MotoGP is het type franchise dat elk jaar met een bijna obligatoire update komt. Is MotoGP19 een opgesmukte MotoGP18 geworden of zit er meer onder de kuip? Maar een manier om daar achter te komen dus, energiedrankje op, leren pak aan en scheuren maar.
Flexibiliteit
Bij elke racegame review duik ik eerst in de carrière modus omdat die het meest omvattend is. Dat is bij MotoGP19 niet anders en het eerste wat opvalt is de beschikbare keuzes. Bij de voorganger moest je nog verplicht starten in de Red Bull Rookies Cup. Nu kan je die gemotoriseerde koffiemolentjes in de garage laten staan en je carrière starten in een van de drie MotoGP-reeksen.
Net zoals in de realiteit is de manier hoe je een Moto3, Moto2 of een MotoGP machine dient te besturen heel verschillend. Gelukkig is de leercurve niet te steil en de uitgebreide opties qua besturing en AI laten je toe die leercurve helemaal op jouw mogelijkheden af te stemmen.
Realiteit
Wanneer je een ervaren simracer bent ga je best voor de hoogste moeilijkheidsgraad. Het gedrag van zowel je opgefokte pk-bundel als van je concullega’s op de baan, simuleert dan een geloofwaardige realiteit die niet alleen uitdagend maar vooral bevredigend is, omdat je als speler nooit het gevoel zal krijgen dat je bij race-incidenten benadeeld wordt. Frustraties kan je dus in de pits laten en je tank kan je vullen met een extra litertje spelplezier.
Historiek
De e-bikes zijn zonder meer een leuke toevoeging maar als je er een keertje echt wil voor gaan zitten moet je de “historische uitdagingen” zeker proberen. Je wordt in echt gebeurde situaties geplaatst met de helden van lang vervlogen tijden. Die jongens zaten toen op iconische machines die alleen maar gemaakt werden om zo snel mogelijk te gaan en ik vermoed dat de remmen enkel als optie te bestellen waren. De algemene handelbaarheid valt nog mee, maar je rempunten zijn niet te vergelijken met de huidige machines. Rijd je bijvoorbeeld op de beginjaren ’90 Suzuki 500 van Kevin Schwantz, dan wen je er best aan om drie wedstrijden op voorhand te moeten remmen of je haalt geen enkele bocht.
F1 op 2 wielen
MotoGP19 is meer dan een verplicht jaarlijks nummertje. Milestone heeft voor een aantal verfrissende toevoegingen gezorgd die de levensduur van het spel verlengen. De MotoGP is de F1 van de tweewielers en dat is in deze game prima vertaald. Aan verscheidene details merk je dat de makers bij hun vierwielige tegenhanger de mosterd, of moet ik zeggen de 15W40, zijn gaan halen. Maar dat is niet erg, beter goed gekopieerd dan slecht uitgevonden, toch?