REVIEW. Far Cry 5 (PS4) – In de naam van de Vader

De Far Cry franchise gaat al wat jaren mee en staat bekend om z’n open wereld (althans vanaf Far Cry 2) waar de speler het moet opnemen tegen vijandelijk gespuis en allerlei wild. Kortgezegd: overlevingsdrang in een first-person shooter. Al jaren blijkt het een succesformule te zijn, dus niet zo gek dat Ubisoft er weer eentje heeft gefabriceerd. Eens kijken of ook Far Cry 5 een mooi plaatsje in de reeks kan veroveren.

[dropcap]We[/dropcap] bevinden ons in Hope County, Montana waar de Father – een zekere Joseph Seed – en zijn sekte The Project at Eden’s Gate de plak zwaaien. Joseph gelooft dat God tot hem gesproken heeft en hij in diens naam de mensen van Hope County moet redden van doomsday. Echter gaat hij erg hardhandig zijn gang bij het aanwerven van nieuwe leden.

De speler kruipt in de huid van een nieuwkomer, die samen met de lokale sheriff en nog wat andere leden van de arm der wet, Joseph Seed gaan oppakken. Echter ontspoort de situatie al snel en staan we er plots alleen voor op een plek waar de sekte regeert. Gelukkig is er een rebellenpartij aan het ontkiemen en al snel sluiten we ons bij hen aan. Na enkele succesvolle acties worden we zowaar tot lokale held benoemd en leeft de hoop dat wij voor eens en voor altijd komaf zullen maken met Eden’s Gate’s terreur.

Need for Seed

Er zijn drie regio’s, telkens onder het roer van een broer of zus van Joseph Seed. Elk hebben ze een eigen karakter, maar één voor één zijn ze even geknipt als hun leidende broer. Jacob is het ruige oorlogstype, John probeert het aan de hand van lepe verkooppraatjes en Faith zit in hogere sferen dankzij drugs. Alle drie proberen ze je te overtuigen van de juiste bedoelingen van de Father en zullen ze je meer dan eens kidnappen om je dat duidelijk te maken. Kort gezegd komt het doel van de game er op neer dat je de Seed-familie het hoofd zal moeten bieden. Alvorens het zover is, zal je wel eerst voldoende Resistance Points moeten vergaren in elke regio. Deze punten verzamel je door verhaalmissies, zijmissies en allerlei andere kleinere zaken succesvol af te handelen.

Terwijl de verhaalmissies logischerwijs het verhaal wat extra gewicht geven, zorgen de zijmissies en andere zaken niet alleen voor aangename afwisseling, maar ook extra authenticiteit. Zo kan je huizen of boerderijen die bezet zijn door Eden’s Gate vrijmaken voor de rebellen of je kan onschuldige mensen redden uit de handen van sekteleden. Ook kan je op zoek gaan naar “loot” dat werd achtergelaten door gevluchte mensen, in ondergrondse bunkers of garages met slot. Wat je ook onderneemt, het past allemaal best in het grotere verhaal.

Het feit dat er zoveel randanimatie is in de game, zorgt er wel voor dat je nogal snel afgeleid geraakt van de hoofdmissie. Het verhaal weet je daardoor ook niet echt in een vaste greep te houden. En omdat je nogal makkelijk verdwaalt geraakt in de hoeveelheid bezigheden, kom je na een tijd toch wat repetitiviteit tegen. Maar desondanks dat, blijft Far Cry 5 toch meer dan voldoende boeien omdat het gewoonweg leuk spelen is en je nieuwsgierig bent naar de ontknoping van het verhaal.

Pyromaan

Far Cry 5 is in zijn kern een shooter en doet dat goed. Er worden geen mijlpalen bereikt, maar dat hoeft ook niet. De game beschikt over een wapenwiel waarin we vlot doorheen ons arsenaal kunnen navigeren. Het enige wat niet erg vlot loopt is de selectie van het melee-wapen of explosief, daar moet je namelijk een knoppencombinatie uit de mouwen toveren die niet comfortabel is, wat vooral stoort tijdens een gevecht. Verder werkt het wapenwiel gelukkig prima. In een achterliggend wiel bevinden zich een vislijn en tal van drankjes die we zelf kunnen maken en opdrinken, om bijvoorbeeld sneller of sterker te zijn. Extra zaken craften, zoals ook explosieven, gaat erg vlot met een druk op de driehoek.

Leuk deze keer is dat je specialist fighters of rebellenleden kan inhuren. In totaal speel je negen specialist fighters vrij, waaronder een hond, pyromaan, helicopterpiloot en beer. Maar evengoed kan je ook gewone rebellen inhuren. In het begin kan je zo één hulpje meenemen, na een tijdje twee. Ze maken het je alleszins wel echt een pak makkelijker. Zeker wanneer je ook nog eens een partner mee hebt die zichzelf weer tot leven kan wekken, heb je een stapje voor. Vooral bij kleinere occupaties van sektes, of onderweg bij kleinere gevechten, zijn deze twee partners overkill.

Gelukkig laat je ze bij de boss fights achter en sta je er daar alleen voor. Qua gameplaytactiek kies je er zelf voor of je het stealth aanpakt of net niet. De stealth-manier kan soms wel lonen, want sommige sektekampen hebben een alarmsysteem dat al snel extra sektetroepen inschakelt bij een aanval. Tenzij je het alarm dus eerst weet uit te schakelen.

Hope doet leven

Jezelf upgraden, doe je door Perks vrij te kopen. Dit kan je met Perk Points die je wint tijdens de game. Zo kan je meer health kopen, een extra slot in het wapenwiel, een grapple hook om sneller bergen te beklimmen, een wingsuit voor moest je vallen van die bergen en zoveel meer. In de game zijn tal van shops te vinden bij de rebellen, waar je onder meer ammunitie, wapens, kledij en voertuigen kan kopen. Plus je kan er ook loot verkopen, zoals dierenhuiden en vissen. Zeker in het begin loont het wel om wat te gaan jagen om zo voldoende zakcenten bij elkaar te rapen om ammunitie bij te kopen.

Hope County leeft. Sekteleden wandelen, rijden, varen en vliegen rond en deinzen er niet voor terug om ons en andere rebellen aan te vallen. Zelfs op de kleinere zandpaden komen we geregeld een sektelid tegen op de quad. Ook tal van rebellen en onschuldigen doorkruisen de wereld, op de vlucht, of in handen van de sekte. In de bossen zitten tal van roofdieren, maar ook kalkoenen en stinkdieren komen hier en daar wat lastig doen. Dus je hoeft zelfs geen missie aan te gaan om bezig te blijven. Huizen zien er authentiek uit qua inkleding wat het allemaal geloofwaardiger doet aanvoelen.

De map wordt ontbloot naarmate je ergens voorbij rijdt of vliegt of vaart. Dus je doet er goed aan om overal wat rond te trekken en zo nieuwe locaties te spotten.Om de map te doorkruisen kan je te land, ter water en in de lucht. Alle voertuigen zijn intuïtief te besturen en houden het rondtrekken leuk. Voor wie minder zin heeft om rond te reizen, zijn er ook punten op de map waar je automatisch naartoe kan gaan. Behoudens je er al een eerste keer geweest bent.

Absurdistan

Visueel ziet  Far Cry 5 er best goed uit op de PS4. Er zijn de occasionele pop-ups, maar storen doet het zelden. Vooral de cut scenes zien er erg goed uit. De game wordt wel lichtjes geplaagd door kleine glitches, zoals dieren die blijven rollen of een NPC dat een epilepsie-aanval lijkt te ondergaan. Ook hier en daar komt er wel eens iets door een muur of omheining piepen. Het deed gelukkig nooit iets af aan de gameplay, we konden er meestal wel om lachen.

Het enige dat na een tijdje begon te frustreren, is dat NPC’s waarmee je moet praten (om bijvoorbeeld een missie vrij te spelen) wel erg snel afgeleid zijn door vijanden in de buurt. Meteen wordt dan de conversatie stilgelegd en is het wachten geblazen dat hij of zij zich weer veilig voelt. Soms moet je zo tot drie keer proberen een gesprek aan te knopen. En het wordt al helemaal absurd als ze dan ook nog eens wegvluchten in jouw auto die je netjes geparkeerd had om even bij te praten. Toegegeven, dat laatste is ook wel grappig, althans toch de eerste keer.

Het stemmenwerk in de game zit erg goed. De soundtrack zindert niet na, maar doet wel z’n werk om de sfeer te zetten. Far Cry 5 kan overigens in coöp gespeeld worden (vorderingen tellen wel enkel voor de primaire speler) en bevat ook nog de Arcade-modus waarin spelers het tegen elkaar kunnen opnemen en zelf mappen in elkaar kunnen steken.

Far Cry 5 biedt enorm veel content aan waar je uren zoet mee zal zijn. Desondanks dat sommige zaken op de duur repetitief aanvoelen, blijf je toch geboeid verder spelen. De gameplay zit goed en er is gewoon echt erg veel te doen in het sfeerrijke Hope County. Desondanks dat het verhaal je niet bij het nekvel grijpt, blijf je toch benieuwd naar de ontplooiing ervan.

Far Cry 5
8 Onze score
Gameplay8
Graphics8
Geluid8
Levensduur8

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...
SmartGames is de maker van een hele reeks logische denkspelletjes. Ze zijn bedoeld om het brein van kinderen én ouderen te trainen. Apple Twist is één van de recentste titels en kan gespeeld worden door iedereen vanaf 5 jaar. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=UFHcQTtvUMs Van kinderen wordt steeds meer verwacht op het gebied...
Kurio maakt al tien jaar tablets voor het jongste publiek. Met een uitgebreid systeem voor ouderlijk toezicht, kindvriendelijke apps en handig formaat, is het alvast onze favoriet. Pieter Kessselaers Veiligheid staat bij Kurio helemaal bovenaan. De tablets zijn voorzien van het Kurio Genius-systeem dat ouders enkele handige features geeft. Hiermee...

©2022 MEROO.be