Nog geen jaar na de release komt Ubisoft al aanzetten met een spin-off van Far Cry 5. Wij hadden er wel zin in, al vroegen we ons af hoe Hope County recht kruipt na de nucleaire ramp op het einde van Far Cry 5. Het doet dat met heel veel roze blijkbaar.
Zeventien jaar na de gebeurtenissen in Far Cry 5 bevinden we ons alweer in het fictieve Hope County, Montana waar de nucleaire ramp een gehavend landschap achterliet en de natuur tal van plaatsen overwoekerd heeft. Overlevers die zich ondergronds wisten te verschuilen, keren terug naar de oppervlakte en beginnen zich te vestigen. Al loopt dat niet zo vlot want de Highwaymen-groepering zaait overal amok, met de tweelingzussen Mickey en Lou aan het stuur.
Captain
Als speler kruip je in de huid van een zelfgekozen personage, man of vrouw, met hier en daar enkele cosmetische opties. Onder de bijnaam Captain trek je samen met voormalig soldaat Thomas Rush doorheen het land om zoveel mogelijk overlevers uit de nood te helpen. De trein waarop je zit wordt door de Highwaymen nogal gewelddadig tot stoppen gebracht. De Captain en co proberen uit de klauwen van de Highwaymen te geraken, maar dat is niet zo simpel. Rush en de Captain worden beetgenomen en Mickey en Lou trachtten Rush voor hen te winnen. Hij weigert echter en duwt de Captain van de ravijn de rivier in. Zo redt hij ons uit de handen van de psychopathische tweeling en maken wij nog kans om terug te vechten.
Voor wie vorig jaar nog Far Cry 5 doorploegde is de map herkenbaar, al zit die wel in een nieuw, felgekleurd jasje. Deels met roze flora, deels met overkwistige schilders die autowrakken en gebouwen beschilderd achter hebben gelaten. Wij trekken naar de vestiging genaamd Prosperity, waar het verzet verzamelt en zich uitbreidt om zo het hoofd te kunnen bieden aan de Highwaymen.
Gameplay
De gameplay is erg vergelijkbaar met Far Cry 5. Je hebt een beperkt arsenaal aan wapens, en een vislijn, ter beschikking in een wapenwiel. Nieuwe wapens en upgrades kan je verkrijgen door het verzamelen van ‘loot’ om deze te bouwen. Ook kan je aan het craften gaan. Een heleboel van de wapens zijn zelfgemaakte verzinsels gebaseerd op bestaande wapens. Onze favoriet was de de Saw Launcher die cirkelvormige zaagbladen katapulteert, die dan afketsen op objecten, zodat je makkelijk én op een pijnlijke manier je doelwit kan raken.
De verhaalmissies volbrengen kan je pas echt doen door ook een heleboel zijqueesten af te werken om zo voldoende loot te sparen om onder meer Prosperity te upgraden. Ook moet je op zoek gaan naar enkele specialisten om deze te recruteren voor het verzet. Zij worden dan tevens Guns for hire, waarbij je vanaf dan één van hen mee op sleeptouw kan nemen als backup. Net als in Far Cry 5 zitten er ook weer Fangs for Hire bij, zoals een hond en een wild everzwijn. Onze favoriete Guns for hire is Nana, een oudje dat heel goed overweg kan met haar sniper rifle. Timber de hond is ook zeer handig inzetbaar, want die spot vijanden, alarmen en loot van ver.
Als randanimatie kan je outposts gaan bevrijden van de Highwaymen zodat het verzet zich op meerdere plaatsen kan versterken. Ook handig hier is dat je ze kan gebruiken voor fast travel doorheen de map. Deze outposts kan je ook nog scavengen en zo meermaals bevrijden voor extra loot, altijd een beetje moeilijker dan de vorige keer. Ook kan je jagen en vissen, waarvoor je challenges aangaat en zo perks vrijspeelt, al speel je deze ook op andere manieren nog vrij, altijd door challenges te behalen. Deze perks dienen om je personage te upgraden. Denk aan meer wapens, meer ammunitie of betere vechttechnieken.
Chaos
Je kan ook gewoon chaos veroorzaken en zoveel mogelijk Highwaymen neer maaien of op zoek gaan naar schatten die achtergelaten werden door andere mensen. Zij geven dan een tip via een achtergelaten brief en jij moet dan mits wat denkwerk uitzoeken hoe je aan hun hoopje loot kan geraken. Ook kan je op expeditie trekken. Dan zet een helikopter je af, moet je op zoek gaan naar bepaalde gps-getraceerde goederen, deze bemachtigen en de helikopter je opnieuw laten oppikken. Deze expeditiemissies zijn behoorlijk pittig en zullen je danig doen zweten.
Kort gezegd zit de gameplay goed in elkaar. Alles verloopt intuïtief, we amuseerden ons zowel tijdens de missies, bij het vrijspelen van outposts, als wanneer we doelloos rondtrokken doorheen Hope County op zoek naar problemen. Qua moeilijkheidsgraad zijn de verhaalmissies goed te doen, zeker wanneer je hulp hebt van een side kick. De voorlaatste missie was wel meteen een trapje hoger qua moeilijkheidsgraad, die hebben we meermaals moeten overdoen met alsmaar een steviger arsenaal aan wapens bij de hand. De game is overigens ook in coöp speelbaar, waarbij je een online vriend kan te hulp schieten of kan uitnodigen in jouw sessie.
Qua verhaal zit Far Cry New Dawn minder sterk in elkaar dan Far Cry 5. Het probleem zit hem in de tweeling Mickey en Lou die nogal beperkt neergezet worden. Terwijl het stemmenwerk heel geloofwaardig zit bij beide dames, weten ze niet zo charismatisch over te komen als hun voorganger John Seed of laat staan te boeien. Seed maakt overigens zijn wederkeer in New Dawn, al is hij niet zo beklijvend charismatisch dan tijdens ons vorig avontuur. De soundtrack is heel sfeerrijk op rustige momenten en voldoende bombastisch en aangenaam zenuwslopend tijdens spannende momenten.
Conclusie
Far Cry New Dawn kan je beschouwen als een stand alone expansion van Far Cry 5. Gelukkig beseft ook Ubisoft dat en gaat de game wat goedkoper over de toonbank. New Dawn breidt verder op het verhaal, de gameplay is vergelijkbaar en ook audiovisueel zit het allemaal wat op dezelfde lijn. De uitdieping van het plot is echter zwakker en dat maakt dat het toch ietsje lager scoort. Wie Far Cry 5 speelde, weet waar zich aan te verwachten. Een leuke sandbox shooter, maar niets nieuws onder de zon.