Je keert terug van de frontlinies van de Eerste Wereldoorlog en wordt bij aankomst in Londen direct geconfronteerd met de Spaanse Griep die er heerst. Jij bent Dr. Jonathan Reid. Jawel, een dokter, die klaarstaat om de zieken te helpen, maar er is een probleem: je raakt geïnfecteerd door een vampierenbeet. Je bent bloeddorstig, maar tegelijkertijd wil je behulpzaam zijn. Jij bent de hoofdrolspeler in de nieuwe game Vampyr en zal continu opgezadeld worden met een bloederig dilemma.
De actie-rpg is ontwikkeld door Dotnod Entertainment, de studio achter Life is Strange. Deze ontwikkelaar legt de nadruk op het boeiende verhaal van Dr. Reid die de oorzaak van de Spaanse Griep wil achterhalen en tevens de verantwoordelijke van zijn bloeddorstige vampierenbestaan zien te vinden.
Wat snel opvalt is dat je zelf de drang krijgt om al deze details te achterhalen. Je moet er ontzettend veel gesprekken met diverse personen voor voeren, maar je krijgt steeds meer informatie, waardoor het best spannend wordt. De dialogen voelen af en toe wel als werk aan, maar je leert de personages binnen de verschillende districten van London steeds beter kennen. Het bijzondere is, dat net als in de echte wereld, bijna iedereen wel iets op zijn of haar kerfstok heeft. Zij het soms slechts een kleinigheidje. Daar komt het belangrijkste aspect van het spel kijken, want welke keuze maak je uiteindelijk?
Wil je snel ervaringspunten pakken, dan doe je er goed aan om mensen mee te nemen naar een donker plekje om ze vervolgens volledig leeg te zuigen. Echter heb je ook de keuze om ze te genezen, waarmee je zijmissies kan vrijspelen. Je kunt over het leven van deze hulpbehoevende mensen beslissen, maar alles heeft enorme gevolgen. Teveel doden betekent én dat je zijmissies misloopt én dat je de balans in een bepaald district kwijtraakt, wat als uiteindelijk gevolg kan hebben dat het district niet meer toegankelijk is. Genees je iedereen, dan duurt het verzamelen van XP erg lang en zal je het snel moeilijk krijgen in de gevechten.
Balans
Het concept is super vet en het is ook gaaf dat er personages zijn waarbij de keuze gewoon echt lastig is. Vergeef je de persoon voor zijn of haar zonden, of straf je hem of haar genadeloos af? De game sleurt je op die momenten in het verhaal en laat je regelmatig goed nadenken. Helaas blijft dat niet erg lang goed gaan.
Het probleem is namelijk dat het vechtsysteem niet goed genoeg is uitgewerkt. Het voelt soms houterig aan en Dr. Reid reageert niet altijd even goed op de commando’s die je ingeeft. Vijanden verslaan wordt op die manier al snel erg moeilijk, zeker als je de goedzak uit wil hangen. Die ervaringspunten heb je daarom hard nodig en het zorgt ervoor dat je zelfs de onschuldigen gaat uitmoorden. Zeer spijtig, maar je moet nu eenmaal je skills upgraden om zonder kleerscheuren uit de gevechten te komen.
Het oude Londen
Vampyr speelt zich in het oude Londen af en dat lijkt de perfecte setting te zijn. De donkere steegjes en nisjes zijn een prachtig decor voor een game vol vampieren. Er zijn games met meer detail en afwisseling in omgeving, maar de duisternis van Londen past hier uitstekend. Wel is het jammer dat de mondsynchronisatie niet helemaal klopt met het geluid en dat het soms een eeuwigheid duurt voor je verder kan spelen. Het openen van sommige deuren kan soms al een halve minuut laadtijd kosten, maar wellicht zien we dat nog opgelost in een update. Een ander vervelend aspect is dat je steeds van district naar district moet lopen, omdat er geen fast travel in het spel aanwezig is.
Conclusie
Ontwikkelaar DotNod mag geprezen worden voor de ambitie die het met Vampyr getoond heeft. Het is echt eens iets anders en ze lijken de kunst van het verhalen vertellen goed onder de knie te hebben. Het concept van de morele kwesties is geweldig, maar helaas worden je keuzes beïnvloed door het zeer matige vechtsysteem. Het zou geen lastige keuze moeten zijn om Vampyr wel of niet aan te schaffen, maar dat is het op deze manier wel.
Wij speelden Vampyr op de PlayStation 4, maar het spel is ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One.