Afgelopen weekend mochten we ons wagen aan Tom Clancy’s The Division 2 private beta op PS4. Een potje schieten om Amerika te redden, want een apocalyptisch Washington D.C. staat op barsten. Alle Division-agenten worden opgeroepen om de stad te redden, voor het te laat is. We hadden gelukkig enkele uurtjes vrij en konden wel wat avontuur gebruiken, dus daar stonden we dan.
Zeven maanden na de gebeurtenissen in The Division, banen we ons een weg naar het Witte Huis, waar onze operatiebasis zich geïnstalleerd heeft, duchtig beschermd tegen alle nieuwsgierige vijandelijke facties die in Washington D.C. terreur zaaien. The Division telt welgeteld vier van zo’n rivaliserende facties. De True Sons zijn paramilitaire krijgsheren die heersen met hun expertise en omvangrijk arsenaal aan wapens. Dan zijn er nog de Hyenas, een stelletje ongeregeld dat overal vernieling zaait en niet vies is van diefstal. De Outcasts zijn dan weer berust op wraak en die is niet bepaald zoet voor ons. Ten slotte is er nog een vierde factie: de Black Tusk, een geheime criminele organisatie, die zowaar de grootste bedreiging zullen vormen. Soit, een heleboel gespuis om uit de weg te ruimen.
Dark Zone
The Division 2 is net als zijn voorganger een third person shooter / RPGÂ / survival game dat zowel een campaign, co-op als PvP bevat. Net als voorheen vloeit dit allemaal mooi door elkaar. De campaign bevat een reeks verhaalmissies en zijmissies die je alleen, of met een hoopje vrienden spelen of spelers uit je gamesessie kan aangaan. Met je team kan je ook doortrekken naar de andere modi, waaronder de Dark Zone. Tot hiertoe lees je dus niet erg veel verschil met de eerste installatie, maar er zit duidelijk overal wat meer diepgang in. Zo lijkt The Division 2 een verbeterde versie te zijn van de eerste game, zonder dat de kenmerkende identiteit en sterke fundamenten verloren zijn geraakt.
Je kan doorheen heel Washington D.C. trekken en daar missies aangaan, facties bevechten en strongholds overnemen. En als je je echt zelfzeker voelt, trek je de Dark Zone in. De Dark Zone is, gekend uit de eerste Division, een omwalde, afgesloten zone met intense gameplay tegen de AI, maar nog straffer: tegen medespelers. Je kan met z’n allen tegen de omgeving strijden, vergaarde loot proberen te verzekeren, maar andere teams of eenzaten kunnen van de één op de andere moment kiezen om “rogue” te gaan en iedereen uit te moorden. Zo is niemand te vertrouwen, stress alom dus wanneer je tegenspelers ziet, maar des te meer adrenaline als je zegeviert.
End Game
Eén van de minpunten aan de eerste The Division was het gebrek aan content wanneer de speler de campaign uit had gespeeld. Het antwoord hierop moet de zogeheten End Game zijn, waarbij de speler zodra die level 30 behaalt, een specialisatie kan kiezen (Survivalist, Demolitionist of Sharpshooter) met een uniek kenmerkend wapen (kruisboog, granaatwerper of scherpschuttersgeweer). Met ook nog wat stevigere AI op reeds gespeelde locaties, zou dit voor meer replay value moeten zorgen. Daarnaast krijg je ook nog toegang tot nieuwe co-op activiteiten, high-end gear en – volgens Ubisoft – meer dan genoeg content om ons zoet te houden tijdens minstens een volledig jaar. Een mooie belofte alvast.
Eerste indrukken
De straten lijken iets levendiger te zijn dan in de eerste telg, wat niet alleen voor meer immersie zorgt in het verhaal, maar het maakt het gaan van punt A naar punt B toch dat tikkeltje spannender. Locaties lijken ook iets meer alternatieve routes te hebben, wat de mogelijkheid tot een tactische aanpak aangenaam verhoogt. Ook het toevoegen van settlements, waar je als agent kan helpen bij het versterken van de nederzetting door het voltooien van missies of het verzamelen van gear of grondstoffen, zal ook hopelijk voor wat meer immersie zorgen.
Qua gear lijkt The Division 2 ook dieper te gaan. Tal van stats zijn aanwezig, er zijn mods mogelijk en de crafting verloopt dit keer via blueprints. Hoe dit juist in elkaar zit hebben we echter onvoldoende getest om al te kunnen beoordelen, maar het lijkt ons wel interessant. We speelden wel wat met de skills die we konden toewijzen aan ons personage, onder andere een assault drone en een seeker mine dat handig ingezet kunnen worden om de vijand verrassend aan te pakken.
Qua gameplay in de beta hebben we ons alleszins goed kunnen vermaken. De missies boden voldoende uitdaging, zowel alleen als in team. Het is wel duidelijk dat de ene AI al wat slimmer is dan de andere, dus sommige stukken gaan al wat vlotter dan andere. Het meeste plezier beleefden we in co-op, al zal dat altijd wel wat afhangen van je medespelers. De combat voelt intuĂŻtief aan, zowel offensief als defensief, waarbij voor het laatste het crouch-systeem de way to go is. Matchmaking voor co-op verliep vlot en enkel de eerste dag hadden we last van redelijk wat connectieproblemen.
Voorlopige conclusie
Het lijkt ons dat ontwikkelaar Massive Entertainment rekening heeft gehouden met de feedback op de eerste The Division game, zonder weg te stappen van diens sterke en kenmerkende fundamenten. Het is nu afwachten geblazen naar de effectieve release én de frequentie en kwaliteit van de updates die de Zweedse gamestudio samen met Ubisoft belooft te leveren ook nog na de release. Wij zien alvast potentieel. Tom Clancy’s The Division 2 komt uit op 15 maart, op pc, PS4 en Xbox One.