TAG Heuer viert 50-jarig bestaan van de ‘Monaco’

Het was in 1969 dat Heuer de Monaco lanceerde, een iconisch model met een uniek design en grensverleggende technologie. Vijftig jaar later viert de horlogefabrikant het uurwerk met nieuwe versies van het origineel, festiviteiten over de hele wereld en een artbook.

Zoals steeds bij iconische designklassiekers, kon de Heuer (TAG maakte in die tijd nog geen deel uit van de merknaam) Monaco rekenen op verdeelde reacties. Toen het op 3 maart 1969 tijdens een gelijktijdige persconferentie in New York en Genève, waren de reacties van de meesten minder enthousiast. Elk aspect van het ontwerp was radicaal: de metallic blauwe wijzerplaat, het vierkante ontwerp, rode wijzer en de plaatsing van de kroon aan de linkerkant. ‘We wilden iets avant-garde lanceren, iets bijzonder en vooral vernieuwend’, vertelt voorzitter Jack Heuer. ‘Toen ik het vierkante uurwerk zag, wist ik meteen dat het iets speciaals was. Tot dan werden vierkante modellen alleen gebruikt als sierstukken omdat het niet mogelijk was ze waterbestendig te maken.’

Jaren zeventig

In de jaren zeventig kreeg het horloge extra aandacht doordat het getoond werd in de film Le Mans. Midden jaren zeventig kreeg de Monaco een make-over, door voor het eerst in het zwart uit te komen. Zwart was toen dé modekleur bij uitstek. Het fragile, zeldzame model werd toen bekend onder de naam The Dark Lord.

Heuer werd in 1985 TAG Heuer en in 1998 ging het verhaal van de Monaco verder. De fabrikant lanceerde een model dat geïnspireerd was op het origineel. Zonder van spirit te veranderen, verschijnen er regelmatig nieuwe versies, met nieuwe design en gebruik van nieuwe modellen.

Recent articles

MAMoiselle: 21 wensen voor een fantastisch 2021

2020 is voorbij. Tijd voor een nieuw begin en een frisse start. En ik weet het wel, het zou naïef zijn om te denken...

Mealhero en De Vegetarische Slager bundelen de krachten

Weet je nog toen we vorig jaar lyrisch waren over Mealhero? Het bedrijf laat je in enkele minuten een heerlijk gezonde maaltijd op tafel...

Mortal Kombat 11 Ultimate (PS4) review – Nog meer vechtplezier

Door de arcadehallen op de kermis hebben we ontdekt hoe leuk het is om iemand virtueel op het gezicht te slaan. Mortal Kombat 11...

Slide Stars (PS4) review – Temple Run met influencers en bananen

De term influencers zal je ongetwijfeld afgelopen jaren je om de oren geslagen zijn. Bij ieder nieuw social media platform ontstaan er nieuwe soorten...

Dragon Quest XI S – Echoes of an Elusive Age review – Meer dan een echo

Liefhebbers hoeven we niet meer over de streep te trekken, die hebben mogelijks de eerder verschenen Switch-versie al gespeeld. Voor nieuwkomers is Dragon Quest...

De kunst van het niks doen

We zijn dan toch eindelijk van 2020 vanaf geraakt. Het is voorbij, het zit erop, 't is gedaan. Dag en bedankt. Bedankt voor de...
Pieter Kesselaers
Pieter Kesselaers
Pieter richtte in 2016 Men's Room op, hetzelfde jaar waarin hij werk maakte van zijn zoontje Nibe. Houdt zich verder bezig met gamen, lezen en als er nog tijd overschiet: een loopje in het park.

Leave a Reply