We noteren 1793. Aristocraat Louis De Richet wordt door een mysterieuze kasteelheer uitgenodigd op diens al even geheimzinnige privé-eiland aan de Engelse kust. Je moeder, het opperhoofd van een geheime vennootschap, verdween er spoorloos. Omdat je op maar weinig samenwerking van de andere gasten op het eiland kan rekenen, steek je in The Council zelf de handen uit de mouwen en ga je detective wise op zoek naar de waarheid.
The Council kwam in de vorm van vijf episodes verspreid over gans 2018, waarvan het laatste deel begin december verscheen. Vanaf heden is The Complete Season beschikbaar, een editie die alle exemplaren bundelt. En omdat we helemaal hooked zijn aan deze toch wel fantastische gamereeks, gaan we er graag even dieper op in.
Washington
Je komt maar zelden games tegen die utblinken in verhaalvertelling én tussendoor nog eens met interessante RPG-elementen komen. Want dat is precies wat The Council is. Je volgt een mysterieus verhaal waarbij je aan de hand van dialogen het volgens jou meest geschikte antwoord geeft. Gesprekken verlopen anders aan de hand van je antwoorden of input van een gesprek. Dit klinkt niet nieuw en dat is het ook niet, maar de manier waarop je de gebeurtenissen kan beïnvloeden, is wél ongezien.
De game kan je dan ook moeilijk vergelijken met een andere titel. Je beweegt je personage vanuit een derdepersoonsperspectief doorheen donkere levels. Items verspreid over het eiland lichten zachtjes op, waardoor ze niet verloren gaan in het duistere design. Deze items geven je bijvoorbeeld nieuwe energie voor tijdens het dialoogvoeren of extra uitleg die je zal helpen tijdens de gesprekken.
Zo werden we door president Washington op missie gestuurd, maar door één verkeerde keuze kwamen we terug met een gehavende oogkas. Er rolde geen eindgeneriek over het scherm en nog minder kregen we een herkansing. Het verhaal loopt gewoon door, weliswaar met een president waarvan je voorlopig geen medewerking hoeft te verwachten. Washington was overigens niet de enige grote naam die op het toneel verscheen, ook Napoleon maakte zijn opwachting en kreeg zelfs zijn eigen kamer in het gigantische kasteel van heer Mortimer.
RPG
In The Council komt het niet zozeer neer op handigheid in gevechten, maar wel in het maken van de juiste keuzes. Kennis van psychologie en politiek zullen je daarbij overigens goed kunnen helpen, al zijn deze niet vereist om ten volle van de game te kunnen genieten. Door de juiste keuzes te maken, zal je personage zich verder kunnen specialiseren in bijvoorbeeld het octulisme, politiek en psychologie. Afhankelijk van het gekozen pad, krijg je hierdoor andere keuzemogelijkheden tijdens de dialogen. Hierdoor leent de game zich perfect tot het spelen van meerdere keren. Delen van het level worden ook slechts toegankelijk als je een bepaalde specialiteit onder de knie hebt. Deze worden niet per se meteen vrijgespeeld, maar zal je pas na een tweede speelsessie kunnen ontdekken.
The Council is een geslaagd concept dat je écht controle geeft over het verdere verloop. De puzzels zijn uniek en doen vaak beroep op je kennis over de wereldgeschiedenis op politiek vlak, het leveldesign is stijlvol en het verhaal boeiend. Al hadden we de detaillering van de personages toch iets minder stijfjes willen zien. Emoties zien er vaak nogal droogjes uit en de manier waarop de karakters bewegen lijkt vaak alsof ze aan het slaapwandelen zijn. Gelukkig vielen we zelf nooit in slaap. Integendeel.
Wil je kans maken op twee exemplaren van The Council voor PS4? Laat ons dan via win@mensroom.be weten op welke datum George Washington, een voormalig president van de VS, overleed én volg onze pagina op Facebook. Meedoen kan tot 4 januari 2019 de winnaars worden 5 januari 2019 via e-mail gecontacteerd. |