Kingdom Hearts 3 (PS4) review – Langverwacht vervolg is half geslaagd

Meer dan twaalf jaar lang moesten de liefhebbers van Kingdom Hearts wachten op een langverwacht vervolg. Er verschenen dan wel verschillende remasters en spin offs, maar een volwaardig deel drie ligt pas sinds februari op de planken.

Het huwelijk tussen Final Fantasy en Disney is er eentje zoals in de sprookjes: de helden uit de bekende RPG-reeks ontmoeten er Donald Duck, Goofy en alle andere bekende tekenfilmfiguurtjes. Echt moeilijk om hierdoor gecharmeerd te raken is het niet. Toch is het handig om even verder te lezen, vooral voor de gamers die denken zich in een magisch sprookjesavontuur te storten. Magie is er zeker wel, al gaat de game er wel van uit minstens Kingdom Hearts 2 gespeeld te hebben. En zelfs spelers die de eerste twee delen mochten ervaren, zullen zo nu en dan tegen een muur van complexiteit botsen.

Verhaal

Zoals vermeld is het verhaal redelijk stevig om volgen. Je kruipt in de huid van protagonist Sora en krijgt de hulp van Goofy en Donald Duck, om al vechtend en reizen naar verschillende Disneywerelden Xehanort te verslaan. Hij is een machtige vijand die van plan is om de wereld naar zijn hand te zetten. Hij krijgt op zijn beurt dan weer de hulp van de Heartless. Elk gebied heeft zijn eigen vijanden, die we in herkennen uit het verhaal. Qua afwisseling van geanimeerd gespuis kan dat wel tellen. Ook al is dit belachelijk kort om het complete verhaal uit de doeken te doen, de verhaallijn ontdek je best zelf. Dat is een bevel! Vooral naar het einde toe wordt het een soepje van jewelste.

Waar je dan wel vanaf minuut één mee vertrokken bent, is de wijze waarop de gevechten verlopen. Sora draagt een wapen, de Keyblade, waarmee hij al hakkend door de levels gaat. Het is niet meer dan rammend op je controller drukken. Af en toe verschijnt er een knap cinematisch filmpje om de sleur doorbreken. Wel beweegt Sora nu vloeiender dan ooit tevoren en kunnen delen van de omgeving gebruikt worden om vijanden te verschalken of op hoger gelegen delen van het leven te geraken.

De makers hebben geprobeerd om aan de hand van minigames voor wat meer variatie te zorgen. Die kom je tegen in de vorm van kookspelletjes in de vorm van retrospellen uit de goede oude tijd. Het tot een goed einde brengen van deze spellen, geven je tijdelijk meer energie in de game. Wanneer je ze allemaal tot een goed einde brengt, speel je een Keyblade vrij met unieke krachten.

Pixar

Voor het eerst komt ook Pixar zich met Kingdom Hearts moeien. Het tekenfilmhuis brengt onder andere de wondere werelden van Toy Story en Monsters, Inc. naar de game die het daarvoor alleen met figuren uit Square Enix en Disney moest stellen. Deze toevoeging zorgt voor nog meer nostalgie en het is een blij weerzien met kindersterren als Woody en Buzz Lightyear.

Kingdom Hearts III Woody

Conclusie

Kingdom Hearts 3 is een Keyblade dat snijdt aan twee kanten. Natuurlijk zit het audiovisueel ongelofelijk snor en is er meer sfeer te vinden dan in welke videogame dan ook. Bekende figuren passeren voortdurend de revue en referenties zijn voor de echte Disney- en Pixar-fans enorm fijn om te ervaren. Maar wanneer je alles gametechnisch bekijkt, hadden we liever een minder een hoge instapdrempel gezien voor beginnende spelers. Vooral jongere gamers en nieuwkomers in de reeks zullen het moeilijk hebben om het verhaal te volgen. Met Goofy en Donald Duck in de hoofdrol, verliezen de makers hier toch flink wat krediet. Ook zijn de gevechten wat aan de eentonige kant en is er nauwelijks afwisseling op de manier waarop je de Heartless naar de tekenfilmhemel stuurt.

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl we ons door de zorgvuldig uitgewerkte en zenuwslopende online potjes knalden Het is dus niet voor niets dat we uitkijken naar dr spin-off die Extraction heet. Wordt het een blij...
Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen als Game of Thrones, hebben de allerjongsten hun harten verloren aan verschillende kindvriendelijke televisieseries met een draak in de hoofdrol. Dankzij spellenbouwer SmartGames, de fabrikant...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...

Technology

Rainbow Six Extraction (PS4) review – zombies neerleggen voor trio’s

We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl...
- Advertisement -

Dragon Inferno (bordspel) van SmartGames review: puzzelen met draken

Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen...

Big Brain Academy: Knappe koppen (Switch) review

Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een...

Patchwork (bordspel) review – gezelligste spel van het jaar

Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe...

‘Moeder, waarom spelen wij?’ (boekrecensie) van Ilse Van Loy – Over de essentie van het ‘kind zijn’

In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen...