GAMEREVIEW. Project Cars 2: op alle vlakken onovertroffen

De eerste Project Cars was één van de betere racegames van deze generatie, die hier en daar wel een lekke band opliep vanwege wat kinderziektes. Dit jaar vier ik mijn 20-jarig race-game jubileum (yep, ik ben één van die oldtimers die z’n carrière gestart is met F1 ’97 op de PS1) en mijn verwachtingen voor deze game zijn hooggespannen. Wordt dit de natte droom van iedere virtuele race liefhebber?

OMC!

Zodra mijn PS4 het schijfje dat ik hem voed gulzig opslorpt, ronkt hij tevreden als een goed-geoliede V8. De kleppen van mijn hart nemen een hoger ritme aan bij het zien van het schitterende intro filmpje en mijn handen klemmen mijn controller wat steviger vast.

De menu structuur blijkt onmiddellijk intuïtiever en overzichtelijker dan het vorige model en oogt fris en fruitig. Het eerste wat ik wil doen is gewoon racen dus ik kies voor de single “custom” race. Het openen van de rolluiken van de pits blijkt een poort te zijn naar racing Walhalla: meer dan 180 bolides verdeeld over 9 race disciplines zoals Rallycross, Indycar, GT, Endurance, Karts, Formule auto’s, Touring Cars, Track Days en Road Cars verdeeld over 29 series die kunnen worden losgelaten op 60 circuits waarvan de meesten ook nog in verschillende configuraties te berijden zijn. In lijn met de standaard woorden van mijn tienerdochter en haar vriendenkring kan ik alleen maar met veel ontzag mompelen: “Oh My Car”!

Van newbie arcade coureur tot pur sang simulatie racer heb je de vrijheid om tot in de kleinste details je game ervaring in te stellen naar jouw wensen en jouw kunnen. Wat je ook maar kan bedenken … en een beetje meer: kwaliteit van de tegenstanders, de agressiviteit van de competitie, race assists, de impact van schade, lengte van de race, welk seizoen van het jaar, tijd van de dag, lengte van de competitie, het weer tijdens elke sessie, … alles is tot in het onvoorstelbare te tunen.

Wil je met een Porsche 936 Spyder op Bathurst in de sneeuw? Het kan! De aandacht voor details van de pitcrew van Slightly Mad Studios is lovenswaardig: hoe hard wil je dat de camera “leunt” in de bochten? In welke mate kijkt de helm view naar de apex? Hoe ver of hoe hoog wil je bij je stuur zitten? Hoe intens wil je lichtinval in de cockpit? Als ex-amateur BMW E30 racer in de niet-virtuele wereld doet het resultaat van al die settings me met tranen in de ogen terugdenken aan de real deal van toen.

Gran Turiswho?

Het besturen van de auto’s is pittig, vooral met een controller. Toch heb ik het gevoel dat ik met die controller de auto meer “voel” en meer in mijn grip heb dan bij de eerste Project Cars.

Qua setup mogelijkheden heb je nu ook een Race Engineer tot je beschikking. Hij blijkt een echte hulp voor diegene die geen verstand heeft van afstelling of die helemaal geen zin heeft om zelf te sleutelen. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen, want wanneer jij als coureur perfect kan aangeven wat de auto doet of niet doet, dan komt je race engineer met een gepast voorstel voor een setup aanpassing. Het helpt om vertrouwen in de auto te krijgen zodat je die vitale tienden van seconden van je tijd kan halen. Wil je echter nog dat kleine beetje extra uit je auto halen dan zal je toch zelf moeten toepassen wat je van je engineer hebt geleerd.

Ik start met de standaard Concurrentie en Agressiviteit AI-instellingen en dat is prima. De auto’s om je heen rijden constante tijden en maken zelden een fout dus je zal zelf je snelheid moeten opschroeven om er voorbij te komen. Dus niet zoals in Gran Turismo waar je met een veel snellere auto achteraan start om dan zigzaggend al fluitend na 2 ronden aan de leiding te rijden. Nee, hier moet echt geraced worden en het enige wat fluitend helpt om je weg naar voren te werken is je turbo … als je die al hebt! Dat gefluit en alle andere motor, auto en omgevingsgeluiden klinken trouwens fantastisch!

Jammer genoeg zijn er, en blijkbaar enkel, tijdens de custom races, de nodige rare capriolen. Het lijkt wel of er iemand 15W40 of een Vodka-Red Bull in de drinkbus van de concurrentie heeft gedaan waardoor die bij de start of zelfs al tijdens de warm-up lap elkaar van de baan rost alsof ze betaald worden per schadegeval. Wanneer je denkt veilig door de eerst bocht chaos te hebben geslalomd is er toch nog altijd eentje die op de loer heeft gelegen en rustig heeft gewacht tot jij voorbijkomt om met een griezelig perfecte timing de baan weer op te komen en een jou een tik te geven waardoor je mee mag deelnemen aan het 360°-holderdebolder-festijn.

Ook Race Control heeft te vaak de verkeerde brandstof in de tank gekregen. Tijdens races worden te vaak kleine stuurfoutjes beschouwd als een onsportieve actie en word je door de race leiding nog sneller bestraft met een drive-through penalty dan een op hol geslagen F1 steward-of-the-race. Tijdens time-trial events wordt dan weer je tijd afgepakt zodra je ook maar 1 grasspriet overrijdt aan de buitenkant van de bocht. Heel irritant en onterecht want vaak win je door dat soort acties uiteindelijk helemaal geen tijd, integendeel.

De graphics zijn echter wel van een dusdanig hoog niveau dat je ook weet welke grasspriet je gaat overrijden. Het is niet echt te vergelijken met de super gelikte graphics van de Gran Turismo franchise maar het heeft een rauwere kleurenbasis waardoor het wegdek en de omgeving er bijna tastbaar uitzien en je de regendruppels bijna uit je beeldscherm voelt spatten.

Sabine Racedoren

En die regendruppels brengen me op het weer in de game. De feature “Live Track 3.0” zorgt ervoor dat de wisselende weersomstandigheden waar je mee geconfronteerd wordt ook schitterend vertaald worden naar de dynamische staat van het wegdek. Zo zal je tijdens regenraces merken dat je je elke ronde weer opnieuw moet aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Zijn de hemelsluizen geopend en was het clipping point in bocht 6 de vorige ronde nog redelijk ok? Deze ronde kan er zich een plas gevormd hebben zodat je een iets andere lijn zal moeten rijden of van het gas moet om niet aqua planend een onzekere reis richting vangrails in te zetten.

Ook opdrogende tracks dwingen je tot tactisch denken: loont het nog de moeite om de pits in te duiken voor slicks of probeer je die 2 laatste ronden door te komen met op de rechte stukken de natte plekken op te zoeken om je intermediates of je full wets niet te laten oververhitten?

De carrière modus maakt uiteraard gebruik van al het lekkers wat in de andere modi wordt voorgeschoteld. Je kan nu kiezen of je je carrière start in de karts, in de Formule reeksen of vanuit de Ginetta Junior series en je krijgt wat meer vrijheden in hoe je je loopbaan wil uitstippelen. Je moet wel onderaan de voedselketen starten, deelnemen aan de hogere reeksen moet je al racend verdienen maar dat is uiteindelijk geen straf want “the fun is in the journey”!

E-community

Ook online valt er heel wat te beleven. Het gedrag van de online racers is meer dan bovengemiddeld. Het gebeurt slechts heel sporadisch dat er reeds bij het aanremmen van de eerste bocht iemand overenthousiast (of blind, of dronken, of …) zijn auto in jouw kofferbak parkeert en ook tijdens het verdere verloop van de races wordt er over het algemeen clean en met respect gereden.

Behalve de klassieke lobby aanpak die je bij elke racegame vindt, kan je je ook via de time-trial events meten tegen de concullega virtuele racers. De Community Events gaan daar dan nog een stapje verder in. Ieder community event is maar voor een beperkte tijd beschikbaar en vinden enkel plaats op een vooraf bepaald circuit, met een vooraf bepaalde auto en met vooropgestelde spelinstellingen: in het ene event kan je niets aan de setup van de auto veranderen, in het andere event kan je misschien alleen maar met de helm camera rijden of word je verplicht te schakelen en alle andere denkbare combinaties daarvan.

Slightly Mad Studios host ook Esports events: Dit zijn competities waarvoor je je via speciale community events kan kwalificeren. Die competities worden via een website beheerd en de races worden opgenomen en via YouTube uitgezonden. Op zich een coole feature waaraan ik niet heb kunnen deelnemen om dat er tijdens deze review periode geen qualifying event open stond. Misschien is dat uiteindelijk ook beter voor mijn ego, want kijkend naar de kwaliteit van de racers online denk ik dat ik met mijn controller door alle stuurwiel gebruikende concurrentie hopeloos zoek gereden zou worden.

De zwart-wit geblokte vlag

Om antwoord te geven op de vraag die ik stelde bij de intro van de review: zoek maar alvast een plausibel excuus tegenover je partner waarom de lakens alweer in de was moeten. Dit is zo’n game waar je de kleine irritaties op de baan en tekortkomingen in de gereedschapskist gewoon naast je neerlegt. Je ziet, voelt, proeft en ruikt de liefde van de makers voor auto’s en racen, waardoor je gamersbloed brullend door je aders giert als een V12 waarvan je de paardenkrachten voor het eerst op het rechte stuk de vrije teugels geeft.

Het aantal auto’s en circuits samen met het dynamische weer en tijd zorgen voor eindeloze combinaties, waardoor elke race weer een heel andere beleving wordt dan de vorige. De concurrentie zal hun motoren goed getuned moeten hebben om niet overschaduwd te worden door deze nog jonge maar absoluut veelbelovend franchise.

Project Cars 2 (PS4)
9.3 Onze score
Gameplay9
Graphics9
Geluid9
Levensduur10

Recent articles

Pro Cycling Manager 2021 (pc) en Le Tour de France 2021 (PS4) review – Pogacar het vuur aan de schenen

Op moment van schrijven rijdt toptalent Pogacar het peloton aan flarden en is diezelfde Sloveen al na drie etappes de gedoodverfde kandidaat zichzelf op...

NieR Replicant review – op zijn eigen manieR

De originele NieR scheerde geen hoge toppen, maar na een succesvolle opvolger (NieR Automata) waren we best benieuwd om de vernieuwde versie van het...

Outriders review – shooter uit Hollywood

De aarde is naar de bom, de mensheid heeft de planeet helemaal uitgeput en gaat elders op zoek naar grondstoffen. Twee schepen worden de...

It Takes Two – Ongeziene multiplayerervaring

Games die je samen op de bank speelt, met een bak bier tussen de benen en grote bak popcorn op de salontafel genieten onze...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply