Toen de eerste RIDE een aantal jaren geleden ten tonele verscheen, ging de gemiddelde motorliefhebber met een ruk rechtop in het zadel zitten want er waaide een onverwachte frisse wind doorheen het genre. De kinderziektes werden er in 2016 met RIDE 2 grotendeels uitgereden maar toch haperden de cilinders af en toe nog een beetje. Is RIDE 3 dan die welbekende derde-keer-goede-keer? pc, PS4 en Xbox One | release: 30 november 2018 | ridevideogame.com
De intro geeft je geen gevoel van wat je in de game kan verwachten want … er is er geen! Enkel de kont van een Superbike wordt getoond tijdens het opstarten. Maar misschien is dat wel genoeg. Eenmaal voorbij het welgevormde Superbike achterste valt het meteen op dat het allemaal wat professioneler oogt dan in RIDE 2. De gehele presentatie verraadt grote ambities, met uitzondering dan van de erbarmelijke soundtrack. De motoren klinken goed, de muziek niet.
Born to be wild
Na mijn alter ego een gezicht en kledij gegeven te hebben duik ik meteen in de carrière modus, omdat die je over het algemeen het meest complete idee van een game geeft. En dat RIDE 3 een complete game is blijkt meteen: meer dan 230 motoren die vrijgespeeld dan wel gekocht kunnen worden, verdeeld over 7 categorieën, af te jakkeren over iconische circuits zoals Laguna Seca, stadscircuits zoals Macua en wegcircuits zoals bijvoorbeeld het eiland Mann. Als je af en toe last hebt van verzamelwoedes dan is dit voor jou “the place to be”. De makers beloven bovendien nog eens 70 extra motoren die via zowel gratis als betalende DLC’s in de komende maanden aan de startlijn zullen verschijnen.
Gran Turismotor
De game geeft de indruk volwassen te zijn geworden. De hoeveelheid content, de verzorgde liefdevolle manier hoe de motoren aan je worden voorgesteld, het systeem dat gehanteerd wordt om vooruitgang te boeken in je carrière, de uitgebreide zowel prestatiegerichte als visuele tuning mogelijkheden, het ademt allemaal een sfeer uit waardoor deze gamereeks zich terecht de Gran Turismo van de tweewielers mag noemen.
Afhankelijk van wat je van de game verwacht kan dat nu precies zowel een voordeel als een nadeel zijn. Net zoals zijn vierwielige grote broer ligt de focus ook hier vooral op de rijervaring met de machines en niet zozeer op het racen. Echte kampioenschappen zijn er niet, ook geen kwalificatiemogelijkheden voor een race. De AI van je tegenstanders is van een twijfelachtig niveau en vaak gewoonweg te voorspelbaar.
Het rijgevoel zelf daarentegen is echter absoluut super! Deze game schreeuwt om vanuit de helmcamera gespeeld te worden, die geeft het best de sensatie weer van belachelijk hard op twee wielen over de baan te scheuren. De voldoening die je krijgt wanneer je er een perfecte ronde hebt uitgeperst is iets waar je lang kan van nagenieten omdat het bepaald geen sinecure is om dat op regelmatige basis te doen.
Ride like the wind
Ben je iemand die graag races rijdt die tot aan het gaatje gaan dan kan je RIDE 3 misschien aan je laten voorbijgaan. Hou je echter van motoren en snel rondrijden op een aantal van de meest uitdagende parcours dan moet je RIDE 3 op je console zeker een kans geven. Misschien word jij dan ook wel lid van de steeds groter wordende fanbase van deze moedige franchise.