We leven in het jaar 2078, in een tijdperk waarin de aarde bedreigd wordt door de Chimera. Deze creaturen komen via rode portalen onze wereld binnen en zijn bijna niet te stoppen. Zelfs The Ark, de enige veilige plek op aarde, lijkt hieraan ten prooi te vallen. Aan jou om hier een stokje voor te steken in het  nieuwste spel van Platinum Games: Astral Chain, die onlangs uitgebracht werd voor de Nintendo Switch.
ls hoofdpersonage in Astral Chain werk je voor Neuron, de hoogste politiemacht van die tijd. Om het kwaad te bestrijden, heeft de Neuron de Legion ontwikkeld: een Chimera die via een ketting (de Astral Chain) met het lichaam en geest van jouw personage gesynchroniseerd wordt. Deze Legion vecht niet alleen aan jouw zijde, maar helpt je ook de nodige obstakels te overbruggen.
Gaandeweg de game zal je er meerdere, met ieder unieke eigenschappen, vrijspelen. De ARM Legion kan jou bijvoorbeeld optillen en over giftige plassen heen helpen en schroomt niet om objecten naar andere Chimera te werpen. De Beast Legion graaft spullen op en verplaatst je snel over inzakkende vloeren. Het leuke is dat je al deze Legion helemaal zelf kan besturen.
Astral Pain in the Ass
Hoewel je stap voor stap begeleid wordt om jouw personage en de Legion onder te knie te krijgen, is het in het begin toch wel even wennen. Je hebt in wezen namelijk twee personages op je beeldscherm, die afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen. De eerste paar gevechten tegen de wat grotere vijanden kunnen daarom wel eens lastig zijn. Je moet je vijanden in het oog  houden, hun aanvallen ontwijken, ze proberen vast te ketenen met de ketting, zelf aanvallen, je Legion laten aanvallen,, af en toe medicijnen innemen, van wapen wisselen en ook van Legion.
Na een aantal uren in het spel gaat dat wel wennen. Daar waar je bij de start grote kans hebt dat je de D-rank (laagste rank) binnenhaalt na een gevecht, rijg je een aantal levels verderop de combinaties aan elkaar waarbij je soms zelfs de met de hoogste ranking beoordeeld wordt. Vanaf die momenten ga je de game steeds meer waarderen, omdat de gevechten wel erg veel voldoening geven. De juiste timing zorgt ervoor dat jij en je Legions een bijna onverslaanbaar geheel vormen.
Astral Brain
Vechten in Astral Chain is zo spectaculair als je van te voren hoopt en vormt een groot deel van de van het spel, maar er is nog veel meer. Je werkt immers niet voor niets bij de politie. Tijdens het spel doe je onderzoek naar diverse misdaden: je ondervraagt mensen, je bekijkt de plaats delict en je laat je Legion dingen voor je onderzoeken, door bijvoorbeeld af te luisteren, geuren te volgen of verbindingen te signaleren.
Dat klinkt misschien saai, maar tijdens het spelen zijn deze secties precies groot genoeg dat ze voor de welkome afwisseling zorgen en niet gaan vervelen. Je kan overigens regelmatig korte zijmissies aannemen, waarin je voor kleine beloningen je brein mag gebruiken om burgers en andere agenten te helpen.
Astral Plane
Dat de Chimera regelmatig onze wereld betreden via hun rode portalen is één ding, maar zelf zul je regelmatig een portaal binnen moeten gaan om naar de Astral Plane te gaan. Deze rode wereld waar de Chimera vandaan komen vormt het decor voor diverse gevechten met de Chimera, maar bevatten ook puzzels en platformgedeeltes. De puzzels zijn alleraardigst, maar de platformgedeeltes zijn niet geweldig uitgewerkt. Soms werken ze zelfs frustrerend. Astral Plane oogt bovendien erg saai: alles is min of meer rood en zwart. Het feit dat je hier bijna iedere missie terechtkomt is daarom wel een beetje jammer. Aan de andere kant… als je eenmaal lekker aan het vechten bent, stoort het je niet zo veel meer.
Astral Edelsteen
Astral Chain is buiten de Plane mooier dan de gemiddelde edelsteen. Ja, mijn nuttige rijmwoorden zijn op en nee, ik word geen rapper. Echter is Astral Chain grafisch erg mooi vormgegeven. De neonverlichte stad, de cell-shaded personages en de vloeiende actie vallen direct op.
Wat ook opvalt is dat de lipsynchronisatie niet al te goed is en dat het hoofdpersonage, die je zelf kan creëren, nauwelijks een woord zegt. Hij (of zij) luistert vooral naar gesprekken en monologen van anderen. Verder is het qua sound dik in orde dankzij de ruige nummers tijdens de gevechten en de elektronische deuntjes tijdens andere bezigheden.
Met Astral Chain levert Platinum Games een enorm veelzijdige titel af. Spectacalaire gevechten worden afgewisseld met puzzels en detectivewerk en het geheel ziet er bijzonder goed uit. Kleine minpunten kent de game zeker, maar als je in het begin even doorbijt, heb je daarna uren lang een fantastische game.
★★★★☆