In de game-industrie zijn we een klein landje, zeker als je kijkt naar onze noorderburen. Nederland kan trots prijken met een ontwikkelaar als Guerrilla Games (Killzone, Horizon Zero Dawn). Wij kunnen dankzij Neopica de AAA markt op met games zoals Hunting Simulator en FIA European Truck Racing Championship. Deze namen zullen de massa misschien niet aangesproken hebben, maar ze zijn wel geliefd door hun niche community. Neopica breidt deze keer een vervolg aan, voor hun geliefde jagers, Hunting Simulator 2. Jeremy Blommaert
Wat meteen opvalt is dat deze game wederom gemaakt werd met de Unreal Engine. Dat zie je ook aan het visuele aspect. Op grafisch vlak zien de omgevingen er mooi uit, soms wat ruwe texturen, maar makkelijk te negeren. Je hebt 3 omgevingen met 6 maps (Colorado, Texas, Europa). Colorado is meer bosachtig, Texas woestijnachtig, Europa meer moerasachtig. Iedere omgeving heeft nieuwe diersoorten of wederkerende diersoorten. Zoals dat ook in de werkelijke natuur gebeurt.
license to shoot
Na de tutorial wordt je gedropt in jouw Lodge, jouw persoonlijke hub. Hier kan je trofeeën verzamelen van de verscheidene diersoorten, je kan jouw persoonlijk wapenarsenaal bekijken en een uniek wapen vrijspelen. Ook vind je hier jouw trouwe viervoeters en een shooting range. Tenslotte vertrek je vanuit deze plek naar het wild door gebruik van de inkomdeuren. De Logde is aangename invulling voor een hub en zeer toepasselijk voor een simulator als deze. Alleen voor dit aspect al krijgt Neopica bonuspunten. Wanneer je meer vrijspeelt en koopt zal The lodge er steeds aangenamer uitzien.
Eenmaal je eens goed jezelf hebt rondgeleid wil je uiteraard beginnen met het jagen. Dit doe je door gebruik te maken van de laptop. Hier kan je wapens, outfits, hulpmiddelen zoals geursprays en meer vinden. Vooraleer je aan de jacht kan beginnen, moet je licenties kopen om op een bepaalde diersoort te mogen jagen in bepaalde omgevingen. Je moet per omgeving een licentie aankopen, dit maakt het ook realistisch. Dit is een voor- en nadeel, omdat licenties op zich wel wat geld kosten en je best goed plant op wat je gaat jagen.
trouwe (on)nuttige viervoeter
Met dit tweede deel wilde Neopica een companion toevoegen. Hiermee kan het jagen wat gezelliger worden en kan de viervoeter helpen bij het zoeken en volgen van sporen. Jammer genoeg blijkt deze niet consistent te zijn en brengt hij je vaak op een dwaalspoor. Zo heb ik een keer een uur lang hetzelfde spoor blijven volgen zonder enig resultaat. Op ten duur besloot ik mijn lieve vriend te negeren en zelf door de omgevingen te lopen. Eenmaal je in de buurt bent van dieren verschijnen de iconen en kan je hen zo opsporen. Dit bleek uiteindelijk veel efficiënter, wat zonde is, want wat is het nut dan van je companion? Je hebt verschillende honden met elk een unieke functie. De labrador kan je gebruiken voor kleinere karkassen op te halen. De Pointer zal dan naar de richting van een dier wijzen. De beagle, de standaard companion vanaf het begin, zal blaffen wanneer hij een dier opmerkt.
Het schieten voelt arcade en eenvoudig aan, iets wat ik niet verwacht had van een hunting simulator. Je moet geen rekening houden met wind of bullet drop. Je schiet telkens in een rechte lijn. Dit lijkt een gemiste kans om nog dichter tot het realisme te gaan. Doorheen de maps zijn er verschillende plekken die je kan ontdekken, zoals torens, hierin kan je wachten op een prooi en heb je een goed overzicht. Er zijn verschillende tenten die je kan ontdekken, deze kan je gebruiken als Fast-Travel points. Eenmaal je klaar bent met het jagen, kan je terugkeren naar de cabin, de hub in een map. Hier kan je geld claimen voor jouw buit of kan je kiezen om voor trofeeën te kiezen voor jouw Lodge.
doelloos
Het grootste minpunt van heel het spel is de doelloosheid. Er zijn geen objectieven te behalen, geen missies of prestaties die je kan voltooien. Het spel geeft je de volledige vrijheid om na de tutorial te doen wat je wilt. Er is geen opbouw in het jagen van de diersoorten, je kan na de tutorial meteen op beren jagen indien je dat wenst en kan betalen. Wanneer je door de mappen slentert valt dit enorm op en kan het spel snel saai worden. Het wordt spannend wanneer je dichtbij een prooi bent en het dan daadwerkelijk weet neer te schieten. Buiten dat is er weinig spanning en vooral verveling. Indien er een soort missiestructuur was, kon dit het spel fris blijven houden. Het spel wordt zeer snel “afgezaagd”, wat cru klinkt, maar jammer genoeg wel de waarheid. Echte jaagliefhebbers zullen dit misschien anders ervaren en misschien zelfs als iets positief beschouwen. Om die reden zal Hunting Simulator 2 wederom een game voor een niche publiek zijn.
De game is visueel mooi, dankzij de kracht van de Unreal Engine. The Lodge is een zeer aangename hub die gedurende jouw playthrough zal veranderen. Het realisme maakt de game beter, dit zie je in de echte wapenfabrikanten als kledijfabrikanten. Ook de spullen die je kan gebruiken worden in de werkelijkheid gebruikt. Al blijken de sprays en dierengeluiden niet altijd even efficiënt te zijn. De mappen voelen realistisch aan, hetzelfde geldt voor de dieren. Het ontbreken van een doel/missie zal voor sommigen een domper zijn, simulatorliefhebbers kunnen dit wel als normaal ervaren. M
3/5