Vissen! Wie droom er niet van? Het werkwoord bedoel ik dan, niet het zelfstandig naamwoord. Jullie reviewer heeft nulaffiniteit met de vissport. Het lijkt me zowat het saaiste wat een menselijk wezen in zijn leven kan ondernemen en is mijns inziens enkel bedacht door mannen die een duurzaam excuus nodig hadden om op veilige afstand van thuis te blijven. Ik ben echter een gelukkig getrouwd man, dus niet gehinderd door enige kennis ter zake, ben ik dan ook erg benieuwd wat Pro Fishing Simulator mij te bieden heeft.
Nadat de game je het kleine digitale vissertje heeft laten maken, word je niet zomaar koud in het water gegooid. Bij je eerste voorzichtige visstappen worden je beide handjes vastgehouden via een tutorial. De bediening van de hengel voelt wonderwel intuïtief aan, dus onder het motto goed-begonnen-is-half-gewonnen krijg ik het gevoel dat de game misschien wat leuks te bieden heeft. Niet gissen maar vissen denk ik, terwijl ik mijn poppetje met de souplesse van een strijkplank naar de volgende aangewezen visplek rond het tutorial-meer laat stappen.
Vooraleer ik daar aankom en mijn digitale visser onderweg heb leren sluipen en zelfs rennen met de gratie van een gepensioneerde hagedis, valt meteen de gebrekkige “collision detection” van de game op: sommige grassprieten blijken onoverbrugbaar terwijl ik op magische wijze door enorme rotsstenen kan wandelen. Half-begonnen-is-misschien-toch-nog-niet-gewonnen. Dan maar naar het homescherm om te kijken wat er nog op het menu staat, behalve vis dan.
Ik wil de grootste hebben
De indeling van het menu is ietwat misleidend. Ik grijp in eerste instantie naar het plaatje dat “Single Player” vertegenwoordigt, maar het is eigenlijk één van de kleinste plaatjes die het belangrijkste zijn. Ladies, alweer een bewijs van size-doesn’t-matter. “Challenges” is waar je moet zijn. Die maakt je duidelijk welke acties je succesvol moet ondernemen om sterren te behalen die op hun beurt toelaten andere meren vrij te spelen waar je met nieuwe technieken op andere types vis kan … euh… vissen. Jammer is dat bij het inhalen je lijn soms aanvoelt alsof er een school Orca’s aan hangt om uiteindelijk een onbeduidend scharminkel van 17cm en amper 100 gram in je mandje te mogen gooien. Anderzijds voelt het alsof je er niks aan hangen hebt wat dan toch een spartelende kwartbeeld-vullende vis blijkt te zijn.
What the Fish?
Een ander niet onbelangrijk onderdeel is de zogenaamde Fish Wiki. Daar vind je alle info die nodig is om te weten welke vis waar te vinden is en hoe en op welk tijdstip van de dag je het meeste kans hebt om die aan de haak te slaan. Op zich leuk voor de leek maar dan moet je het enerzijds interessant vinden om die info in je geheugen op te slaan en anderzijds is het gebruikte visjargon niet in het Nederlands beschikbaar. Dat maakt het extra moeilijk om iets bij te leren.
Gelukte simulatie met een geurtje
Pro Fishing Simulator doet deels zijn naam eer aan. De game simuleert perfect de saaiheid van vissen in het echt. Daarom is het niet noodzakelijk een slechte game. Ook al is vissen, echt of digitaal, totaal niet aantrekkelijk voor ondergetekende, voor mensen die in de praktijk bekend zijn met de vissport of die de wens hebben om ooit in het echt te gaan vissen, kan Pro Fishing Simulator hen de broodnodige kennis en fun bezorgen. Qua beeldkwaliteit, geluid, en sfeer in het algemeen, is er echter nog wel wat verbetering nodig om het predicaat “Pro” in te titel te mogen gebruiken.
Omdat we wéten dat er liefhebbers zijn voor games als Pro Fishing Simulator, geven we graag 3 exemplaren weg van de game voor PS4. Beantwoord onderstaande vraag voor 20 januari en stuur je antwoord door naar win@mensroom.be. Meedoen kan tot 19 januari, we contacteren de winnaars via mail.
Hoeveel weegt een ‘siamase giant carp?’ Tip: je vindt het antwoord in de review. Succes!