F1 2020 (PS4) review – een brandvrije bivakmuts zit zoveel fijner dan een mondmasker

Voor het eerst valt de release van de jaarlijkse F1-game bijna samen met de start van het echte F1-seizoen. Met dank aan Covid-19. Door de verlate start van het kampioenschap zat elke gamende F1-fanaat nog hongeriger uit te kijken naar actie op baan. Virtueel en in het echt. Welke van de twee gaat onze honger het meeste stillen? Wij ruilden het mondmasker voor de brandvrije bivakmuts en verschenen daarom hoe dan ook nog steeds onherkenbaar aan de start. Alain Van Der Steen

De recente voorgangers in de reeks gaven de speler al een breed scala aan spelmodi, met de toevoeging van het F2-kampioenschap in F1 2019 als tijdelijk hoogtepunt. Dit jaar wordt echter MyTeam als nieuwkomer gepresenteerd. In MyTeam treed je in de voetsporen van illustere voorgangers zoals Jack Brabham en Bruce McLaren als coureur/teameigenaar. Je treedt als elfde team toe tot de F1-grid en behalve dus zo snel mogelijk rijden, zal je je ook moeten bezighouden met alle aspecten van het managen van een raceteam. Je zal sponsoren moeten aantrekken, een deal met een motorleverancier maken en een teamgenoot inhuren. Presteert je team goed in de races, dan zal je op alle aspecten betere deals kunnen maken en kwalitatief betere componenten ontwikkelen.

An sich is het concept niet revolutionair en werd al vergelijkbaar geïmplementeerd in andere race franchisen. Maar toch zorgt het voor een stuk diepgang, die F1-racen op je console plots een volledig nieuw leven lijkt in te blazen. Omdat het om je eigen team gaat, ben je bereid om nog een tandje bij te steken op een punt waar je in F1 2019 al tevreden de garagebox zou afgesloten hebben.

de Sim(s)ulator

In MyTeam kan je dus naar hartenlust je tijd steken in de kleurkeuze van je auto, je teamkledij en je logo. Verder heb je, ook in de klassieke carrièremode, een enorme hoeveelheid keuze in de looks van je brandvrije overall, je helm en je handschoenen. Je kan bovendien je virtueel racende alter ego verschillende overwinningsposes laten aannemen enzovoort. Dit alles is vrij te spelen met XP die je kan verzamelen in alle spelmodi. Voor je het weet sta je tussen elke race te klooien met kleurschakeringen van je race overall, te zoeken naar passende handschoenen en geassorteerde kleuren op je helm. Zodra je het gevoel krijgt dat je De Sims lijkt te spelen, wordt het hoog tijd om weer naar de paddock te gaan voor de volgende vrije training.

volbloed

Laat je niet misleiden, F1 2020 is wel degelijk, mede door het bovenstaande, een volbloed racer. De keuzes zijn, net zoals in de voorgaande uitvoeringen, groot. Wij hadden het geluk de luxe Michael Schumacher editie aan de tand te mogen voelen, met o.a. een uitgebreide keuze aan iconische klassieke auto’s uit de eighties, nineties en nillies. Als de carrière en management aspecten niet je ding zijn, dan heb je nog genoeg puur raceplezier te beleven. Zowel voor de huidige F1-bolides, de klassiekers of de F2-wagens zijn er o.a. speciale uitdagingen en speciaal opgezette kampioenschappen. Maar je kan ook vol gas geven in timetrial, één enkele GP, je eigen samengestelde kampioenschap of online. Met of zonder de nieuwe circuits in Zandvoort en Vietnam.

Die flexibiliteit in spelmodi vind je ook terug bij het racen zelf. Van absolute beginner tot geharde racegame veteraan, kan je alle settings, assists en dergelijke, volledig finetunen naar jouw wens. Ook de snelheid van je tegenstanders kan je per procent aanpassen om exact die race ervaring te beleven die jij wil. De AI is trouwens nog verbeterd tegenover vorig jaar waardoor je, zodra je de juiste tegenstandersterkte voor jezelf hebt gevonden, harde maar faire wiel-aan-wiel gevechten tegemoet kan zien. Zo zal je evenveel plezier beleven aan de strijd voor de laatste podiumplaats als voor het laatste punt.

kampioen zijn is plezant

Kijkend naar hoe het echte F1-seizoen in Oostenrijk en Hongarije van start is gegaan, lijken we weer op een voorspelbare Mercedes (lees: Hamilton) dominantie af te stevenen. Gelukkig hebben wij gamers F1 2020 om onze eigen werkelijkheid te creëren met niet alleen spanning in de middenmoot voor de titel van “best of the rest”. Dit is een racegame waar je blijft naar terugkomen voor nog een ronde. De titel “beste racegame ooit” laat ik open voor discussie, maar “beste F1-game ooit” is het zonder meer. M

4,5/5

Recent articles

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4) review – Het werd tijd!

Woebegedjab? Hoegoeda? Hoe heet dat dekselse masker dat Crash Bandicoot vroeger voor zijn gezicht droeg voor extra bescherming? In plaats van het op te...

Monster Truck Championship (PS4) review – Race-culthit in wording

Met extravagant spectaculaire shows heeft het Monster Trucks genre vooral in de USA, het land waar over-the-top entertainment een religie is, een grote fan-base....

België heeft eigen videogamemuseum

Het is geen algemene kennis, maar België heeft een gamer die eigenlijk al een tijdje in een museum hoort, namelijk ondergetekende. Nu komt daar...

Tennis World Tour 2 (PS4) review – Op de juiste koers

Na de release van het eerste deel in 2018, is op 22 september Tennis World Tour 2 verschenen. Het eerste deel werd niet goed...

Zalando verkoopt nu ook tweedehandse mode

In onzekere tijden kiezen mensen steeds vaker voor tweedehands kledij. Zalando, Europa's grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceerde deze week een nieuw...

BR 05 Blue Gold van Bell & Ross heeft 18 karaat goud

We zijn altijd te vinden voor de minimalistische uurwerken van Bell & Ross. De BR 05 Blue Gold is daar geen uitzondering op. Pieter Kesselaers Het...
Alain Van Der Steen
Alain Van Der Steen
Alain is de oudste van de redactie en er wordt verteld dat hij lang geleden nog tegen de Duitsers gevochten heeft. Waarschijnlijk in Call of Duty, denken we.

Leave a Reply