rond een boom te plooien of van een klif te laten duiken.

Een wolf in wolvenvacht

De carrière mode laat blijken dat het de makers ernst is. Ze hebben alle aspecten van de game en het uiteindelijke racen gewoon afgebroken en weer van vooraf aan opgebouwd. In de carrière mode heb je een vaste moeilijkheidsgraad. Er zijn geen rewinds, enkel een gelimiteerd aantal restarts. Maar je moet gelukkig niet alleen dit avontuur trotseren, je hebt een heel team achter je staan. Daarom kan je ook best bij de start van je carrière de crew-tutorial aandachtig doorlopen.

Je team wordt op een top-down à la Sims manier gepresenteerd en dat is eigenlijk wel leuk om een beetje extra betrokkenheid te krijgen bij wat je doet. Er komen heel wat management aspecten kijken bij het opbouwen van je team en je crew of de prestaties en betrouwbaarheid van je auto. Het lijkt op een combo van de F1 2019 carrière-aspecten en FIFA Ultimate Team. En dat werkt prima.

Je kan er voor kiezen om te starten in de Junior reeks of de WRC2. Het rijmodel van de game is dusdanig goed dat zelfs het rijden in de vermogensarme voorwiel-aangedreven Juniors erg leuk is. Maar bij de WRC2 begint het echte werk pas. Niet alleen komen er dan nog management aspecten bij maar je kan dan eindelijk de set-up van je auto zelf bepalen.

Een punt maken

In de Junior en WRC2 reeksen rij je niet alle 14 rally’s van het WRC-seizoen. De fabrikant en je team eigenaar bepalen aan welke rally’s jij dat seizoen deelneemt. Daar tussenin kan jij via de kalender zelf kiezen wat je doet. Maar je moet wel tactisch te werk gaan. Elk event kan je geld en verdienen maar kost inschrijvingsgeld en reparatiekosten. Tip: ga voor de Manufacturer Try-outs wanneer je kan. Ze geven je kans om indruk de maken op de fabrikanten. Zo krijg je interessantere contracten aangeboden en je kan sneller naar de hogere klassen promoveren.

Maar de andere events bieden je ook de kans om het moraal van je team een boost te geven of R&D skill points te verzamelen om je crew en je auto te verbeteren. Ook die heb je nodig wil je een kans hebben om een rally op een podiumplaats te beëindigen. Laat je je team een week uitrusten, ga je voor een training, een historische rally of een extreme omstandigheden test? Die laatste laat je, meestal ’s nachts, los in een combinatie van bar slechte weeromstandigheden en een auto die alles behalve optimaal presteert. Denk daarbij aan kapotte remmen of dempers, versleten banden en alle mogelijke denkbare combinaties daarvan.

Mogen de weergoden met je zijn

Bij die extreme condities kom je in aanraking met het paradepaardje, de absolute verschilmaker van WRC 8: dynamisch weer. Tijdens een stage kan het weer zomaar omslaan. Je vertrekt bijvoorbeeld poeder-droog om halverwege in een bui terecht te komen, die nog later ambitie blijkt te hebben om een heuse storm te zijn. Het vereist een heel andere aanpak van je rijstijl tijdens een en dezelfde stage en dat maakt het allemaal nog een stuk spannender en interessanter.

Sim-sa-la-bim

Als officieel WRC erkende franchise is de hele opzet van het spel uiteraard gericht op simulatie. Maar licenties kan je kopen, de passie van de makers om een natuurgetrouwe, kwalitatief hoogstaande game met liefde voor de sport te maken is echter onbetaalbaar.

De 100+ heerlijke stages , waarvan de langste een slordige 21 kilometer is, in de verschillende locaties, bieden elk hun eigen uitdaging. Ongeacht de categorie, iedere auto heeft een verschillende basis handling die je onder de knie moet krijgen, een Yaris rijdt anders dan een R5, een Fabia anders dan een C3. De auto’s zien er fantastisch uit, de sfeer spat van de locaties. Het schaduwenspel, het rijden in de nacht, maakt het extra uitdagend maar speelbaar. De dynamische weersomstandigheden pushen niet alleen de speler maar ook de console tot het uiterste. Een storm maakt van de omgeving zijn speelbal waarbij je vreest dat er elk ogenblik een van de vervaard zwaaiende bomen op je dak gaat terecht komen. Je moet ten allen tijde, actief, beheerst en gefocused racen, want elke bocht kan verraderlijk zijn. Gelukkig wordt je gesteund door een copiloot die in eerste instantie wel wat vreemd klinkt maar al gauw vertrouwd en vooral accuraat de pace-notes op je afvuurt.

Conclusie

De beste WRC-game ooit? Absoluut! De beste rally game ooit? Dat oordeel laat ik aan jou zelf. De algemene “feel” is anders, maar WRC8 mag met opgeheven hoofd naast de ongekroonde koning Dirt Rally 2.0 op het hoogste schavot van het podium gaan staan. Uitstekende graphics, dynamische weeromstandigheden, geweldige stages, het managen van je eigen carrière, foutloze pace-notes, de lijst van pluspunten is lang. Hou je van race-games en/of ben je een rally-fan, dan moet deze in je collectie!

★★★★☆

Recent articles

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

BR 05 Blue Gold van Bell & Ross heeft 18 karaat goud

We zijn altijd te vinden voor de minimalistische uurwerken van Bell & Ross. De BR 05 Blue Gold is daar geen uitzondering op. Pieter Kesselaers Het...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply