Gorgelende zombies, de bonzende voetstappen van Mr. X op de krakende houten vloeren, zo nu en dan wat maanlicht dat door de ramen heen komt, maar meestal enkel wat licht van je zaklamp: het is ongekend zenuwslopend als je de smalle gangen en donkere ruimten van Resident Evil 2 verkent. De remake van deze in 1998 verschenen game is een bijzonder spannende horrorervaring gebleken.
Wanneer je het spel opstart kies je het scenario van Leon S. Kennedy of Claire Redfield. Beiden komen ongeveer gelijktijdig aan op het politiebureau van Raccoon City, waardoor beide scenario’s wat overlappingen kennen. Tijdens het spelen van Resident Evil 2 ontrafel je wat er is gebeurd en zoek je objecten om puzzels op te lossen die je vervolgens helpen verder te komen. Tussendoor word je continu geteisterd door zombies en ander gespuis waar je graag een blokje voor omloopt.
Heen en weer
De gameplay laat je veel heen en weer lopen tussen de verschillende ruimtes. Op de éne plek vind je een onderdeel die je in een veel eerder bezochte ruimte nodig hebt om een puzzel op te lossen. Heb je die puzzel opgelost, vind je wellicht een sleutel naar een nieuwe ruimte, alwaar je weer een code vindt voor een kluis in een ruimte die je ook al eerder bezocht hebt. De éne puzzel is iets unieker en uitdagender dan de ander, maar vervelen doet het allerminst. Het heen en weer lopen is dankzij de puzzels nuttig en bovendien zorgen de vijanden er wel voor dat je vaak genoeg verrast wordt. Daarnaast helpt de interactieve kaart je door ruimtes blauw te markeren wanneer je alles uit die ruimte gevonden hebt. Tevens worden objecten die niet meer nuttig zijn voorzien van een rood vinkje, zodat je ze kan weggooien.
Zuinig
Dat is handig, want in Resident Evil 2 heb je slechts beperkt ruimte om spullen mee te nemen. Gelukkig kan je wat extra ruimte maken door spullen te combineren, zoals de verschillende kruiden die je gezondheid aanvullen, of verschillende soorten kruit om munitie te maken. Het is van levensbelang om zuinig om te gaan met al deze spullen, want ze zijn erg schaars. Zeker als je je bedenkt dat een vijand zich meestal niet met slechts één kogel laat uitschakelen. Het zijn taaie rotzakken. In sommige gevallen is wegrennen zelfs de beste keuze.
Dankzij deze schaarste en dankzij de opbouw van de verschillende ruimtes weet de remake van Resident Evil 2 het angstaanjagende, spannende en ontdekkende gevoel van de eerste Resident Evil games perfect terug te brengen. De nieuwere delen uit de serie waren, omdat ze wat meer op actie gericht zijn, toch op een andere manier spannend. Wat de remake wel van de nieuwere delen heeft overgenomen is het camerastandpunt, waarmee je eigenlijk van achteren gefilmd wordt. Hierdoor voelt de besturing een stuk minder log en stroef aan dan in het origineel en oogt het wat overzichtelijker.
Bloederig en goor
Bij het ontwerpen en indelen van de verschillende levels is hier ook rekening mee gehouden. Zombies zijn soms net even op een andere plek, achter een object bijvoorbeeld, waardoor de spanning en de schrikmomenten nog steeds intact blijven.
Daarnaast is alles tot in detail in beeld gebracht. Even niet opletten en een close up van een zombie die aan jouw nek zitten te kluiven wordt op het scherm getoverd. Naast deze bloederige, gore en soms schokkende beelden heeft Capcom enorm veel werk gestoken in het zo gedetailleerd mogelijk maken van alle omgevingen en is vooral het gebruik van lichteffecten om te smullen.
Zenuwslopend
Het verkennen van de ruimtes is al een spannende bezigheid op zich. Vaak hoor je al ergens een gorgelende zombie ronddwalen, maar zolang de confrontatie uitblijft, blijf je zenuwachtig. Ook wanneer je bijvoorbeeld in een hondenkennel met blaffende en grommende honden terechtkomt, zit je hart in je keel. Vroeg of laat zullen ze uit hun kooien ontsnappen, maar het gebeurt zelden op een logisch moment.
Het ergste van alles, maar misschien ook wel het tofste van alles, is Mr. X. Deze gigantische persoon, gehuld in een lange zwarte jas, met een zwarte hoed en zwarte laarzen krijgt jou op een bepaald moment in het vizier en zal je vanaf dat moment blijven volgen. Zijn missie lijkt simpel: jij moet dood. Zijn verschijning zal je niet doen twijfelen dat hij dat met blote handen kan bewerkstelligen. De naderende voetstappen van X zorgen voor extra druk en stress wanneer je in een ruimte een puzzel aan het oplossen bent, of een gevecht aangaat met zombies. Je weet dat wanneer je de deur hoort opengaan, je overlevingskansen er onmiddellijk op achteruit gaan. Dankzij de vaak volgepakte ruimtes, kan hij ineens achter je opduiken voor je er erg in hebt.
Kleinigheden
Dat Resident Evil 2 veel goed doet staat buiten kijf, maar zoals iedere game is ook Resident Evil 2 niet perfect. Kijk je naar het verhaal en de personages, dan is er niet erg veel diepgang te vinden. Een band opbouwen met Leon of Claire doe je nauwelijks. Daarnaast is er misschien iets te veel overlapping tussen beide scenario’s en voelen niet alle puzzels even logisch aan. Waarom zou je een sleutel voor een houten deur zoeken als je ook een raketwerper hebt? De eindbazen in het spel zijn ook niet de meest spannende en unieke.
Conclusie
Dankzij subtiele verbeteringen en een hedendaags uiterlijk doet de remake van Resident Evil 2 precies wat het moet doen: je de stuipen op het lijf jagen. Ondanks enkele kleinigheden biedt de game je een spannende, intense en zenuwslopende ervaring. Â Resident Evil 2 is survival horror op zijn best.