REVIEW. Monster Energy Supercross World Championship weet te verrassen

De mensen van Milestone houden zich al jaren bezig met het ontwikkelen van race games en dan met name officiële motor kampioenschappen: World Superbike, MotoGP, MXGP … Het omzetten van het AMA FIM Supercross wereldkampioenschap naar de digitale wereld was dus bijna een logische volgende stap, maar is het ook een toegevoegde waarde aan het PS4 sim-race landschap? De vraag om deze game te reviewen klonk mij sowieso al als muziek in de oren en is dus maar een manier om dat te weten te komen: lederen pak aan, boots vastgespen, helm en stofbril op en de gashendel volledig open!

[dropcap]Het[/dropcap] verschil tussen Motorcross en Supercross is voornamelijk de locatie: Supercross races vinden plaats in grote stadiums en arena’s en is vooral erg populair in de Verenigde Staten. De benodigde rijstijl is anders dan bij Motorcross omdat je bij Supercross bijna continue bezig bent met hobbels te nemen of te vermijden. De lay-outs van de tracks zijn vaak gelijkaardig: recht stuk – 180° bocht naar links – recht stuk – 180° bocht naar rechts – recht stuk – 180° bocht naar links, dus die heb je snel geleerd. Maar soms betekent vertragen tijdwinst. Door goed te memoriseren waar je 2, 3 of 4 hobbels tegelijk kan of moet nemen, kan je je onderscheiden van de rest van het pak. Hou je van winnen, dan is oefenen de boodschap. Ben je totaal onervaren met de MX-games dan begin je best in de Time Attack spelmode om zowel de rijstijl als de circuits te leren kennen zonder tegenstanders die hun stuur tussen je ribben duwen.

Ben je echter een doorwinterde sofa crosser, dan kies je er gewoon voor om bij de race-settings ook een kwalificatie in je weekend op te nemen. Behalve de lengte van je raceweekend, kan je verder ook andere instellingen bepalen: de AI-moeilijkheidsgraad, al dan niet apart bedienen van de voor- en achterrem, behalve je motor ook je rijder besturen enzovoort. Persoonlijk beveel ik de moeilijkste besturing-settings aan omdat die, na wat oefening, wel het beste resultaat geven. Zelf enkel je achterrem bedienen of je rijder extra laten mee leunen in de vaak korte haakse bochten, helpt om sneller het eerstvolgende rechte stuk aan te vallen en vlotter de hobbels over te komen.

Zowel de motor als de rijder laten zich vloeiend besturen en om goeie rondetijden te maken moet je vooral in een ritme zien te komen. Foutjes zijn snel gemaakt, vooral omdat er erg weinig feedback van de controller komt en je dus moeilijk kan anticiperen op ongewenst nukkig gedrag van je motor. Zodra je in je rijstijl de ideale combinatie hebt gevonden tussen agressiviteit en kalmte,  kan niemand je tegenhouden op je weg naar de top.

The Sound of Motor

Het geluid van de motoren is acceptabel en wanneer je in de eerste ronde nog gezellig met 7 man door een bocht gaat waar er eigenlijk maar plek is voor 3, hoor je tussen het lawaai van de enthousiast krijsende pk’s ook de kakafonie van wrijvende lederen pakken en kletterende voetsteunen. Rij je in de helmet-view, dan worden alle geluiden merkbaar gedempt ten opzichte van datgene wat je hoort in de andere views, wat aangeeft dat de makers zeker aandacht voor details hebben. Het commentaar tussen de races is beperkt en voegt niet zo heel veel toe aan de sfeerzetting.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame_20180218211847

I can see clearly now, the Rain is gone

Die songtitel klopt niet helemaal, want regen behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Visueel is er aan die regen nog werk aan de winkel, echte druppels zijn het zeker niet, maar het komt deze keer niet zoals in MXGP3 naar beneden zoals pakken fruithagelslag.

Verder ziet het spel er grafisch prima uit. Wanneer je bij de start met 22 man de eerste bocht induikt zijn er geen haperingen en de bewegingen van je motor en je rijder ogen natuurlijk. Ik speel race-games normaal in de helmet of 1st person view maar omdat het er vaak hectisch aan toe gaat met close racing, waarbij je vaak met de gespen van je boots ongewild de ketting van tegenstander schoonveegt, vind ik de camera achter de rijder toch aangewezen om te kunnen inschatten waar je concullega’s zich bevinden. Doe je dat niet, dan loop je te vaak de kans om te eindigen in de strobalen met 4 man en nog wat mechanische paarden op je rug.

We are the Champions!

Behalve in de reeds genoemde Time Attack kan je al het bovenstaande ervaren in Single Events, Championship en uiteraard Career. De Career mode is zoals gewoonlijk de meest allesomvattende spelmode. Je kan ook hier net zoals in de reguliere MX-franchise, zowel je rijder als je bike naar smaak aanpassen op cosmetisch en mechanisch vlak. De 17 officiële beschikbare tracks zijn verdeeld over een West en een East 250 kampioenschap. Je zal je best moeten doen want de concurrentie zal je fair maar hard bestrijden. Wanneer je via een van die twee kampioenschappen kan doorstoten naar de 450 klasse, dan kan je in het 450 kampioenschap voor de wereldtitel gaan op alle 17 tracks.

Track, track, tracking on Heaven’s Door

Het stopt echter niet bij die 17 tracks want de game beschikt over een uitstekende track editor! Op een vrij eenvoudige manier kan je zelf je eigen tracks samenstellen en wanneer je die geüpload hebt kan je op je eigen tracks zowel offline als online racen! En niet alleen op die van je zelf, ook alle tracks die wereldwijd door een speler zijn geüpload, zijn voor iedereen zowel offline als online beschikbaar! Dit opent natuurlijk oneindig veel raceplezier met een enorme variëteit. Hulde aan de ontwikkelaars!

Mooi is ook dat de ondergrond van de tracks elke ronde aanzienlijk veranderen vanwege de groeven die worden getrokken en in de zeldzame gevallen dat de regen het zand in modder heeft veranderd, blijkt dat alles wat je zojuist geleerd hebt over het circuit in droge omstandigheden niet meer van toepassing is. Heerlijk!

I’m not online, no no …

Online was er tijdens de review toch al wat activiteit. Wanneer de starthekken niet volledig gevuld zijn met gamers, dan kan die, indien gewenst, opgevuld worden met AI-tegenstanders. Er werd over het algemeen goed gereden alhoewel er altijd wel ergens een race is met iemand die denkt dat het een spelletje knikkeren is. Kom je dit te vaak tegen kan je er voor kiezen de collision mode af te zetten zodat dergelijke “vruchten van de eik” enkel maar lucht kunnen rammen.

Jammer genoeg had ik vaak moeite om in een lobby te komen. Misschien omdat de meeste fans van de sport leven aan de andere kant van de grote vijver, en er daarom vaak alleen maar niet-Europese servers beschikbaar waren om mee te connecteren? Nu de game overal beschikbaar is komt daar hopelijk snel verbetering in.

Monster Energy Supercross vertoont nog een aantal kinderziektes maar is met het enthousiasme van een jonge kangoeroe veelbelovend uit de starthekken gesprongen. Er zijn nog een aantal noemenswaardige verbeterpunten: goede force feedback is een absolute must voor elke race game, zeker voor een game met een oneffen wegdek zoals deze, en ook het tunen van de bike mag nog wat extra aandacht. Absoluut positief is de potentieel oneindige variëteit aan tracks, de uitdaging en simpelweg … het spelplezier! En vooral dat laatste is tenslotte het eerste en misschien wel enige doel van elk spelgenre.

De game is verkrijgbaar voor PS4, Switch, Xbox One en pc 

Monster Energy Supercross World Championship (PS4)
8.1 Onze score
Gameplay8
Graphics8
Geluid7.5
Levensduur9

Recent articles

Pro Cycling Manager 2021 (pc) en Le Tour de France 2021 (PS4) review – Pogacar het vuur aan de schenen

Op moment van schrijven rijdt toptalent Pogacar het peloton aan flarden en is diezelfde Sloveen al na drie etappes de gedoodverfde kandidaat zichzelf op...

NieR Replicant review – op zijn eigen manieR

De originele NieR scheerde geen hoge toppen, maar na een succesvolle opvolger (NieR Automata) waren we best benieuwd om de vernieuwde versie van het...

Outriders review – shooter uit Hollywood

De aarde is naar de bom, de mensheid heeft de planeet helemaal uitgeput en gaat elders op zoek naar grondstoffen. Twee schepen worden de...

It Takes Two – Ongeziene multiplayerervaring

Games die je samen op de bank speelt, met een bak bier tussen de benen en grote bak popcorn op de salontafel genieten onze...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply