REVIEW. Detroit: Become Human: emotionele rollercoaster van hoog niveau

Quantic Dream toonde in 2012 een tech demo genaamd “Kara” dat een eerste glimp gaf van het idee achter Detroit: Become Human. Eindelijk is het zover en brengen de makers van het bejubelde Heavy Rain en Beyond: Two Souls ons een nieuw meeslepend avontuur. We mochten Detroit: Become Human aan de tand voelen en gingen helemaal op in het verhaal.

[dropcap]We[/dropcap] schrijven 2038 in Detroit en zowat elk gezin heeft een android dat meedraait in het huishouden en/of voor de kinderen zorgt. Androids staan achter de balie van winkels, verzorgen straatwerken en worden ingezet voor tal van andere jobs. Ze zijn allemaal tweederangsburgers, koopwaar, eigendom van de mens die hen kocht in een gespecialiseerde zaak.

Cyberlife

Er blijkt echter sinds kort iets mis te gaan bij androids. Er zijn gevallen waarbij androids plots hun eigenaar aanvallen, iets wat ze geprogrammeerd zijn om nooit te doen. Androids waren al niet erg populair bij een deel van de bevolking, zo worden ze door sommigen beschuldigd van het afpakken van jobs. Nu er dan ook nog androids mensen beginnen aan te vallen geeft dat alleen maar meer voer voor de mensen die het al niet hoog op hadden met hen.

Cyberlife, het bedrijf achter de androids, zit met de handen in het haar en zo komt Connor in het verhaal. Het meest geavanceerde android-model dat er momenteel op de markt is. Connor wordt toegewezen aan Hank Anderson, politie luitenant en alcoholieker met een afkeer voor androids. Zo’n duo in conflict met elkaar dat moet samenwerken, het zou zo uit een film of serie kunnen komen. Niet erg origineel, maar het werkt en we geven toe dat we al snel een soft spot kregen voor Hank. Soit, ze trekken samen op onderzoek naar waar het foutloopt. Zowel Cyberlife als de FBI kijken van dichtbij toe. Connor moet en zal een einde maken aan deze vreemde gedragingen.

Kara pils

De tweede protagonist heet Kara (inderdaad, Kara van de tech demo zes jaar geleden). Een huishoudhulp-android dat voor een drugsverslaafde labiele vader werkt, dat samenwoont met zijn dochtertje Alice. Kara ontwikkelt meer en meer artificiële gevoelens voor Alice en wanneer de vader weer eens helemaal over de rooie gaat en Alice de stuipen op het lijf jaagt, slaagt Kara er in haar programma te doorbreken en slaat ze op de vlucht met Alice. Samen proberen ze naar Canada te vluchten, waar er nog geen wetgevingen zijn omtrent androids en ze bijgevolg een vrij leven hopen te kunnen leiden. Met Kara en Alice ga je enorm de emotionele toer op. Je hebt namelijk het leven in handen van een onschuldig kind en zoiets geeft toch een heleboel geladenheid met zich mee.

Detroit: Become Human™_20180515211623

De derde hoofdrolspeler is Markus. Zorgverlener voor een oude kunstenaar die in een rolstoel zit. Op een dag komen Markus en zijn baas thuis en merken dat er iets niet juist zit. Markus belt de politie op, maar alvorens deze aankomen ontstaat er een schermutseling, waardoor Markus zich genoodzaakt voelt om uit zijn programmatie te breken. De politie valt binnen, schat de situatie fout in en knalt Markus genadeloos neer, waardoor hij gehavend op een vuilnisbelt van kapotte androids terechtkomt.

In Detroit verveel je je nooit

Kara en Markus zijn dus beide deviant, en of Connor deviant wordt dat heb je zelf in de hand. Of Kara Canada bereikt met Alice valt en staat met welke beslissingen je neemt in de game. Er zitten behoorlijk wat spannende momenten in voor dit duo die je danig zullen doen zweten. Bij Markus wil de game vooral weten hoe je het aan wil pakken om de bevolking te overtuigen om androids gelijke rechten te geven met de mensen. Terwijl je constant geconfronteerd wordt met onmenselijke praktijken naar androids toe, zelf heel wat onrecht voor de kiezen krijgt, is maar de vraag hoe ver je het kan laten komen zonder eens goed met je vuist op tafel te slaan en wraak te willen. Maar je hebt de hele androidgemeenschap die op je rekent. Het ontketenen van de androids ligt grotendeels in jouw (Markus’) handen en dat weegt behoorlijk wat. Connor is dan weer degene die alles in het honderd zou kunnen laten lopen of net van binnenuit (via Cyberlife) de deviants zou kunnen helpen. Ook met hem heb je heel wat verantwoordelijkheid in handen.

De drie hoofdrolspelers hebben alle drie een andere insteek in dit grote verhaal en dat brengt een mooie variatie van voeling en tactiek. De sfeerzetting per personage wordt ook mooi neergezet door de soundtrack bij elk personage. De variatie qua personages konden we smaken en we vonden ze alle drie minstens even goed uitgewerkt en interessant.

De controls in Detroit: Become Human zijn vlot, toch zeker voor wie de knoppen vanbuiten kent op zijn controller. Qua controle gebruik je de linkerjoystick om rond te lopen. Voor conversaties krijg je telkens een keuzemenu. Net als bij gelijkaardige games is het wat gokken wat er net bedoeld wordt met dat éne woord per keuze. Soms denk je voor iets relax te gaan en blijkt het net dat het om iets resoluut gaat. Op zo’n momenten is het wel even slikken als je daardoor de foute toer opgaat. Gelukkig hadden we dit slechts enkele keren, meestal waren de keuzes wel duidelijk genoeg.

Afwisseling troef

De echte actie ontplooit aan de hand van QTE’s waarbij je driehoek/rondje/kruisje/vierkantje gebruikt, alsook de schouderknoppen. Ook moet je soms de rechterjoystick in de juiste beweging duwen of in de juiste richting over de touchpad wrijven. Zeker bij vechtscènes is het zweten geblazen om op de juiste moment de juiste knop in te duwen. Al hebben we wel gemerkt dat je zeker niet alle keren even hard afgestraft wordt bij het foutief drukken. Het is gelukkig niet enkel QTE, regelmatig moet je ook crime scenes scannen of kan je scenario’s laten berekenen. Deze andere manieren zorgen er voor dat de gameplay regelmatig afgewisseld wordt, wat altijd welkom is. Heel af en toe moet je binnen een bepaalde tijd iets oplossen, wat de nodige spanning geeft.

Op het einde van een level krijg je een flowchart te zien waarbij de keuzes die je maakte of acties die je ondernam uitgestippeld staan. Alternatieve paden zijn zichtbaar, maar niet leesbaar. Je weet dus dat er andere paden zijn, maar je weet niet wat ze inhouden. Het toont wel erg goed visueel aan dat Detroit: Become Human een heel pak andere scenario’s bevat dan degene die je zal te zien krijgen in een eerste run. We vonden het zeker interessant om eens wat opnieuw te spelen en een andere keuze te maken. Zo kan je kijken wie je alsnog kan redden of net niet, wat het verschil is tussen Connor deviant te laten worden of niet en of een agressieve aanpak van Markus de vrijheid van de androids in de weg zou staan of niet. Je kan er in ieder geval van op aan dat beslissingen in Detroit: Become Human écht gevolgen hebben voor het verloop van het verhaal.

We speelden Detroit: Become Human op de PS4 Pro en de beelden zien er subliem uit. Qua artwork kan de game ook tellen. Zo zijn er veel locaties in de game die stuk voor stuk mooi werden uitgewerkt. Zeker het interieur van de huizen dat je bezoekt zijn tot in het detail prachtig. Het stemmenwerk van de game is van hoog niveau en de motion capture ligt aan de basis van realistische gezichtsuitdrukkingen.

Conclusie

Quantic Dream heeft weer een pracht van een game opgeleverd. Helemaal in trend van de vorige twee games. De game komt dichter bij Heavy Rain dan bij Beyond: Two Souls. Die laatste liet wat steken vallen qua immersie, maar daar doet Detroit: Become Human het gelukkig beter. Het verhaal is een spannende rollercoaster waarvan jij de handen aan het stuurt hebt. Al wie houdt van dit type game, moet Connor, Markus en Kara zeker in huis halen. Als personages in de game dan, op een echte android is het nog wachten geblazen.

Detroit: Become Human (PS4)
8,5 Onze score
Gameplay8
Graphics9
Geluid8
Levensduur8

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl we ons door de zorgvuldig uitgewerkte en zenuwslopende online potjes knalden Het is dus niet voor niets dat we uitkijken naar dr spin-off die Extraction heet. Wordt het een blij...
Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen als Game of Thrones, hebben de allerjongsten hun harten verloren aan verschillende kindvriendelijke televisieseries met een draak in de hoofdrol. Dankzij spellenbouwer SmartGames, de fabrikant...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...

Technology

Rainbow Six Extraction (PS4) review – zombies neerleggen voor trio’s

We hebben ons zelden zo hard geamuseerd dan met de tactische shooter Rainbow Six: Siege. Vriendschappen werden gesmeed terwijl...
- Advertisement -

Dragon Inferno (bordspel) van SmartGames review: puzzelen met draken

Als er één ding waarover volwassenen en kinderen het eens zijn, is het een voorliefde voor draken. Terwijl ouders zich verliezen aan epische drakenverhalen...

Big Brain Academy: Knappe koppen (Switch) review

Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een...

Patchwork (bordspel) review – gezelligste spel van het jaar

Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe...

‘Moeder, waarom spelen wij?’ (boekrecensie) van Ilse Van Loy – Over de essentie van het ‘kind zijn’

In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen...