REVIEW. F1 2018 – Het geloof in de F1 hersteld

Elk jaar komt Codemasters met een nieuwe release van zijn F1-game. Wordt het dit jaar een upgrade à la Ferrari of gaan we richting een DNF à la McLaren? Ondergetekende trok zijn brandvrije overall aan en nam de controller wat steviger vast in afwachting of ik me als Vettel ging voelen of als Vandoorne.


De klassieke update zoals wie-rijdt-er-dit-jaar-met-welke-auto is uiteraard een must, maar wat visueel onmiddellijk opvalt is die foeilelijke halo die men vanaf dit seizoen heeft geïntroduceerd. Vooral in de cockpit view is dat in den beginne even wennen maar al snel kijk je er doorheen en ben je eigenlijk vergeten dat’ie er is. Je auto, de omgeving en alle acties die om je heen gebeuren ogen allemaal super, vooral de regenraces zijn om visueel van te smullen. Maar … hoe rijdt het?

MFD en ERS

De jongens in de Codemasters fabriek hebben weer uitstekend werk verricht. Het is qua besturingssimulatie nog niet op het niveau van pak’m beet een Project Cars of een Assetto Corsa, maar de auto’s sturen heerlijk voorspelbaar en een scala aan mogelijke instellingen qua assists en de AI van je tegenstanders zorgen ervoor dat je plezier aan elke race gaat beleven, of je nou een beginnende prutser of een geroutineerde professional bent. Een stuur beveel ik wel aan want op stratencircuits of in de regen wordt het met een controller wel een extra uitdaging om met alle vier je wielen aan de finish te komen.

De carrière mode is als vanouds de hoofdmoot en werd nu nog beter uitgewerkt. Vooral het R&D systeem dat gehanteerd wordt zorgt er i.c.m. de jaarlijkse reglement wijzigingen voor, dat je continue goed moet nadenken over hoe je je auto verder ontwikkelt. Zo niet, dan loop je de kans om het volgende seizoen met je Mercedes om de oren gereden te worden door Saubers en Williamsen. Ook bij de interviews die van je worden afgenomen tussen de sessies door, moet je onder tijdsdruk uitkijken wat je antwoordt zodat je team en de verschillende afdelingen in de fabriek ten volle achter je blijven staan.
Je kan dit jaar via je Multi Functional Display ook je ERS systeem managen. Het maakt van het besturen van een F1 bolide een nog intenser geheel en geeft een extra dimensie aan hoe je race in te delen, zeker wanneer je voor de volledige racelengte gaat.

Safety Rating

Ook zal je in je achterhoofd moeten houden dat je de motorbelasting zoveel mogelijk moet sparen wanneer de race situatie het toelaat, om te vermijden dat je ergens halverwege het seizoen een grid-penalty aan je broek hebt omdat je door je maximum toegelaten aantal motor componenten heen bent. Gelukkig is je race engineer je beste vriend en fluistert die af en toe wel wat aanbevelingen in je oor tijdens de race.

Deze review was nog voor de release van de game, dus online heb ik niet echt kunnen uittesten, maar Codemasters kennende zullen de servers je niet teleurstellen. Bovendien introduceren ze nu behalve je skill ranking ook een safety rating. Beide parameters zouden er moeten voor zorgen dat je online zoveel mogelijk bespaard wordt van online Pastor Maldonados of andere blinde paarden, of juist in races ingedeeld wordt met mede-race-kamikazes als dat je ding is! De klassieke legendarische bolides zijn nog steeds van de partij en het besturen van Schumacher’s Ferrari 412 T2 uit 1995 of Alonso’s Renault R26 uit 2006 bezorgt de fan nog steeds kippenvel.

Deze game biedt uiteraard niet het brede race aspect van een Gran Turismo of Project Cars. Hou je echter van race games en van F1 en ben je niet bang van wat strategische en tactische management aspecten, dan moet je deze game in huis halen. Heb je niet het geduld of de tijd om je te verdiepen in de carrière mode dan kan je nog steeds veel raceplezier putten uit de andere standaard modes. Ik volg de F1 al op de voet sinds 1975 en deze game heeft, samen met Max Verstappen, mijn vertrouwen en geloof in de sport weer hersteld!

F1 2018 (PS4)
8.6 Onze score
Gameplay8.7
Graphics8.6
Geluid8.1
Levensduur9

Recent articles

NieR Replicant review – op zijn eigen manieR

De originele NieR scheerde geen hoge toppen, maar na een succesvolle opvolger (NieR Automata) waren we best benieuwd om de vernieuwde versie van het...

Outriders review – shooter uit Hollywood

De aarde is naar de bom, de mensheid heeft de planeet helemaal uitgeput en gaat elders op zoek naar grondstoffen. Twee schepen worden de...

It Takes Two – Ongeziene multiplayerervaring

Games die je samen op de bank speelt, met een bak bier tussen de benen en grote bak popcorn op de salontafel genieten onze...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...

‘Als je van spelen leren kan’ van Nele Flamang (boekrecensie)

Door de drukte van het leven zien we wat ons het meest dierbaar is over het hoofd: onze kinderen. In haar nieuwe boek Als...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply