GRID (PS4) review – De Battlefield onder de racegames

De GRID-serie op de PS3 was een opvolger van de goed gesmaakte DTM Race Driver reeks op de PS2. Codemasters komt nu na vijf jaar met een vervolg, simpelweg getiteld GRID. Waar is deze PS4-versie op de grid te vinden? Wij zjjn bij Men’s Room niet vies van een potje racen dus we zochten het voor je uit.

De career mode is het hart van de game. Je kan vrij kiezen hoe je die wil beleven met aan wedstrijden deel te nemen in zes verschillende categorieën. Denk daarbij aan Touring, Tuner of Amerikaanse Muscle cars alsook GT en Formule-wagens.Je hebt tijdens de races assistentie van een race-engineer die je over de boordradio repetitieve dingen in je oor meldt waar je niets aan hebt. De man klinkt, met alle respect, als iemand van een helpdesk uit India en spreekt met het enthousiasme en de passie van … wel, iemand van een helpdesk uit India.

Door wedstrijden te rijden speel je o.a. liveries en teamgenoten vrij. Die laatsten kan je inhuren en tijdens de races simpele bevelen geven in een poging jou te helpen je positie te verbeteren of te behouden. Leuk idee, maar in de praktijk geen toegevoegde waarde. Er is hoe dan ook geen gevoel van betrokkenheid bij je team. Je bent dus op jezelf aangewezen in de strijd om de eerste plaats en daar is niets mis mee.

Agressive Intelligence

En een strijd blijkt het ook elke keer te zijn. Bij het intro-filmpje krijg je al een idee dat GRID net zoals zijn jongere broertje op de PS3 te vaak uitmondt op een veredelde kermisattractie: botsauto’s voor gevorderden dus. Of je nu zelf al dan niet iets te agressief bezig bent, de concurrentie beschouwt jou als het middelpunt van een beukfestijn. De AI lijkt niet op hun eigen racelijn te letten maar heeft alleen oog voor jou met de intentie op hoge snelheid wat carrosserie onderdelen te ruilen. En dat gebeurt vaak niet al te subtiel. Op rechte stukken wordt er gewoon vertraagd om je op te wachten en een tik uit te delen. Het lijkt wel online racen in de latere uurtjes. Ben je dat beu en ga je het rammen-gevecht aan dan heb jij als speler blijkbaar als enige last van de meest courante fysica-wetten, de AI is er grotendeels immuun voor. Gelukkig zijn er rewinds beschikbaar die je eventueel ongelimiteerd kan gebruiken.

Graphic Resolution In Detail

Daar lijkt het acroniem GRID voor te staan. Grafisch ziet alles er super verzorgd uit, de auto’s zijn schitterend gemodelleerd, de tracks zijn sfeervol met een levendig publiek en de regen is wanneer je in cockpit view rijd even mooi als die van WRC8. Dat leidt tot spectaculaire ervaringen tijdens de races. Zo geeft bijvoorbeeld het rijden met een V8 Supercar tijdens een regenachtige nachtrace op een stadcircuit de kippenvelmomentjes die een goede racegame kenmerkt. Die tracks zijn trouwens een leuke mix van bestaande en originele die zowel de technische rijders als de racers-met-ballen-die-groter-zijn-dan-de-cilinderinhoud-van-hun-bolide zullen bekoren.

Feelings

De verschillende auto’s klinken niet alleen fantastisch, ze hebben ook hun eigen rijgedrag. Dat geeft het gevoel dat deze arcaderacer af en toe flirt met een simulatie ambitie. Dat leidt wel tot problemen om de juiste moeilijkheidsgraad van je tegenstand te vinden. Wanneer de beste tijd op een circuit afgerond 1 minuut is op ‘medium’, maar de AI op ‘hard’ bijna 4 seconden sneller is en op ‘very hard’, nog eens 10 seconden sneller dan dat, dan wordt het voor de bovengemiddelde racegamer moeilijk om een moeilijkheidsgraad te vinden die uitdagend is en ook nog een kans geeft om mee vooraan te rijden.

Conclusie

Eenmaal terug in de pits blijven we met een teleurgesteld gevoel achter. De gehele presentatie en sfeer heeft een zinloze Amerikaanse over-the-top neiging en mist de passie, de geur van rubber en verbrande olie die de voorvaders van GRID op de PS2 en PS3 wel hadden. Racing game genot wordt te vaak afgewisseld met momenten waar je je controller doorheen je tv-scherm zou willen rammen. Als men de PS4-rekenpower had benut voor raceintelligentie in plaats van er Battlefield-on-wheels van te maken, dan had hier als racegame heel wat meer in gezeten. Hou je van agressief arcade racen dan moet je deze zeker proberen, wil je meer verfijnde raceactie dan laat je deze beter aan je voorbijgaan.

★★★☆☆

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...
SmartGames is de maker van een hele reeks logische denkspelletjes. Ze zijn bedoeld om het brein van kinderen én ouderen te trainen. Apple Twist is één van de recentste titels en kan gespeeld worden door iedereen vanaf 5 jaar. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=UFHcQTtvUMs Van kinderen wordt steeds meer verwacht op het gebied...
Kurio maakt al tien jaar tablets voor het jongste publiek. Met een uitgebreid systeem voor ouderlijk toezicht, kindvriendelijke apps en handig formaat, is het alvast onze favoriet. Pieter Kessselaers Veiligheid staat bij Kurio helemaal bovenaan. De tablets zijn voorzien van het Kurio Genius-systeem dat ouders enkele handige features geeft. Hiermee...

©2022 MEROO.be