REVIEW. MotoGP 18 is er voor gamers én raceliefhebbers

De minimale veranderingen in de vorige delen van de MotoGP-games geven aan dat dergelijke franchisen net zoals een FIFA, NBA2K en NHL op een punt komen waar een jaarlijkse release geen garantie kan zijn voor substantiële verbeteringen. Met MotoGP 18 hebben de makers echter een flink aantal tienden van het vorige record geschaafd.

[dropcap]Milestone[/dropcap] maakt al sinds mensenheugenis allerhande motorracegames en die ervaring en liefde voor de sport proef, zie en hoor je zodra je op je motorfiets stapt. Ze hebben, heel toepasselijk, een nieuwe engine waar hun game op draait en dat maakt een wereld van verschil. De bewegingen van de rijders, het geluid van de motoren, de verschillende derde- en eerstepersoon views, de regen, het gevoel van de motor wat in je controller vertaald wordt. Het is allemaal wereldtop.

Hoe hard wil je (af)gaan?

Zoals gebruikelijk kan je het niveau van je tegenstanders als ook de rijhulpmiddelen uitgebreid instellen. Ik kan er moeilijk de vinger op leggen wat het precies is, maar ook op dit gebied is het allemaal beter vertaald in je gamebeleving dan voordien. Vooral het niveau van de competitie kan je haarfijn regelen zodat je je race-ervaring perfect op je eigen kunnen kan instellen zodat je er een bevredigende uitdaging aan hebt. Dit is vooral handig in de carrièremode, omdat de respectievelijke stappen van de naaimachientjes op wielen in de Red Bull Rookie Cup naar de Moto3, Moto2 en uiteindelijk de pk-brakers van de MotoGP, wel degelijk enige aanpassing van je vereist. Met deze instelling kan je de redelijk steile leercurve compenseren en frustraties minimaliseren, want het kan een paar races duren voor je je rijstijl op punt hebt in de nieuwe klasse.

Het hart van de sport

Het is dan ook vooral in de essentie van simulatie racegames dat MotoGP 18 excelleert en van zijn voorgangers achtervolgers heeft gemaakt. Elke klasse vereist een andere benadering van bochten die je daarvoor perfect wist te nemen: je rem- en acceleratiepunten, het progressief remmen en accelereren, het moet allemaal in sync worden gebracht met de nieuwe machine die je probeert te temmen. Op dat gebied kan het juist afstellen van je motorfiets meer dan ooit het verschil maken.

Conclusie

MotoGP 18 is gemaakt voor de virtuele racer, de racer die houdt van zowel de sport als de game. De extra diepgang geeft ook ervaren MotoGP spelers een leuke uitdaging en de game is vooral op de baan zelf weer letterlijk tot leven gekomen. Het publiek laat zich horen en zien en zet daarmee de sfeer ook op dat gebied in een hogere versnelling. De verbeteringen t.o.v. voorgaande jaren zijn niet revolutionair maar zijn degelijk uitgevoerd en perfect geïmplementeerd op de punten waar het er toe doet: de sensatie die racen je kan geven en de virtuele realiteit van de sport in je huiskamer brengen.

MotoGP 18 (PS4)
8.3 Onze score
Gameplay8.6
Graphics8.5
Geluid8.2
Levensduur8

Recent articles

NieR Replicant review – op zijn eigen manieR

De originele NieR scheerde geen hoge toppen, maar na een succesvolle opvolger (NieR Automata) waren we best benieuwd om de vernieuwde versie van het...

Outriders review – shooter uit Hollywood

De aarde is naar de bom, de mensheid heeft de planeet helemaal uitgeput en gaat elders op zoek naar grondstoffen. Twee schepen worden de...

It Takes Two – Ongeziene multiplayerervaring

Games die je samen op de bank speelt, met een bak bier tussen de benen en grote bak popcorn op de salontafel genieten onze...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...

‘Als je van spelen leren kan’ van Nele Flamang (boekrecensie)

Door de drukte van het leven zien we wat ons het meest dierbaar is over het hoofd: onze kinderen. In haar nieuwe boek Als...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply