EA heeft momenteel de Star Wars licentie allesbehalve optimaal benut. De controverse die Star Wars Battlefront 1 & 2 met zich meenamen deed de hoop op een goede game steeds meer verdwijnen. Een singleplayer? Daar geloofden ze niet in. Tot ineens… uit het niets, EA aankondigde dat Respawn Entertainment aan een Star Wars singleplayer werkt. Een strategische zet, die meer dan geniaal was.
Door Jeremy Blommaert en Glenn Van Meerssche
The Force unleashed (2008, 2010) was de laatste singleplayer van de franchise. Twee geniale games met een intrigerend verhaal boordevol fantastische mechanics en force powers. Eenmaal Lucasfilm ook werd overgenomen verdween ook de ontwikkelaar. Met Respawn Entertainment koos EA voor haar meest veilige en minst controversiële studio. De successen van Titanfall en Apex Legends toonden aan dat zij de meest geschikte kandidaat waren om dit experiment te volbrengen.
Om de game te maken koos Respawn voor de Unreal Engine, de engine van Fortnite en vele anderen, een slimme zet aangezien de frostbite engine (Fifa, Battlefield, Star Wars Battlefront) zeer veel problemen heeft veroorzaakt voor onder andere Anthem. Tegelijkertijd werd in 2016 ook Stig Asmussen binnengehaald, bekend van zijn werk voor de God of War Serie. Hij moest het verhaal in goede banen leiden.
Star Wars melting pot
Wat meteen opvalt is hoe mooi de game er uitziet, ze halen het maximum uit de engine. De omgevingen zijn mooi vormgegeven doorheen heel de game. Het is met liefde en aandacht gemaakt, heel veel details en uiteraard heel veel herkenbaarheid. Als Star Wars singleplayer liefhebber kan het als thuis aankomen voelen. Door de lange tijd na de laatste neigt het bijna naar nostalgie. Om de game echt goed te maken heeft Respawn zijn huiswerk gedaan en VEEL inspiratie gehaald uit andere games. Zodanig veel dat je in het begin denkt dat je vier tot vijf games tegelijkertijd aan het spelen bent: Uncharted, Assassins Creed, The Last of Us, Dark Souls, Metroidvania… Even geeft het een vies smaakje, omdat ze het forceren. Eenmaal de game volledig is ingeleid vallen alle puzzelstukjes in elkaar.
Voor de combat keken ze naar Dark Souls. Het simpele aanvallen, blocken en ontwijken is net zo verfijnd en bevredigend als Dark Souls. De game zal het je ook niet toelaten om veel fouten te maken, elke hit zal je duidelijk voelen. Het daagt je uit en maakt qua combat van deze game de meest interessante Star Wars game tot nu toe. Zeker wanneer je je progressie begint op te merken en langzaam op Yoda 2.0 begint de lijken. De Force Powers zijn eenvoudig en efficïent. Het is niet zoals The Force Unleashed maar dat is oke. Dus nee je kan niet met stormtroopers gooien waar je maar ook wil… Qua levels haalden ze inspiratie uit Metroidvania en Dark Souls, alles is met elkaar verbonden en speel je stelselmatig vrij. Het houdt de game fris en de locaties relevant. Tenslotte om op te slagen, te healen of jezelf up te graden maak je gebruik van meditatieplekken.
After 66
Je speelt als Cal, een jonge padawan die lang ondergedoken heeft geleefd na order 66. Je komt terecht in een post-oorlogs gebied met talrijke wrakken van schepen die uit elkaar worden gehaald en naar de schroot worden gebracht. Je volgt een oude jedi in zijn reis op zoek naar antwoorden, op zoek naar de laatste hoop.
De belangrijkste personages van Fallen Order zijn interessant. Ze doorgaan allemaal een duidelijke groei en stellen zich kwetsbaar op. Dit zorgt voor interessante intriges, voornamelijk ook met jouw aartsvijanden. De antagonist vervult haar rol perfect. Je metgezellen Cere & Greez zijn diep genoeg uitgeschreven om mee het verhaal te dragen. Je partner-in-crime BD1 helpt je doorheen het verhaal met allerlei hacks, net zoals je hoofdpersonage groei je steeds meer naar elkaar toe. De relatie is te vergelijken met Joel & Ellie van The Last Of Us en kan soms net zo emotioneel worden.
De helaasheid der ongemakkelijkheden
Het verhaal is medioker. Met momenten ben je echt mee en kan je het als fan echt geweldig vinden. Met momenten denk je soms dat het hun eerste verhaal is. Simpelweg omdat ze bepaalde emoties willen forceren, dit voelt ongemakkelijk aan en haalt je meestal eventjes uit de inleving. Het overschaduwt de game niet maar het is soms wel jammer. Indien het verhaal en de scripted moments waterdicht waren dan hebben we het hier over een heuse topgame.
Bij de launch kampte Fallen Order met zeer lange laadtijden en zeer veel framedrops. De Unreal Engine heeft moeilijkheden met alles te berekenen en weer te geven. Omdat de game niet volledig geoptimaliseerd is. Dit merk je soms ook in de omgevingen an sich. Hier en daar kan je door de wereld kijken. Dit bevestigd het vermoeden dat de game enorm gehaast was, onder invloed van EA. Desondanks toont Respawn hoe capabel ze zijn door in een tijdspanne van 3 jaar een zeer sterke game uit te brengen.
Conclusie van Jeremy
Star Wars Fallen Order is een geweldige game voor de fans. Het verhaal zal je af en toe in de steek laten maar op de meest cruciale momenten zal het je weer naar zich toetrekken. De tijdsperiode is dezelfde als vele andere games en Rogue One. De knipogen naar de hele franchise triggeren fans en maken er een complete ervaring van. De combat en de force powers dagen je uit om het te perfectioneren, op een leuke manier weliswaar. De minpunten zijn niet zodanig storend dat ze jouw ervaring verpesten. Ook de recente updates hebben de game al wat geoptimaliseerd. De belangrijkste personages zijn sterk genoeg om het verhaal te dragen en intrigerend genoeg om hen verder te ontdekken. De omgevingen zijn zodanig mooi dat het moeilijk wordt om de game af te zetten. Ben je een fan dan raad ik je zeker aan om deze titel aan te schaffen.
Review van Glenn
Zoals de star wars geschiedenis ons leert, werden niet alle Jedi vernietigd. Eén van de ‘gelukkigen’ is Cal Kestis, een Padawan die zijn toevlucht heeft gezocht op de planeet Bracca. Cal weet zich jarenlang verborgen te houden door zijn krachten te onderdrukken en zich voor te doen als een simpele werkkracht.Het is een guur, maar veilig bestaan, totdat zijn beste vriend de afgrond in valt. Om hem te redden moet Cal zijn Force-krachten gebruiken en gaat de bal aan het rollen.
Het betekent dat de Inquisitors van de Empire weten dat hij op de planeet zit en ze weten Cal dan ook vrijwel meteen te vinden. Gelukkig voor de jonge Padawan kan hij net op tijd gered worden door een onwaarschijnlijk tweetal dat van plan is om de Jedi Orde opnieuw op te richten. Daarvoor hebben ze alleen wel de hulp van Cal nodig.
Het verhaal waarin je de rol van Cal speelt is geen gemakkelijk verhaal. De Empire controleert bijna alle planeten in het sterrenstelsel en dat betekent een resem aan vijanden. Zoals in andere games krijg je tegenstanders van verschillende niveau’s. Van kleine insecten, stormtroopers tot reusachtige trollen en duistere force-users. Je tegenstanders zijn agressief en werken met aanvalspatronen, je moet tijdig slagen pareren om de tegenaanval in te zetten en je hebt bovenal niet veel levenspunten om mee te werken.
Door de levels heen zijn punten verspreid waar Cal kan mediteren om zijn levenspunten bij te vullen en skill points die zijn verdiend te verzilveren. Daarmee speel je nieuwe aanvallen en mogelijkheden vrij. Het grote nadeel hiervan is dat al je verslagen tegenstanders ook terug tot leven komen en je dus meermaals in het spel dezelfde tegenstanders tegen komt. Word je verslagen door een tegenstander, dan raak je al je ervaringspunten kwijt, totdat je diezelfde tegenstander na jouw dood opnieuw tegenkomt
Conclusie van Glenn
Buiten de vele tegenstanders in Star Wars Jedi: Fallen Order, steek je veel tijd van de game in het bezig zijn om door de enorme levels heen te komen, waar niet alleen je tegenstanders weerstand bieden. Lastige puzzels en moeilijk te bereiken plaatsen geven het spel een vergelijkbare trend als Uncharted of Assasins Creed. Gaandeweg het spel gaan Force-krachten erop vooruit en leer je nieuwe krachten. Die zijn nuttig om Purge Troopers van de Inquisition het leven zuur te maken, maar zijn voornamelijk nodig om langs obstakels te komen. De nieuwe mogelijkheden die je vrijspeelt betekenen ook nieuwe routes die beschikbaar zijn op de verschillende planeten. Wanneer je voor de eerste keer een planeet bezoekt zullen er plekken zijn die je nog niet kan bereiken, maar waar je later naar zal moeten terugkeren. Het loont daarom om de vele shortcuts te openen, zodat je later in het verhaal niet opnieuw door het hele level moet geraken.