Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te zoeken op internet, besloot de redactie van Mensroom erover te discussiëren. De aanleiding was natuurlijk de release van Crash Bandicoot: It’s About Time. En het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe Crash Bandicoot. In deze review lees je er alles over. En voor ik het vergeet te zeggen: ‘Aku Aku’ is de naam. Zaten we toch dicht in de buurt. Dennis Van der beek

Na een ontsnapping uit gevangenschap, besluiten Dr. Neo Cortex en Dr. Nefarious Trophy wat gaten in diverse dimensies te creëren, waardoor er allerlei krachtige maskers vrij komen. Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor Crash & Co, dus moeten ze ervoor zorgen dat deze niet in de verkeerde handen vallen. 

Dat is in een notendop het verhaal van Crash Bandicoot: It’s About Time. Het flinterdunne verhaal wordt via, soms grappige, maar altijd kleurrijke en mooie tussenfilmpjes uit de doeken gedaan. Net als de tussenfilmpjes, mag het uiterlijk tijdens de gameplay ook indrukwekkend genoemd worden. De diverse levels variëren van industrie-achtige gebieden met allerlei robots en machines tot piratenschepen met tot op de tanden bewapende zeedieren. Een ding hebben ze allemaal gemeen: ze zijn tot de nok toe gevuld met details. Een kleine kanttekening hierbij is dat het soms een beetje onoverzichtelijk wordt tijdens het platformen.

De eerder genoemde maskers zorgen ervoor dat Crash en Co op bepaalde momenten over bepaalde krachten kunnen beschikken. Zo is er een masker dat bij het opzetten bepaalde platformen laat verdwijnen en andere juist weer laat verschijnen. Je raadt het al: om verder te komen moet je steeds het masker op en af zetten, wat leidt toch situaties waarbij je je adem regelmatig inhoudt. Verderop in het spel breidt het aantal maskers zich uit, waardoor je bijvoorbeeld tijd vertraagt, of aan de gang gaat met de zwaartekracht. In sommige gevallen moeten de maskers in een rap tempo afgewisseld worden. 

oud, vertrouwd en lastig

Als je de eerdere Crash Bandicoot-games gespeeld hebt, kan je je vast nog herinneren dat ze vrij lastig waren. Crash Bandicoot: It’s About Time borduurt voort op dezelfde formule en zorgt ervoor dat je het nog steeds lastig hebt wanneer je door een level rond stuitert. Zeker als je de ouderwetse modus inschakelt, waarbij je regelmatig teruggezet wordt naar het begin van een level. De moderne variant maakt het je iets makkelijker, door het aantal keer dat je dood gaat op te tellen en je te laten beginnen vanaf het laatste checkpoint. Zeker als je voor het verzamelen van alle kistjes gaat, zal het aantal keer dat je dood gaat snel oplopen tot tientallen keren per level. Overigens unlock je skins  voor Crash en Coco (je kan met meerdere personages spelen) en andere extra’s door zoveel mogelijk gems te behalen

De levels volgen doorgaans een vast pad en wisselen tussen tweedimensionale gedeeltes en driedimensionale gedeeltes. Zelfs de levels waarbij je naar jezelf toe rent zijn weer van de partij. Herinneren jullie die vallende rotsblokken uit de eerste Crash Bandicoot nog? De checkpoints in de levels zijn overigens een verademing, want naast het feit dat de moeilijkheidsgraad vrij hoog is, zijn de levels vaak behoorlijk lang. Het is geen overbodige luxe om af en toe een adempauze te nemen, want voor je het weet zit er weer iets achter je aan, of sta je over een rails te schuiven. 

niet alles is rozengeur en maneschijn

Mijn laatste herinneringen aan Crash Bandicoot dateerden van eind jaren negentig, maar het opstarten van Crash Bandicoot: It’s About Time gaf me al snel het nostalgische gevoel dat ik als middelbare scholier had. Dat is over het algemeen positief, maar toch zijn er wat minpunten te vinden in deze nieuwe game. Zo lijkt het af en toe net niet helemaal lekker te spelen. Je maakt bijvoorbeeld een normale jump, maar je valt toch net langs het platform heen. Hoewel er continu een marker onder je zit, waarmee je kan zien waar je terechtkomt, is het toch regelmatig zo dat je zomaar ergens langs springt, waardoor het soms net niet zo vloeiend aanvoelt als in concurrerende platformgames. 

De eindbaasgevechten zitten ook op het niveau irritant. Dat komt niet zozeer dat ze belachelijk moeilijk zijn, maar meer omdat de handelingen die je moet uitvoeren saai zijn. Ontwijk een aantal dingen, dash ergens tegen aan, spring binnen de tijd van platform naar platform en raak de eindbaas. Als je tussendoor een paar keer net niet snel genoeg bent, leg je het loodje en begin je weer bij het checkpoint. Het voegt helemaal niets toe. 

met een gerust hart

Dankzij het feit dat het soms net niet soepeltjes genoeg verloopt en de weinig inspirerende boss fights, kijkt Crash Bandicoot: It’s About Time op een klein afstandje toe naar de echte platformtoppers. Echter, als je van het genre houdt, of van Crash Bandicoot, kan je deze game met een gerust hart kopen. De game doet verder namelijk precies wat je ervan verwacht, biedt je meer dan voldoende uitdaging en ziet er bijzonder fraai uit. 

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl we ons door de zorgvuldig uitgewerkte en zenuwslopende online potjes knalden Het is dus niet voor niets dat we uitkijken naar dr spin-off die Extraction heet. Wordt het een blij...
Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen als Game of Thrones, hebben de allerjongsten hun harten verloren aan verschillende kindvriendelijke televisieseries met een draak in de hoofdrol. Dankzij spellenbouwer SmartGames, de fabrikant...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...

Technology

Rainbow Six Extraction (PS4) review – zombies neerleggen voor trio’s

We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl...
- Advertisement -

Dragon Inferno (bordspel) van SmartGames review: puzzelen met draken

Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen...

Big Brain Academy: Knappe koppen (Switch) review

Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een...

Patchwork (bordspel) review – gezelligste spel van het jaar

Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe...

‘Moeder, waarom spelen wij?’ (boekrecensie) van Ilse Van Loy – Over de essentie van het ‘kind zijn’

In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen...