De Isle of Man Tourist Trophy is de oudste en gevaarlijkste motorrace ter wereld. Over een circuit van pakweg beet 61 km, via een verraderlijk heuvelachtige weg met meer dan 200 bochten, raggen langs dorpjes, stoepranden, bomen en stenen weideomheiningen, tegen een gemiddelde snelheid van 210 km/u, daar zijn mijn ballen echt te klein voor. Virtueel daarentegen, vanuit mijn sofa, geen probleem, dat doe ik wel even … dacht ik. De echte TT is dit jaar geschrapt vanwege de coronavirus-pandemie, maar gelukkig kan je de race op je PS4 beleven. En waarom niet, we moeten toch binnen blijven!
moderne gladiatoren
‘Zij die sterven gaan, groeten u,’ klonk het in het oude Rome bij de start van de gladiator gevechten. Sinds de eerste TT, begin 20e eeuw, zijn er al bijna 240 doden te betreuren. Elk jaar starten zo’n 200 mannen met als doel als snelste rond te gaan en eeuwige glorie te behalen. Hun familieleden zijn al blij wanneer ze ongeschonden de finish halen. Een groot aantal deelnemers haalt de finish niet, een aantal haalt zelfs het einde van de dag niet. Die constante dreiging hangt ook in het spel. Uiteraard is geen enkele fout fataal voor de speler of zijn virtuele alter ego. Maar er is net zoals in de echte race geen enkele, en dan bedoel ik ook absoluut geen enkele, foutmarge. De leercurve is steil, de focus moet hoog zijn en het geduld om te willen leren is een absolute noodzaak.
overlevingstechnieken
De carrière is niet baanbrekend nieuw in zijn opzet maar geeft je toch een gevoel van betrokkenheid. Er zit geen verhaallijn in of zo, maar op één of andere manier slagen de makers erin om de carrière meer te maken dan het klassieke races-rijden-poen pakken-upgraden-en-winnen. Je carrière omspant een aantal seizoenen, waarbij je elk seizoen kan kiezen of je onafhankelijk wil rijden of voor een team. Onafhankelijk ben je vrij om elke race te rijden met een motor naar keuze uit je collectie. Met een team zal je objectieven moeten behalen, waar de enige motor die je kan gebruiken, uiteindelijk wel beter van wordt. Je kan elk seizoen opnieuw kiezen wat je wil doen.
Afhankelijk van je resultaten zal je niet alleen upgrades, maar ook perks kunnen vrijspelen. Elke gewonnen perk kan je voor de start van een race slechts eenmalig inzetten. Denk hierbij aan bandenwarmers, meer reputatiepunten wanneer je binnen de top-drie eindigt, beter benzineverbruik etc. Niets wereldschokkends, maar het geeft wel een leuk tactisch tintje aan het verloop van je seizoen. Bovendien krijg je tussendoor challenges gepresenteerd, waarmee je je krijsende tweewieler zowel mechanisch als esthetisch kan aanpassen.
Tijdens een seizoen rijd je races op een aantal verschillende Britse, Ierse en Welshe wegcircuits. Door die te winnen of op het podium te komen behaal je zogenaamde “signatures”. Samen met je (hopelijk) groeiende reputatie, bepalen die wanneer je mag deelnemen aan het ultieme doel van deze game: de TT op de beruchte Snaefell Mountain Course.
Blijf op uw motor! Ik meen het hé!
De weg naar die TT is geen picknick. Je zal extreem vaak vallen en vaak de restart of de respawn knoppen gebruiken. De game trekt volledig de simulatie-kaart, dus elk foutje word genadeloos afgestraft. Met je knie de haag langs de weg strelen met +250 km/u op de klok, met je voorwiel tegen een stoeprand, te wijd en met je wielen heel even in het gras? Net zoals in het echte leven komt dat je duur te staan wanneer je tegen misselijkmakende snelheden op twee wielen aan het racen bent. Dat maakt de game erg moeilijk, soms frustrerend, maar gelukkig nooit unfair. Wanneer je met je neus over het asfalt glijd, je jezelf plots in de kruin van een boom terug vindt of op je kont door een weiland tussen de schapen glijdt, kan je alleen jezelf de schuld geven en niet de game. Maar geen nood, de graphics zijn van een dusdanig niveau dat je helder ziet waar je tegen aan rijd.
Over die graphics gesproken, TT Isle of Man 2 is een wondermooie game. De bikes, de rijders, de omgeving, alles komt prachtig in beeld. Ook wanneer je met 300 km/u door een dorpje raast blijft de frame-rate stabiel. Wanneer je een bocht niet goed heb kunnen inschatten, dan komt dat enkel door de waanzinnige snelheid waarmee alles op je afkomt. Ook het geluid is een absolute plus. Om de sensatie van dit spel het beste te beleven gebruik je de helmet camera in combinatie met een hoofdtelefoon. Wanneer je vanuit de open weilanden plots door de smalle straten van een dorpje knalt, weet je niet wat je overkomt. Kippenvel tot in je oorlelletjes.
gamen op de limiet
Onder meer vanwege een open wereld waarin je op je eigen tempo kan rondrijden en de toevoeging van een aantal iconische klassieke motoren, is deze game absoluut een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De AI is misschien elke race deels te snel of te traag, maar dat maakt niet uit. Je hebt al genoeg uitdaging om in je eentje je pk-brakende mechanische stier en de waanzinnige omgeving te temmen. Ook al heb je de traditionele online en offline multi-player en single races, de carrière zal de plek zijn waar je het meeste tijd zal doorbrengen.
Een verbeterpuntje voor de opvolger lijkt mij de toevoeging van een trainingsperiode voor elke race. Dat zou een heleboel herstarts kunnen besparen. Ook het gebrek aan set-up mogelijkheden is vreemd voor een verder volbloed sim-game. Ondanks die kleine ruimte-voor-verbetering is TT Isle of Man – Ride on the Edge 2, één van de betere motorgames die er naar mijn smaak ooit op de PS4 zijn verschenen. Wanneer je een fan bent van snelle tweewielers en je kan je over de steile leercurve heen zetten dan vind je een schitterende game voor de volbloed virtuele racer.
4/5