REVIEW. Shadow of the Tomb Raider – Sneller dan haar eigen schaduw

Als opvolger van Tomb Raider (2013) en Rise of the Tomb Raider hebben we Shadow of the Tomb Raider. Met al meer dan twintig jaar een regelmaat aan nieuwe titels in de populaire franchise, staat Lara Croft duidelijk nog niet met een been in het graf, tenzij letterlijk dan, omdat ze weer eens op zoek is naar het één of andere artifact.

Apocal-oeps

We volgen Lara doorheen Meso-Amerika en Zuid-Amerika naar het legendarische Paititi, een stadje dat ook als hub dient in de game. In een race tegen de tijd tegen de militaire organisatie Trinity ontketent Lara per ongeluk een apocalyps. Aan haar om deze terug een halt toe te brengen, maar de tijd dringt. Ze trekt door de jungle, duikt doorheen allerlei dieptes onder water en doorzoekt tal van verdoken tombes. Net zoals de voorgaande games brengt ook deze telg een mooie combinatie van parcour, puzzelen en combat, met voor laatstgenoemde een flinke nadruk op stealth.

De controls om Lara doorheen de omgevingen te bewegen zitten strak in elkaar. Springen van de éne richel naar de andere loopt vlot, alsook het rapellen naar lager en veiliger gebied. Lara kan parcouren als de beste. Vijanden zijn sterk in groep, gelukkig kan je snel wat modder smeren ter camouflage en je daardoor bijna onzichtbaar verstoppen in hoog gras of in dik bezaaide muurplanten. Vanuit zo’n stiekeme locatie kan je dan de vijand één voor één bij de kraag grijpen en een kopje kleiner maken. Doe je dit vanuit struikgewas, dan sleurt Lara de vijand meteen ook de struiken om haar aanwezigheid niet vrij te geven.

Spider-Lara

Ook vanuit bomen kan je de vijand stiekem te grazen nemen, door hen te kelen en vervolgens Spider-Man gewijs omhoog te hangen in de boom, uit het zicht van de andere vijanden. Zodra je toch gespot wordt, is het zweten geblazen. Buiten een mes en pijl-en-boog, die ook vuurpijlen en gifpijlen kan afschieten, beschik je gelukkig ook over vuurwapens. Deze zijn vooral handig wanneer Lara opgemerkt wordt en je snel moet reageren. Verder gebruikten we meestal het mes en de trouwe pijl-en-boog. Die laatste komt ook van pas bij het oplossen van puzzels, want met de pijl-en-boog kan je touwen spannen om je zo verder te helpen.

Ter progressie kan je skills vrijkopen die je op allerlei vlak zullen helpen, zoals bijvoorbeeld sneller zwemmen of meer resources vinden. Ook kan Lara wapens upgraden. Om wapens up te graden moet je resources verzamelen, denk aan planten, goud of dierenhuiden. Je hebt ook enkele outfits ter beschikking, waarvan sommige kledingstukken een extra voordeel kunnen opleveren. Op allerlei plaatsen in de wereld zijn kampvuren via waar Lara fast-travel kan ondernemen, maar deze actie hebben we zelden gebruikt. Ook vind je hier een daar een verkoper die met plezier een teveel aan resources overkoopt of nuttige zaken aan de man wil brengen.

Shadow of the Tomb Raider brengt leuk puzzelwerk, maar we moeten eerlijk zijn dat het niet altijd even uitdagend is. Meestal was de reden dat we toch eens vastzaten dat we het te ver zochten. Gelukkig zijn er ook optionele Challenge Tombs die een iets betere uitdaging bieden – al zijn ze niet altijd even makkelijk te vinden – en zijn de puzzels wel mooi verschillend van elkaar. De combat is ook niet het meest uitdagend wanneer je de stealth-play onder de knie hebt. Al is de game wel erg afstraffend wanneer een groep vijanden je opmerkt. De game neemt frequent automatische saves zodat je nooit echt veel opnieuw hoeft te spelen. Het eindgevecht was wel eentje waar we énorm gezweet hebben.

De game doet een intrigerend verhaal uit de doeken. Prachtige sfeerrijke omgevingen worden opgevoerd met daarin een heleboel geloofwaardige personages. De soundtrack is enorm sfeervol en het stemmenwerk is mooi verzorgd.

Conclusie

Shadow of the Tomb Raider brengt een mooie balans van verhaal, parcour, puzzelen en combat in prachtige omgevingen, met op de achtergrond een sfeerrijke soundtrack. Kortom een leuk avontuur dat een mooi einde breidt aan de trilogie.

Shadow of the Tomb Raider (PS4)
8.3 Onze score
Gameplay8.5
Graphics8.5
Geluid8.5
Levensduur7.5

Tiny House van 32m² is meest duurzame verblijf in Antwerpen

Het meest duurzame verblijf van Antwerpen is een 16de-eeuwse arbeiderswoning van 32m². Zelfs de locatie is uniek: het huis staat de Paardekensgang, een pittoreske...

Deliveroo ruimt samen met Proper Strand Lopers strand op

Al vier jaar lang organiseert het burgerinitiatief Proper Strand Lopers de intussen gekende Beach CleanUp. Een ganse zomer trekken ze met man en macht...

De Groene Stadshut zet duurzaamheid op eerste plaats in workshops en atelier

Bij De Groene Stadshut in Antwerpen kan je terecht voor ecologische workshops waarin je leert zeep, shampoobars en notitieboekjes maken. ‘We willen mensen tonen...

Lynk & Co: neem een auto-abonnement en red de aarde

Wat als je een abonnement kon nemen op een eigen auto, dat je van het ene op het andere moment kan opzeggen of terug...
Wij mensen vinden het fijn om de hersenen te pijnigen, liefst met ingewikkelde puzzels en uitdagende vraagstukken. Big Brain Academy: Knappe koppen is een game die je spaghetti op leuke manier aan het werk zet. Pieter Kesselaers BBA gaat al een tijdje mee. Het was één van de eerste games...
Wie denkt dat een gezelschapsspel met een lapje stof en wat knopen niet leuk kan zijn, heeft het mis. Patchwork is de laatste nieuwe hype van spellenbouwer 999 Games en is een schot in de roos. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=W4-s-oX4jvM Tetris Je lappendekentje volkrijgen met passende stukjes en met zoveel mogelijk knopen om...
In het boek 'Moeder, waarom spelen wij?' van kinder- en jeugdpsychiater Ilse Van Loy, wordt er dieper ingegaan op fenomeen spelen en waarom kinderen dat nodig hebben. Pieter Kesselaers Op school wordt er veel van kinderen verwacht: ze moeten opletten, stilzitten en vooral goede punten scoren. We ontdekten dat er...
'Katapulteer je geesten over het lanceerplatform in een drone', zijn de eerste woorden in de handleiding van het bordspel Geestenvlucht van spellenbouwer MEGABLUE. Klinkt spectaculair en dat is het ook. Pieter Kesselaers Net toen we dachten dat we alles al gezien hadden, zien we dit: een bordspel met (werkende!) drone....
De versnelling in zesde, het brein in neutraal. Dat is de succesformule van Fast & Furious sinds het origineel uit 2001. Exact twintig jaar later staat Vin Diesel nog steeds op de cover en lijkt er nauwelijks afgeweken worden van de absurde racetoestanden: als het maar snel gaat en...
Pokémon gaat al vele jaren mee als televisieserie, film en vooral videogame. De populaire wezentjes maakten een tijd geleden nog furore door in Pokémon Go  de straten letterlijk onveilig te maken. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn een remake en laten doorwinterde en nieuwe spelers gouden tijden herbeleven....
Cosmeticamerk Rituals pakt dit jaar uit met een opvallend kerstgeschenk. Een 3D-dorp met daarin 24 geschenkjes. Ieder huisje bevat luxueuze cadeautjes zoals de nieuwe The Ritual of Mehr Body Mousse to Oil, een aantal Mini Candles uit de Private Collection, Sakura - Rêve de Hanami Eau de Parfum, The...
SmartGames is de maker van een hele reeks logische denkspelletjes. Ze zijn bedoeld om het brein van kinderen én ouderen te trainen. Apple Twist is één van de recentste titels en kan gespeeld worden door iedereen vanaf 5 jaar. Pieter Kesselaers https://www.youtube.com/watch?v=UFHcQTtvUMs Van kinderen wordt steeds meer verwacht op het gebied...
Kurio maakt al tien jaar tablets voor het jongste publiek. Met een uitgebreid systeem voor ouderlijk toezicht, kindvriendelijke apps en handig formaat, is het alvast onze favoriet. Pieter Kessselaers Veiligheid staat bij Kurio helemaal bovenaan. De tablets zijn voorzien van het Kurio Genius-systeem dat ouders enkele handige features geeft. Hiermee...

©2022 MEROO.be