Ik heb al sinds 1975 (nope, geen typefout) een haat-liefdeverhouding met de F1. Het is een sport die al die tijd enerzijds tot de verbeelding blijft spreken en anderzijds vaak diezelfde verbeelding teleurstelt. Gelukkig is daar Codemasters, die al jaren de F1 in onze digitale fantasiewereld brengt. Komt F1 2019 uit de windtunnel met een aerodynamische voorsprong op zijn voorgangers of brengt het dezelfde voorspelbaarheid als zijn levensechte inspiratiebron?
Het grote aantal beschikbare spelmodi geeft de speler vanaf de start goede hoop dat de makers deze F1 2019 niet zomaar als een verplichte jaarlijkse uitgave zien. Zowel in het offline als het online luik is er meer dan genoeg te doen. Niet dat er spectaculaire nieuwe dingen zijn, behalve eentje, maar daarover zo dadelijk meer. Het is vooral de flexibiliteit in set-up van de races en kampioenschappen die de speler enorm veel keuzemogelijkheden geeft.
(F)2-in-(F)1
Het meest verfrissende in deze editie is de toevoeging van de F2! Ze mogen dan minder krachtig zijn dan hun grote F1-broers, deze auto’s moeten op een heel andere manier getemd worden. Minder power, maar ook minder downforce en andere remkarakteristieken vereisen een heel andere instelling van de speler om schadevrij aan de finish te komen. Het volledige F2 kampioenschap van 2018 is te spelen met uiteraard de officiële opzet van twee races per weekend, waarvan de tweede met omgekeerde grid. De F2’s zorgen er dan ook voor dat je eigenlijk twee racegames krijgt voor de prijs van een. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar de F3 in F1 2020!
Ook de carrière modus heeft een behoorlijke upgrade gekregen met de toevoeging van een RPG-achtig verhaallijntje. Je start je carrière met vooraf bepaalde situaties in een drietal F2 races. Daar maak je kennis met je teammaat Lukas Weber en je rivaal, een eerste klas eikeltje met de naam Devon Butler. Het is een leuke poging om wat extra animo in de carrière modus te brengen. Zowel Weber als Butler stootten samen met jou door naar de F1, maar daar wordt de geanimeerde rivaliteit opgeslorpt in het rivaliteit concept zoals we dat kennen van de vorige edities. Jammer, maar begrijpelijk. De F2-aanloop van je carrière is kort en scripted, onmogelijk om dat door te zetten in je 10-jarige loopbaan.
Ken je klassiekers …
Ook dit jaar zijn de iconische auto’s van het verleden weer van de partij. Het blijft heerlijk uitdagend om rond te scheuren met bolides zoals de Lotus 72D, de Ferrari 312 T4 uit 1979 of de Williams FW18 van 1996. Deze auto’s laten zich stuk voor stuk heel anders besturen dan de huidige F1 bolides. In de “Legends Senna vs Prost” uitvoering kan je ook nog de McLaren MP4/5B en de Ferrari F1-90 van beide heren vrijspelen via hun persoonlijke “invitational events”.
… en ken je AI
Wat tijdens de races opvalt is de erg verbeterde AI. Je tegenstanders rijden nu zoals de echte pro’s. Ze zijn assertief, rijden verdedigende lijnen indien nodig en profiteren van elke opening die je laat. Ook wanneer je je soms in een wat eenzame race bevindt, moet je toch scherp blijven vanwege technische problemen waarmee je te kampen kan hebben. Vaak vereisen die dat je een andere rijstijl aanneemt wil je überhaupt de finish vlag zien. Zo voelt een 9e plaats alsnog als een persoonlijke overwinning.
Tina Turner
Dit muziekicoon zong 30 jaar geleden al “Simply the best, better than all the rest”. Ook al zijn de graphics niet meegegroeid met de meeste andere aspecten van de game, F1 2019 mag zichzelf de titel “Beste-F1-game-ooit” aanmeten. De subtiele verbeteringen zoals de AI of het rijgedrag van de auto’s, maar vooral de toevoeging van een verhaallijn en de F2 geven aan dat Codemasters toegewijd blijft aan de race-gamer en F1-fanaat en niet zomaar een up-to-date versie van de franchise wilden brengen. Bovendien is in de digitale F1-wereld Mercedes niet zo dominant zoals ze dat ook dit jaar in het echt wel zijn, dus kunnen we stellen dat F1 2019 eigenlijk beter is dan “the real thing”!
★★★★☆