Het was in 1969 dat Heuer de Monaco lanceerde, een iconisch model met een uniek design en grensverleggende technologie. Vijftig jaar later viert de horlogefabrikant het uurwerk met nieuwe versies van het origineel, festiviteiten over de hele wereld en een artbook.
Zoals steeds bij iconische designklassiekers, kon de Heuer (TAG maakte in die tijd nog geen deel uit van de merknaam) Monaco rekenen op verdeelde reacties. Toen het op 3 maart 1969 tijdens een gelijktijdige persconferentie in New York en Genève, waren de reacties van de meesten minder enthousiast. Elk aspect van het ontwerp was radicaal: de metallic blauwe wijzerplaat, het vierkante ontwerp, rode wijzer en de plaatsing van de kroon aan de linkerkant. ‘We wilden iets avant-garde lanceren, iets bijzonder en vooral vernieuwend’, vertelt voorzitter Jack Heuer. ‘Toen ik het vierkante uurwerk zag, wist ik meteen dat het iets speciaals was. Tot dan werden vierkante modellen alleen gebruikt als sierstukken omdat het niet mogelijk was ze waterbestendig te maken.’
Jaren zeventig
In de jaren zeventig kreeg het horloge extra aandacht doordat het getoond werd in de film Le Mans. Midden jaren zeventig kreeg de Monaco een make-over, door voor het eerst in het zwart uit te komen. Zwart was toen dé modekleur bij uitstek. Het fragile, zeldzame model werd toen bekend onder de naam The Dark Lord.
Heuer werd in 1985 TAG Heuer en in 1998 ging het verhaal van de Monaco verder. De fabrikant lanceerde een model dat geïnspireerd was op het origineel. Zonder van spirit te veranderen, verschijnen er regelmatig nieuwe versies, met nieuwe design en gebruik van nieuwe modellen.