“Of ik een code voor de gesloten beta van Mortal Kombat 11 wil hebben? Get over here met dat ding!” Mortal Kombat heeft door de jaren heen bewezen één van de betere beat’m up games te zijn en ik kon ook niet wachten om het nieuwe deel alvast te proberen. Na een flink aantal sessies vol bloed, losgerukte ledematen en uitgetrokken wervelkolommen, is hier mijn eerste impressie.
Het eerste dat opvalt wanneer je Mortal Kombat 11 opstart en een gevecht aangaat, zijn de strakke graphics. Het drietal arena’s waarin ik gevochten heb, zit boordevol detail. Zo vecht je bijvoorbeeld in een club en zie je de toeschouwers achter het gaas. Daarachter kan je de flessen op de bar zien staan. Ja, we zijn weer wat jaren verder sinds de vorige Mortal Kombat en alles wordt dus nog explicieter in beeld gebracht.
Fatal Blow
Niet alleen zie je het bloed rijkelijk vloeien, maar zo nu en dan wordt het beeld ook even vertraagd om goed te laten zien welke schade je met je stoten aanricht. Er wordt even ingezoomd om via een soort röntgen te tonen dat je de ribben van je tegenstander breekt, of dat je zijn nekwervel aan gort hebt geslagen. Ben je bijna dood, dan kan je middels een snelle knoppencombinatie een fatal blow uitvoeren. Wat volgt is een animatie van een seconde of tien waarin jouw personage een ziekelijke combo op de tegenstander uitvoert. Opengereten worden van onder tot boven of een zwaard door het hoofd: niets is te gek in Mortal Kombat 11. In een online match kreeg ik een ‘brutality’ om de oren van Baraka, die mijn schedel inclusief wervelkolom eruit trok.
Snelle combinaties
Als je bekend bent met Mortal Kombat, zal je in het elfde deel vrij snel aardige combo’s uit de hoge hoed toveren. De besturing voelt namelijk vertrouwd aan. Toch is het systeem aardig op de schop gegaan en kan je diverse stijlen gebruiken om je tegenstanders te lijf te gaan. Het lijkt erop dat het vechtsysteem in de definitieve versie ontzettend uitgebreid zal zijn. Daarnaast kan je de personages naar hartenlust aanpassen met speciale eigenschappen en verschillende uitrustingen.
Oude bekenden
Op het moment van schrijven is het complete roster aan vechtersbazen nog niet bekend. De beta liet ons spelen met Baraka, Scorpion, Jade, Skarlett en Kabal. Het spelen met deze personages liet al zien dat ze allemaal een geheel eigen stijl hebben en dat ze hun moves uit eerdere delen nog steeds onder de knie hebben. De harpoen van Scorpion blijft toch één van de dingen waar je als eerst aan denkt bij Mortal Kombat.
Het spelen met de vijf bovengenoemde spelers doet je verlangen naar meer. Zo kan ik niet wachten om aan de slag te gaan met Johnny Cage, Noob Saibot en Jax. Naast deze personages zijn er nog vele anderen bevestigd, maar zijn er onder de fans nog vele vraagtekens. Keren Reptile en Cyrax bijvoorbeeld terug? We gaan het zien.
Voorlopige conclusie
Yeah! Mortal Kombat 11 voelt in alles als een echte Mortal Kombat game en na enkele online sessies en Klassik Towers wil ik meer. Het spel ziet er verrekt goed uit en alle bloed en gore wordt tot in detail in beeld gebracht. Daarnaast lijkt het gevechtssysteem met alle combinaties een waar genot te worden.
Op 23 april komt Mortal Kombat 11 uit voor PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One en PC.