REVIEW. Super Mario Odyssey: bijna perfect

Als je denkt dat Mario een loodgieter is, dan heb je volkomen gelijk. Echter zou hij op zijn LinkedIn-profiel even goed kunnen zeggen dat hij prinsessenredder is, want dat is toch hetgeen dat we hem het vaakst zien doen. Niet geheel zijn schuld overigens, want als er iemand wereldkampioen ontvoerd worden is, is het Princess Peach. Tel daarbij op dat slechterik Bowser niet bepaald slecht is in het ontvoeren van prinsessen en je hebt een formule die je eindeloos als excuus kan gebruiken om een Super Mario game te maken. Dat heeft Nintendo wederom gedaan in Super Mario Odyssey voor de Nintendo Switch en we kunnen alvast verklappen dat ze er een grandioze game omheen hebben gebouwd.

[dropcap]In[/dropcap] Super Mario Odyssey ga je met Mario op reis om de prinses uit de klauwen van Bowser te redden. De schurk heeft de prinses dit keer ontvoerd om haar tot een huwelijk te dwingen. Tijdens zijn ontvoering heeft hij in het hoedenrijk, waar Mario’s nieuwste compagnon Cappy vandaan komt, veel schade aangericht. Hij heeft zelfs het zusje van Cappy (Tiara) meegenomen. Vandaar dat Cappy geen moment twijfelt om Mario de helpende hoed toe te steken.

Cappy

Cappy nestelt zich namelijk in Mario’s hoofddeksel en schiet onze besnorde held daardoor op verschillende manieren te hulp. Door met zijn pet te gooien, kan hij vijanden verslaan, verschillende objecten vernietigen en lastig te bereiken munten verzamelen. Daarnaast kun je de pet tijdelijk rond laten draaien, waardoor je een opstapje hebt om hoger gelegen platformen te bereiken. De beste eigenschap van Cappy is echter dat hij Mario bezit kan laten nemen van allerlei voorwerpen en vijanden en dus  zo hun eigenschappen tijdelijk kan laten overnemen.

De powerups, zoals de vuurbloem, de tanooki suit en de vele andere die we uit eerdere delen kennen, maken dus plaats voor deze overnames. Een gewaagde stap van Nintendo, want waar leg je de grens en wordt het dan niet te veel van het goede? Nee, want hoewel er in Super Mario Odyssey ontzettend veel verschillende vijanden en objecten zijn die je kan overnemen, voelen ze geen moment geforceerd of overbodig aan. Sterker nog, ze werken allemaal erg goed en zorgen vaak voor een lach op je gezicht.

Zo kan je bijvoorbeeld een rups overnemen die zich ver kan strekken. Deze blijft dan met zijn achterpoten op z’n plek staan en kan met de voorkant ontzettend ver naar voren schuiven. Zelfs om een hoekje heen, zodat je die van te voren onhaalbaar geachte munten toch kunt pakken. Andere leuke voorbeelden zijn  de tanks waarmee je objecten uit de weg kan ruimen en de groeiende planten, waarmee je jezelf naar hoger gelegen gebieden kunt verplaatsen. Je kan het zo gek niet bedenken, of het is aanwezig en bovendien weten deze nieuwe eigenschappen continu te verassen.

Alle manen verzamelen

Alle bovengenoemde eigenschappen heb je hard nodig tijdens het spel. Bowser raast namelijk in sneltreinvaart over de planeet om in ieder koninkrijk voorbereidingen te treffen voor zijn geplande huwelijk (lees: overal spullen te stelen, zoals een bruidsboeket of een bruidsjurk). Om achter hem aan te gaan, beschik je over de Odyssey, een luchtvaartuig dat manen als brandstof gebruikt om verder te komen. Je kan steeds een stukje verder vliegen wanneer je over een bepaald aantal manen beschikt. De manen liggen verspreid over de vele koninkrijken en het zijn er ontzettend veel. Om de aftiteling te bereiken heb je er maar liefst 500 nodig, maar dan is het spel bij lange na niet uitgespeeld.

In het begin struikel je bijna over de manen. Af en toe zie je er al direct een, soms kan je er één kopen voor een paar munten en soms worden ze weggegeven wanneer je een simpele opdracht voor iemand uitvoert. Er zitten echter ook manen bij die enig denk- of zoekwerk vereisen en manen waarbij vlugge vingers geen overbodige luxe zijn. Na de aftiteling zal je manen tegenkomen die je tot het uiterste van je platforming-skills drijven. Het niveau wordt dan behoorlijk opgekrikt, maar nimmer zal het frustrerend moeilijk worden, omdat je in je achterhoofd weet dat het te doen moet zijn. Daarnaast bezit je over legio aan moves die je helpen tijdens de manenjacht, waaronder bijvoorbeeld de bekende wall jump en de verre sprong, maar ook nieuwe moves zoals de rol, waarmee je gemakkelijk en snel afstanden kan overbruggen. Voor een aantal moves maak je gebruik van de bewegingssensoren van de Nintendo Switch.

De balans tussen de gemakkelijk en de lastig te behalen manen is top. De wat gemakkelijkere zorgen ervoor dat je het verderop accepteert dat je wat langer met één maan bezig bent. Continu heb je de drang om meer te verzamelen en dat maakt Super Mario Odyssey een verslavende game. Hoewel je lang niet alle manen in een koninkrijk nodig hebt om naar de volgende te gaan, probeer je er toch vaak zoveel mogelijk te pakken voor je verdergaat.

Zoals al eerder gezegd, heb je er aan 500 genoeg om het verhaal uit te spelen, maar zijn er veel meer. Sommige kan je pas na de aftiteling bereiken, waardoor ik geneigd ben om te zeggen dat het spel pas helemaal los gaat na het verhaal. En begrijp me niet verkeerd, want tijdens de verhaallijn is er meer dan voldoende uitdaging en zal je continu met veel plezier zitten te spelen. De verplichte 500 zorgen ervoor dat het spel voor iedereen geschikt is en dat de verhaallijn door iedereen uitgespeeld kan worden, maar om alle manen te bemachtigen, moet je wel een die hard zijn.

Nog meer verzameldrang

Met enkel alle manen ben je er nog niet, want in ieder koninkrijk is er een andere valuta en ligt er een bepaald aantal van deze muntjes verspreid over de wereld. Deze munten kan je gebruiken om allerlei spullen te kopen, zoals stickers en andere versiersels voor in de Odyssey en kostuums.

Deze kostuums hebben vaak te maken met de omgevingen waarin je je bevindt, maar verwijzen ook regelmatig naar eerder verschenen games met Mario in de hoofdrol. De kostuums dragen, hoewel ze meestal erg grappig zijn, niet altijd iets bij aan het spel. In sommige gevallen heb je ze nodig om ergens binnen te komen, maar meestal is het enkel een gimmick, maar desalniettemin leuk om te verzamelen. Overigens zijn de standaard gouden munten overal te vinden. Deze kun je in andere winkels gebruiken en zijn inwisselbaar voor onder andere enkele kostuums en soms zelfs een maan. Wanneer je doodgaat kost het je ook tien munten om weer tot leven te komen.

Open wereld

In de meeste Super Mario games ga je van het éne naar het andere level. In Odyssey ben je eigenlijk in een grote wereld, waarbij je steeds een stukje verder kan vliegen om in een ander gebied te komen. Ben je echter in een bepaald gebied, dan heb je enorm veel vrijheid. Er is dan sprake van een open wereld, waarin je in een bepaalde mate zelf kan bepalen waar je heen gaat.

In het begin voelde dat apart, maar het went eigenlijk vrij snel. Op het ene moment loop je nog rustig in de buurt van de Odyssey en enkele seconden later zit je bijna zonder dat je het door hebt te rennen en springen voor je leven, omdat er allerlei rondvliegende kogels op je af komen. Weer iets verder op pak je even een geheime buis mee, waarna je in een geheim ondergronds platformlevel terecht komt. Dit soort veranderingen krijg je gedurende het spel continu voorgeschoteld.

De mogelijkheden van de eerder genoemde compagnon Cappy komen hierdoor ook ten volste tot hun recht. Gooi Cappy op een putdeksel en je zult zien dat je hem kan bewegen, zodat je weer toegang krijgt tot een nieuw plekje van de prachtige wereld. Gooi je hem op een vogelverschrikker en er verschijnt een korte race tegen de klok, waarmee je weer een maan kan verdienen. Overal in de open wereld is een uitdaging te vinden en je kan eigenlijk geen enkel plekje onbezocht laten. Dat maakt het spel tot een genot om te spelen.

Bijzondere koninkrijken en spannende muziek

We zijn het van Mario-games gewend dat er een enorme diversiteit aan gebieden is. Zo is er altijd wel een woestijn- en water georiënteerd landschap. In Odyssey vinden we naast deze terugkerende landschappen ook nog een aantal nieuwe, frisse en bijzondere landschappen. Meest in het oog springende is New Donk City, de Mario-variant van New York. Het leuke aan deze stad is dat er zelfs mensen zijn, zij het niet helemaal in verhouding met de rest van de omgeving. Daar waar je zou denken dat een metropool met echte mensen en taxi’s totaal niet past in een game met Mario, voelt het op de één of andere manier aan alsof het nooit anders is geweest. Dat geldt overigens voor alle werelden die je tijdens de reis bezoekt. Ze variëren  enorm en kennen naast de vele bekende elementen legio aan nieuwe toevoegingen die allemaal goed uitpakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gigantische Tyrannosaurus Rex?

De werelden die je bezoekt zien er ontzettend strak en gepolijst uit en bovendien kennen ze veel details. Echter blijf het altijd overzichtelijk en zijn ze bovenal ontzettend slim ingedeeld. Vanuit de prachtige 3D-wereld wordt je af en toe meegenomen naar een klassiek staaltje 2D Mario. Deze tweedimensionale werelden zitten in de grote openwereld verwerkt en zien er erg bijzonder uit. Nostalgie ten top!

Die nostalgie wordt vergroot door de leuke, jazzy deuntjes zoals we die uit de serie gewend zijn. Vaak zijn ze erg vrolijk en blijven ze in je hoofd hangen, maar er zijn ook duistere, spannende muziekjes te horen in het spel. De personages in het spel kramen van alles uit, behalve verstaanbare woorden. Ze klinken een beetje als Minions en komen geloofwaardig over ten opzichte van de rest van de fantasiewereld. Echte voice-acting zou hier niet op zijn plaats zijn.

Het oordeel

Super Mario Odyssey is een reis die je van het begin tot het eind zal blijven verbazen. De vernieuwing met Cappy is ongekend en werkt altijd goed evenals het principe van de open wereld. Overal is iets te doen en je wil continu verder om meer manen te verzamelen. Na de aftiteling wordt het spel nog uitdagender, waardoor je met gemak tientallen uren in het spel kan steken. Daarna is het jammer dat het afgelopen is, want je wil meer, ondanks de vele content die er in het spel aanwezig is en de vele uren plezier je met  het spel hebt beleefd.  Nintendo laat zien wat vakmanschap is en geeft je een reden om een Switch te kopen. Super Mario Odyssey zit erg dicht tegen perfectie aan en mag zich daarom één van de beste games ooit noemen.

Super Mario Odyssey
9.8 Onze score
Gameplay10
Graphics10
Geluid9.5
Levensduur10

Recent articles

om op te eten

Volgens mijn moeder at oma iedere ochtend een kikker als ontbijt. Ik beeldde mij altijd in dat ze het arme diertje zorgvuldig dissecteerde en...

Trolls: Wereldtour review – Van geen kleintje vervaard + wedstrijd

De originele Trolls, de kleurrijke popjes met hoge kuiven, dateert uit 2016 en werd verrassend genoeg een muzikaal hoogstaande film. Het vervolg is nu...

Hoogdagen

In het nieuwe jaar moet ik misschien eerst starten met een update. Ik ben ondertussen een jaartje ouder geworden. Vanaf nu is het: "Aangenaam,...

‘Als je van spelen leren kan’ van Nele Flamang (boekrecensie)

Door de drukte van het leven zien we wat ons het meest dierbaar is over het hoofd: onze kinderen. In haar nieuwe boek Als...

Compaan legt brug tussen generaties: ‘Kijk! Moemoe wil videobellen’

Onze (over)grootmoeder is net zoals haar leeftijdsgenoten: ze zit vaak eenzaam in haar kamer, leest de Dag Allemaal,...

Vier vreemde sporten die je tijdens de zomerdagen kan doen

Nu het zonnetje weer schijnt, stromen de terrassen vol, worden de barbecues aangestoken en zoekt men massaal de parken en stranden op. Heerlijk die...
Dennis Van der beek
Elk topteam heeft minstens één Hollander. Dus ook Men's Room kon niet achterwege blijven. Dennis is door zijn brede interesses een onmisbare schakel in het clubje van behaarde Belgen en welruikende dames.